mako
פרסומת

המג'נון של השטח במבחן – RZR 900 מול וויילדקאט 1000

שני טרקטורוני SBS קיצוניים במיוחד נחתו בישראל. לכבוד ראלי חוצה ישראל, מרוץ השטח הקשה ביותר בארץ -מהחרמון ועד אילת - שיתקיים בסוף השבוע הבא, החלטנו לבדוק מי הוא הכלי המתאים ביותר לנצח את המרוץ ועל הדרך להעלות את החיוך הגדול ביותר על פניו של מי שינהג בו

ניר בן זקן
mako
פורסם:
rzr vs artic cat
צילום: נעם וינד, mako
הקישור הועתק

rzr vs artic cat
צילום: נעם וינד, mako

סוד הקסם של הפולריס RZR היה ביכולות שלו לאפשר לכמעט כל זב חוטם בלי ידע וניסיון בנהיגת שטח לכבוש את המעלות הקשים ביותר בשטח ובעצם כמעט לא להיעצר בשום מקום.

ה-RZR זכה להגדרת רישוי של טרקטור משא חקלאי שאפשרה לו לנוע גם בכל כביש שאינו דרך מהירה והפכה אותו לחביב על ילדי שמנת מהאזורים המדושנים בארץ שגילו כלי תחבורה סקסי להגיע עימו לבית ספר עוד לפני הוצאת רישיון למכונית, על חקלאים שרצו להכניס קצת אקשן לעבודה בפלחה ועל אנשים מבוססים שרצו להכניס קצת אדרנלין בחיים כתרופה למשבר גיל ה-40 או ה-50.

rzr vs artic cat
גלולת אדרנלין | צילום: נעם וינד, mako

ה-RZR סיפק לרוכשיו הרבה אקשן ורגעים קסומים, אך מסתבר שה-800S רב הביצועים הוא רק המתאבן לגרסה המטורפת, ה-900 שלאחרונה עשתה עליה ארצה.

ה-RZR900, שנכון לכתיבת שורות אלו מורשה לשימוש רק כרכב מרוץ תחרותי, הגיע לידינו לנסיעת מבחן ראשונה וכיאה להגדרתו כתחרותי החלטנו שלא לחכות אף רגע מיותר ולהציב מולו את המתחרה שלו, הארקטיק-קאט וויילד-קאט 1000, שאף הוא עשה לאחרונה עליה לארץ ומשווק כאן על ידי סוכן יבוא אישי.

להבדיל מכלי רכב אחרים עם פוטנציאל תחרותי הדורשים התאמות ושינויים רבים כדי להשתתף באירועים מוטוריים מקצועיים, שני הכלים הללו בנויים ומגיעים מהמפעל כשהם מוכנים למרוצי שטח.

בשל כך ולכבוד ראלי חוצה ישראל שיתקיים בשבוע הבא החלטנו הפעם להשאיר בצד נושאים כמו המרווח בתא הנוסעים והמטען, רמת האבזור או נוחות הנסיעה ולהתרכז בשאלה מי יצליח להגיע מהחרמון לאילת דרך השטח בזמן הקצר ביותר ועל הדרך להעלות את החיוך הגדול ביותר על פניו של מי שינהג בו.

rzr vs artic cat
אטרף זה כאן | צילום: נעם וינד, mako
פרסומת


פרולוג


rzr vs artic cat
כלי עצבני ולא סלחן | צילום: נעם וינד, mako

תנוחת הישיבה בוויילדקאט נמוכה יותר מב-RZR. המושבים ממוקמים בתוך המרכב אך למרות זאת הדשבורד והחלק הקדמי של הכלי (היכן שנמצא מכסה המנוע במכונית רגילה) נמוכים יותר ומאפשרים שדה ראיה ותחושה אוורירית יותר מבפולריס. גם התא עצמו נעים יותר מזה הספרטני של ה-RZR, עם לוח שעונים מפורט יותר, תא כפפות גדול עם מנעול, מושבים נוחים יותר ותנוחת נהיגה ספורטיבית וטובה יותר. כמו ב-RZR גם כאן המנוע הוא מרכזי וממוקם מאחורי הנוסעים -1,000 סמ"ק בתצורת V-טווין עם 77 כ"ס המחוברים לתמסורת וריאטור. בשני הכלים ניתן לבחור בין מצב של הנעה אחורית בלבד ללא דיפרנציאל אחורי (דיפרנציאל אחורי יוצע בעתיד כאופציה בתוספת תשלום), הנעה כפולה והילוך כוח.
לוויילדקאט יש נעילה מלאה לדיפרנציאל הקדמי ובפולריס הוא מוגבל החלקה. תפעול בורר ההילוכים עצמו, על אף שהוא הפוך מהנהוג (P למטה ו-L למעלה) נוח יותר בוויילדקאט, כשב-RZR על אף הסידור הקונבנציונאלי הוא דורש יד חזקה ובוטחת.

