לפני חודש וחצי השתלט ארגון הטליבאן על קאבול הבירה ועל רוב שטחי אפגניסטן, וכוחות ארצות הברית נסוגו מהמדינה. המשמעות של המהלך הייתה תחילתו של השלטון של ארגון הטרור הרדיקלי, שמורכב כולו מגברים ומשליט דיכוי קיצוני על נשות המדינה.

בעקבות כך, רבים ורבות נמלטו משטחי אפגניסטן. אחת מהנשים שנמלטו היא הבמאית העצמאית ד"ר שרה קארימי, מי שכיהנה בשנים האחרונות בתור הנשיאה הראשונה של ארגון הקולנוע האפגני. קארימי נמלטה על נפשה בעזרתן של ממשלות סלובקיה, טורקיה ואוקראינה, ולבסוף הצליחה להגיע לקייב. במקביל היא סייעה לעשרות קולנוענים אחרים לברוח מהטליבאן, ואף החליטה להפוך את מסע הבריחה שלה לסרט.

אתמול פרסמה הבמאית בחשבון הטוויטר שלה תמונה שבה נראית חבורת גברים בעלי לבוש דתי שנמצאים בתוך משרד. "מנכ"ל ארגון הקולנוע האפגני החדש", כתבה קארימי על התמונה. "זה היה המשרד שלי, זה היה הפרח שלי", הוסיפה.

הציוץ של הבמאית הפך במהרה לוויראלי, וצבא אלפי ציוצים מחדש. "כמה כואב היה לראות את השינוי הזה", הגיבה עוקבת אחת. "את נתת למוסד הזה פנים חדשות על חשבונך כדי שהמאובנים האלה יוכלו לחיות".

"כמה פחד יש לטליבאן מהנשים החכמות והלוחמניות של אפגניסטן, מאהבה, מחופש, מיופי האומנות, מחיים מתורבתים, ואיך הם מנסים באופן מגושם להסתיר את הפחד ההישרדותי הזה דרך כל מיני מעשים פרימיטיביים נגד נשים", כתבה צייצנית נוספת, והוסיפה את ההאשטאג #לאלטליבאן.

במהלך השתלטות ארגון הטרור על המדינה הייתה קארימי באמצע הפקת הסרט העלילתי השני בבימויה, שהוא המשך לסרטה הראשון "האבה, מרים, איישה". "פשוט תתארו, הייתי באמצע ההפקה של הסרט השני שלי", סיפרה קארימי בראיון לרשת השידור הגרמנית DW. "זה היה יום רגיל. הכל היה נורמלי. ואז, תוך שעות ספורות, הכל קרס".

בתקופת השלטון הקודמת של הטליבאן, בין השנים 1996 ועד 2001, כל צורות האמנות נאסרו - וביניהן גם הקולנוע. בכירי הטליבאן טוענים שעוד לא החליטו על איך יתנהגו בסיבוב הנוכחי, אך בימים האחרונים אמנים אפגניים קוברים והורסים את ציוריהם, שחלקם תמונות של נשים, ואף מחביאים את הספרים שלהם, מהפחד שהטליבאן יאסור על העיסוק בתרבות פעם נוספת. 

קארימי חשפה כי לפני שעזבה את המדינה היא החביאה כונן קשיח ועליו מעל 20 סרטים. "אנחנו מאמינים שאמנות היא בעלת ערך כשאמנים חופשיים להביע את המחשבות שלהם, לא תחת דיקטטורה או צנזורה", אמרה לעיתון הוושינגטון פוסט. "האמנים האלה לא יוכלו להמשיך לפעול באותה קלות כמו שהייתה להם קודם. והם היו כל כך חופשיים".