"החפירה", סרט חדש שעלה בנטפליקס בשבוע שעבר, זוכה לביקורות טובות ואף השתבץ במקום השישי ברשימת עשרת הסרטים הנצפים ביותר בנטפליקס ישראל החודש. הסרט מספר את הסיפור האמיתי של החפירה הארכיאולוגית שנעשתה באחוזתה של בעלת הקרקעות אדית פריטי, בה התגלתה האונייה סוטון-הו. החפירה נעשתה תחת פיקוחו של הארכיאולוג באזיל בראון, אותו מגלם בסרט השחקן רייף פיינס, בעוד את פריטי מגלמת השחקנית קארי מאליגן, שרק אתמול קיבלה את מועמדותה השנייה לפרס גלובוס הזהב על הסרט "אישה צעירה מבטיחה". ליהוקה של מאליגן ל"החפירה" מעורר מאז עליית הסרט לא מעט מחלוקת - כשהטענות הן לא כלפי השחקנית עצמה - אלא כלפי הפער בין הגיל שלה לגיל של הדמות אותה היא מגלמת.

אדית פריטי, אותה מגלמת מאליגן, הייתה בת 56 בתקופה בה בה "החפירה" אמור להתרחש. מאליגן, מצדה, דווקא בת 36. מנגד, בעוד באזיל בראון היה בן 51, פיינס, שמגלם אותו, בן 58. כלומר, כשנדרשו ללהק שחקן לדמותו של גבר מבוגר, לא הייתה להפקה בעיה להביא לתפקיד גבר בגיל המתאים. את החירות האמנותית נקטו יוצרי הסרט כשנדרשו ללהק את תפקידה של האישה המבוגרת, והאירוע מסתבך עוד יותר כשמתברר כי לפי המפיקים, לתפקיד לוהקה במקור השחקנית ניקול קידמן, בת 53.

האירוע, כאמור, לא עבר בשתיקה ברשתות החברתיות. "נהניתי מהסרט", כתבה אחת, "אבל הם החמיצו את ההזדמנות ללהק שחקנית שגילה הולם את הדמות של אדית פריטי". אחרת כתבה ש"חבל מאוד לחשוב על כל השחקניות הנפלאות מעל גיל 50 שיכלו לגלם את גב' פריטי". נדמה שרבים מסכימים על כך שמאליגן עושה עבודה מצוינת ושהסרט עצמו מוצלח, אבל רבות ורבים טוענים שהיא פשוט צעירה מדי עבור התפקיד. "יש מספיק שחקניות מבוגרות יותר שיכלו לגלם את התפקיד הזה נהדר", כתבה אחת. השחקנית הבריטית ביטי אדני ("בשם האב") כתבה בעצמה בטוויטר, בציוץ שמאז נמחק: "הם פשוט לא עומדים להראות על המסך נשים מעל גיל 40, נכון?". 

ישנן נשים בהוליווד שגם אחרי גילאי 50 ו-60 מקבלות פרסים ותפקידים ראשיים - פרנסס מקדורמנד זכתה באוסקר שני בגיל 61, וסרטה החדש, "ארץ נוודים" (Nomadland), נחשב למועמד מוביל במירוץ לאוסקר השנה. מריל סטריפ בת ה-72 כיכבה השנה בשני סרטים, כשאחד מהם, "הנשף", יצא בנטפליקס, בדיוק כמו "החפירה". מצד שני, אם נסתכל ברשימת שוברי הקופות הגדולים אי פעם, נצטרך לרדת עד מקום 103 כדי למצוא סרט בו מככבת בפנים גלויות שחקנית שעברה את גיל 35 - הסרט הוא "מליפיסנט", בו כיכבה אנג'לינה ג'ולי, אז בת 42. מעליה אפשר לראות סרטים כמו "לשבור את הקרח" ו"למצוא את דורי" בהם מדבבות נשים לא-צעירות כמו אלן דג'נרס ואידינה מנזל, ובכך נשים יכולות לקבל את המסר לפיו סרטים בכיכובן של שחקניות מבוגרות יותר יכולים להיות שוברי קופות היסטריים, בתנאי שלא מראים את פניהן. זה לא המצב עבור גברים כמו טום קרוז או רוברט דאוני ג'וניור, שגם בגילאי 40 ו-50 מקבלים את ההזדמנות להוביל מותגים קולנועיים ששווים מיליארדים.