האריה של פיג'ו כבש את הפסגה
25 שנים לאחר שפיג'ו קבעה שיא בדרך לפסגת הפייקס פיק, אחד המרוצים המאתגרים ביותר בארה"ב, היצרן הצרפתי חוזר לפסגה וקובע, יחד עם נהג הראלי האגדי סבסטיאן לואב, שיא חדש שכנראה יהיה קשה לנפצו בקרוב


כדי להבין את גודל ההישג נציין כי מדובר על מהירות ממוצעת של 145 קמ"ש בנתיב צר, תלול ומפותל הכולל לא פחות מ-156 פניות בנתיב באורך של קצת יותר מ-20 קילומטרים.
מעלה הפייקס פיק שבהרי קולורדו אירח השנה בפעם ה-91 את אחד האירועים המלהיבים ביותר בתחום המוטורי. פסגת ההר נכבשה ב-1806 על ידי משלחת מחקר שהוביל זבולון פייק ושמו ניתן להר, אך המקום הפך לאייקוני יותר ממאה שנים לאחר הכיבוש, כשיזם מקומי ובעל מלון בפסגה סלל ב-1915 דרך עפר לפסגה וכדי ליצור פרסום לאתר התיירותי החליט לערוך במעלה מרוץ מכוניות בנתיב שכולל, כאמור, 156 פניות על פי תהום ושינוי גובה של כמעט שלושה ק"מ מקו הזינוק שבגובה 1,440 מטר ועד הסיום ב-4,300 מטר.

מעבר לאתגר שהתוואי הצר יוצר לנהגים, המרוץ מהווה גם אתגר לא פשוט למכוניות בשל האוויר הדליל שגורם לקשיי נשימה למנועים. 25 שנים חלפו מאז כבשה פיג'ו בפעם האחרונה את הפסגה עם ה-405 T16 והארי ואטנן האגדי מאחורי ההגה.
ואטנן הדהים אז את העולם וקבע עם המכונית, שהייתה דומה לזו שהשתתפה במרוץ הדקאר, שיא מדהים שנותר על כנו לא פחות מ-6 שנים.
השנה, אחרי חצי יובל של היעדרות, החבר'ה ממחלקת הספורט של פיג'ו החליטו שהגיע הזמן שהאריה ישאג שוב בדרך לפסגה המפורסמת – הפעם עם מכונית מרוץ בשם 208 T16.
ההכרזה על היציאה של פיג'ו לפייקס פיק נעשתה רק לפני כשלושה חודשים וצוות המהנדסים של פיג'ו נאלץ לבנות מאפס את המכונית במהירות שיא.
לצורך המשימה הוכנה שלדת צינורות מיוחדת לתצורת מנוע מרכזי. יחידת ההנעה נודבה מה- 908 לה מאן מנוחתה עדן וכללה מנוע וי 6 המפיק לא פחות מ-875 כ"ס שמעביר את הכוח שלו לארבעת הגלגלים דרך תיבת 6 הילוכים סיקוונסיאלית.

עם משקל עצמי כולל של רק 875 ק"ג התקבל יחס הספק משקל מדהים של ק"ג לכ"ס ונתונים כמו האצה מעמידה למאה קמ"ש בתוך -1.8 שניות.
מי שכן עשה זאת בצורה "מחשמלת" הוא נובוהירו "מונסטר" טאג'ימה, אחד הנהגים המזוהים ביותר עם המרוץ והאיש שמחזיק בשיא המסלול מהעידן לפני שהוא נסלל כולו באספלט.

לאחר שבשנה שעברה תקלה טכנית מנעה מטאג'ימה להתחרות עם מכוניתו, ה-E-RUNNE השנה הוא עצר את השעון על 9 דקות ו-46.5 שניות, שיא למכונית חשמלית ושיא אישי ל"מונסטר".
אנחנו כבר מצפים בכיליון עיניים למרוץ בשנה הבאה בתקווה שאולי ההשקעה של פיג'ו תוביל יצרני רכב נוספים להירתם לאתגר בדרך לפסגה, שכן אחרת נראה כי השיא של לואב יישאר על הלוח עוד שנים רבות.