טוב, די עם הקדמות ומפרטים, נראה שכולנו מסכימים שהגיע הזמן לסובב את כפתור ההנעה וללחוץ את המצערת עד תום.

rzr vs artic cat
מגהץ בקלות כל בור ומהמורה | צילום: נעם וינד, mako


3, 2, 1
GO
!


כל מי שקיבל כנפי צניחה מכיר את חולות פלמחים ואת השביל המשובש החוצה אותם - רצוף בורות, חריצים וגבנוני קרקע – מעבדה של ממש לבדיקת יכולת המתלים. ל-RZR יכולת גיהוץ לא רעה והוא מדלג על המהמורות בצורה משכנעת מאוד, לפחות עד שעולים על הוויילדקאט שמגהץ את אותו שביל משובש שהיה שובר כל רכב שטח סטנדרטי, קשוח ככל שיהיה, בנונשלנטיות, בחלקות ובמהירות יותר גבוהה ממה שחוקי בכל כביש בארץ.

פרסומת

rzr vs artic cat
מדויק יותר בשטח טכני | צילום: נעם וינד, mako

נראה שהוא לא מבין על מה המהומה ותוך שהוא ממש מעוות את חוקי הפיזיקה, המרכב נשאר מאוזן ורק המתלים עולים ויורדים, סופגים כל מכשול שאתה מציב בפניהם. מדהים.
גם ה-RZR, כאמור, בהחלט עושה עבודה טובה אבל המרכב הקצר שלו מקפץ הרבה יותר, מחייב את הנהג לעבוד קשה כדי "לשבור" את החריצים וכופה קצב תנועה מתון יותר.

דף הנתונים מסביר את ההבדל. לפולריס מהלך מתלה מרשים של 35.6 ס"מ מאחור ו-34.3 ס"מ מלפנים אך לעומת 45.7 ס"מ מאחור ו-43.2 בוויילדקאט הוא מחוויר.

מהלך המתלה הארוך הזה גורם בעת נהיגה מהירה בשבילים מפותלים לזוויות גלגול מוחשיות למדי ובצירוף הגה עם תגבור חשמלי תלוי מהירות, המסנן חלק מהמידע המגיע לידיים, יש שפחות אהבו את הוויילדקאט בקטעים הדינמיים והעדיפו את זוויות הגלגול המרוסנות יותר וחדות ההגוי של ה-RZR.

rzr vs artic cat
המתלים שלו מוכנים לספוג הכל | צילום: נעם וינד, mako
פרסומת

הוויילדקאט מרגיש אולי מעט פחות זריז ונמרץ, הבלמים שלו פחות טובים והוא יותר מעורפל בתגובות, אבל יכולת המתלים המשובחת יחד עם היציבות הכיוונית הטובה יותר (תודות לבסיס גלגלים ארוך יותר ומרכז כובד נמוך יותר) הופכת אותו למהיר יותר בכל מקום ובעיקר מאפשרת לנהוג אותו מהר לאורך זמן וללא מאמץ. בנוסף, לדעת מרבית הבוחנים, הוא גם הכלי המהנה יותר.
אגב, גם בקטעי עבירות טכנית נראה שהוויילדקאט יגיע רחוק יותר במעלה ההר ולמרות יכולת התמרון העדיפה של ה-RZR והמנוע החזק יותר, המתלים המשובחים של חתול הפרא שיוצרים מגע רציף וקבוע עם הקרקע, המימדים המאפשרים עמידות טובה יותר בשיפועים וגם נעילת הדיפרנציאל הקדמית יאפשרו לשרוד יותר זמן בלי דרמות על 4 גלגלים.

