"מודל T, מכיר?" קורס נהיגה באייקון מוטורי
בעוד שאין ספק שמדובר ברכב ששינה את פני העולם, בוודאי תופתעו לגלות שנהיגה במודל T של פורד שונה מאוד ממה שמוכר לנו היום. למרות שלרכב הגה ושלוש דוושות, מסתבר שהשליטה במצערת נעשית בעזרת מנוף במרכז ההגה, דוושת הבלם מופעלת ברגל ימין ושעל שילוב להילוך אחראית הדוושה האמצעית. במוזיאון הרכב של גילמור החליטו, למען הדורות הבאים, לפתוח קורס ללימוד נהיגה ברכב האייקוני


המודל T הייתה מצוידת במנוע 4 צילינדרים בנפח 2.9 ליטרים שהפיק 20 כ"ס ואפשר למכונית להגיע למהירות מרבית של 72 קמ"ש שבמונחים של אותם ימים היה נתון בהחלט מרשים.
ההצלחה היתה כלל עולמית ובשנת 1921 מודל T היוותה קרוב ל-57 אחוזים מסך המכוניות שנעו בעולם. המודל T יוצרה במשך קרוב ל-20 שנה, עד שנת 1927, ללא שינויים משמעותיים והיקף היצור עמד על יותר מ-15 מיליון מכוניות.
עם זאת, למרות מרכזיותה הברורה בדברי הימים המוטוריים, בוודאי תופתעו לגלות שהנהיגה בה שונה באופן מהותי מהמוכר לנו היום.

כך למשל, למרות שהיא מצוידת בהגה ובשלוש דוושות, המצערת נשלטת לא על ידי הדוושה הימינית כמו בכל רכב אלא על ידי מנוף קטן במרכז ההגה. הדוושה הימנית (הגז או המצערת שכולנו מכירים) במודל T בכלל מתפעלת את הבלמים ואילו הקלאץ' נמצא בידית בלם היד בעוד שהדוושה השמאלית היא למעשה בורר בין הילוך נמוך לגבוה, והדוושה האמצעית היא בכלל לשליטה בהילוך האחורי.
התבלבלתם? גם אנחנו, ומכיוון שעל פני הכדור הזה יש בכל שנה פחות ופחות אנשים שיודעים לנהוג בפיסת ההיסטוריה המוטורית הכל כך מרכזית הזו, במוזיאון הרכב גילמור בהיקורי קורנר שבמדינת מישיגן החליטו לעשות מעשה ולפתוח כיתת אימוני נהיגה כדי ללמד עוד ועוד אנשים מכל גיל כל מה שצריך לדעת כדי לתפעל מודל T ולנהוג בה.
במהלך ההכשרה הראשונית, שאמורה להמשך כמה שעות, התלמידים ילמדו להתניע את הרכב, לשלוט בידית המצערת, להבין איך משתמשים במנגנון קידום ההצתה הנמצא במנוף נוסף על ההגה, תפעול הדוושות השונות ועוד. כל סבב יכלול עד 18 משתתפים ויכלול, כמובן, גם התנסות מעשית. בשלב זה מתוכננים עשרה מפגשים שיתקיימו בין מאי לספטמבר השנה.
המחיר סביר למדי ועומד על 95 דולרים למשתתף וכולל גם סיור מודרך באוסף המכוניות של המוזיאון.
אם אתם חובבי רכב בנשמתכם וצפויים לבקר בחוף המזרחי של ארצות הברית בחודשים האמורים, בהחלט נראה לנו שלא כדאי לפספס חוויה ייחודית שכזו.

פרטים נוספים אפשר למצוא באתר של המוזיאון ובדף הפייסבוק שלו.