rzr vs artic cat
פשוט צריך להחזיק את הגה ישר ללחוץ על הגז והוא כבר יעשה את העבודה | צילום: נעם וינד, mako


דגל שחמט

rzr vs artic cat
ה-RZR מהיר יותר בזינוקים אך הוויילדקאט מאפשר נסיעה במהיריות גבוהות בהרבה | צילום: נעם וינד, mako

פולריס RZR היה הכלי שיצק תוכן חדש בקטגוריה הזו שעד להגעתו כללה בעיקר כלים משמימים כמו מיול וריינג'ר, והגרסה הבכירה שלו, הנבחנת כאן לראשונה, מספקת הרבה מאוד הנאה. ל-RZR900 יש כוח מתפרץ שגורם לך לרצות למעוך את הדוושה בכל הזדמנות, הוא חד ומדוייק, הבלמים שלו טובים והוא גם מאוד מאתגר לנהיגה, מין סוס סורר שכזה המחייב ידיים מיומנות. יש מי שיתחבר יותר לתחושה הפרועה של ה-RZR, לנמרצות שלו ולתגמול שמקבל הנהג מהיכולת לשלוט ולרסן אותו, אך מרבית הבוחנים פחות אהבו אותו.

פרסומת

rzr vs artic cat
הכל למי שרוצה שעה מזוקקת של טירוף | צילום: נעם וינד, mako

rzr vs artic cat
הכלי למי שרוצה לצאת למרוצי באחה | צילום: נעם וינד, mako


בחנו: רני דקל, אורי גור, נעם וינד, יערה דקל וניר בן זקן

פולריס RZR900 וארקטיק-קאט וויילדקאט הגיעו למבחן באדיבות אסף ארצי מחברת AclassA המתמחה בייבוא אישי וייעוץ ברכישת רכבי יוקרה, ספורט וג'יפים ומייבאת לארץ גם את שני הכלים שנבחנו.

rzr vs artic cat
צילום: נעם וינד, mako
פרסומת

rzr vs artic cat
צילום: נעם וינד, mako

דעה שניה
צריכה להיות סיבה ממש טובה כדי שמרצוני החופשי אסכים לצאת מהבית לפנות בוקר ("תרגיע, בשביל רוב האנשים 7 בבוקר זה כבר כמעט אמצע היום" – נ.ב.ז) ועוד ביום החופשי שלי, אבל כשניר הכתב התקשר ודיווח בנונשלנטיות שהוא שם את ידו על צמד ה-SBS הקיצוניים ביותר שבנמצא לא התלבטתי לרגע והתייצבתי בשעה האמורה בסדנה באיזה חור בדרך לאילת ("יבנה זה ממש קרוב וליד אשדוד, יא חתיכת תל אביבי" -נ.ב.ז).

ההתנסות הקודמת שהייתה לי עם ה-RZR 800 הסדרתי השאירה טעם לעוד וגרסה ספורטיבית וקיצונית יותר בהחלט נראתה לי כמו משהו שיכול למלא את החסך הזה. את תחילת היום אני עושה מאחורי ההגה של כלי הליווי – הקומנדר ומתקשה פתאום להבין למה התלהבתי מ-SBS. אמנם הקצב מהיר וגם היכולות מרשימות למדי אבל התחושה הכללית מזכירה איזה פרד - כמו ג'יפ סיקס ישן וקשה לדבר כאן על הנאה של ממש מנהיגה.

rzr vs artic cat
צילום: נעם וינד, mako

"חבל שלא נשארתי במיטה", אני חושב לעצמי בעודי עולה בחוסר חשק לוויילדקאט שלפחות מבחינה עיצובית די מזכיר את הקומנדור. אני נותן גז ופשוט לא מאמין - הדבר הזה מסוגל לחצות שטחים מלאי באמפים ובורות במהירות פשוט לא הגיונית. זה כבר מרגיש הרבה טוב. גם בשטחים טכניים ודיונות, למרות זווית הגלגול המוחשית, המנוע הלא מספיק חזק ורדיוס הסיבוב הגדול יחסית הוויילדקאט הוא חיה משוגעת אמיתית שמסוגלת לעשות דברים שכנגד הטבע – מדהים, אבל לאחר שאני עולה על ה- RZR900 אני מבין שאמנם הוויילדקאט הוא נוח יותר, בטוח יותר, סלחני יותר וככל הנראה גם מהיר יותר בכל מקום אבל את מי זה באמת מעניין?

עם היגוי חד ומתקשר, נטייה פסיכית לכשכש בזנב ושלדה קצרה, לדעתי אין ספק שבמידה ואתם לא מחפשים כלי למסעות באחה מדבריים ארוכים אלא כלי שהוא מקסימום פאן, סוג של מכשיר שאפשר לקחת אותו לשעה של אטרף, לשכוח מצרות היום יום ולחזור עם מצברים טעונים וחיוך מרוח מצד לצד, ממש כמו שהייתי מעדיף מאזדה מיאטה מהנה ומתקשרת על פני שברולט קורבט מהירה ומתוחכמת, בדעת מיעוט בין הבוחנים, אני מבין שאם הייתי ניתנת לי האפשרות לבחור באחד מהכלים הללו לרגע לא הייתי מתלבט ובוחר ב- RZR 900.
נעם וינד

rzr vs artic cat
צילום: נעם וינד, mako

יחידת הליווי
למבחן ההשוואתי בין שני סוסי המרוץ צירפנו גם את הקאן-אם קומנדר 1000, בעיקר כדי לסחוב את הציוד הרב.
אמנם ככל שנצברו הקילומטרים גילינו, כצפוי, שהקומנדר אינו באמת משחק בתחרות (את זה יעשה המאבריק שיגיע ארצה ברבעון השני של 2013) ומציע את הטירוף של שני הכלים שנבחנו כאן אבל מביא אלטרנטיבה מעניינת.

בכל הקשור לביצועים הקומנדר מפגר אחרי השניים. למרות מנוע V-טווין משובח מבית היוצר של רוטאקס עם 85 כ"ס הגורם לו להרגיש זריז הוא שוקל 585 ק"ג ורק בקושי הוא מצליח להתקרב לוויילדקאט במבחני התאוצות. המתלים של הקומנדר 1000 הם מתוצרת FOX ובעלי אופציית כוונון (להבדיל מהבולמים הפשוטים יותר של דגם 800 של הקומנדר) אך הם עדיין לא ברמה של אלה המצויים ב-RZR ובטח שלא בוויילדקאט וגם מרכז כובד גבוה פוגע בו משמעותית. התוצאה היא שאם השם שלכם הוא לא טל חביב, נהג המבחן הרשמי של קאן-אם בארץ, קשה מאוד להוציא מהקומנדר את המיטב. הוא לא נוטע בכך תחושת ביטחון מהרגע הראשון כמו השניים האחרים וצריך ללמוד אותו כדי לנהוג בו מהר. גם בקטעים טכניים הוא דורש היכרות מעמיקה יותר ולמרות שהוא צלח את כל המכשולים בהם אתגרנו את השניים האחרים הוא דרש קצת יותר ביטחון ואומץ מהנהג.
יחד עם זאת, כשיוצאים ממוד אטרף ששני הכלים שבחנו כאן יוצרים, מתגלה כלי נעים מאוד לטיולים, תא הנוסעים שלו הוא היחיד שראוי להקרא כך והוא מציע שלל תאי אחסון, פלסטיק איכותי בהרבה, מושבים נוחים יותר, תנוחת נהיגה טובה בזכות מושב נהג מתכוונן (היחיד בקטגוריה) ושדה ראיה טוב יותר. יש לו גם ארגז היכול לשאת 181 ק"ג של ציוד ותא מטען סגור מתחתיו ואי אפשר בלי לציין את הגימיק שמאפשר לפרק את המושבים בקלות כדי שיהיה לכם נוח הרבה יותר בהפסקת הקפה בפינת החמד האהובה עליכם.
עבור מי שלא מתכוון להתחרות במרוצי ראלי, אבל כן אוהב לטייל בשטח ורוצה גם מדי פעם להשפריץ אדרנלין, הקומנדר 1000 הוא אלטרנטיבה מעניינת. הבעיה היא שב-130 אלף השקלים שדורשים עליו הוא יהיה רחוק מהישג ידם של רבים.

rzr vs artic cat
כשיוצאים ממוד אטרף של שני הכלים שבחנו כאן הקומנדר מתגלה ככלי רב גווני ונעים מאוד לטיולים | צילום: נעם וינד, mako