mako
פרסומת

פורמולה ישראל 2 – חצי קלאץ' לעתיד הספורט המוטורי בישראל

מרוץ פורמולה ישראל ה-2 התקיים בסוף השבוע באילת והציג מגוון מוטורי שטרם נראה כמותו באירוע אחד בארץ. כמו בשנה שעברה, גם הפעם מקצי הפורמולה לא היו יותר ממופע ראווה ואת עיקר העניין סיפקו הקטגוריות המשניות. יציע הקהל שהיה חצי ריק והתנהלות המארגנים מצריכים ללא ספק חשיבה מחדש ורה-ארגון לקראת השנה הבאה. צפו בתמונות

נעם וינד
mako
פורסם:
פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
פורמולה ישראל II - מרץ 2013 | צילום: נעם וינד
הקישור הועתק

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
פורמולה ישראל II באילת | צילום: נעם וינד

שוב אין מרוץ פורמולה אמיתי

גם השנה, המנה העיקרית, מקצי פורמולה ישראל, התגלתה כקרקס מוטורי כשבדיוק כמו בשנה עברה גם הפעם ובניגוד מוחלט להבטחות המארגנים לא הייתה זו תחרות אמיתית אלא סיבובי ראווה עם מדידת זמנים, הפעם אפילו ללא זינוק מתבקש ושוב ללא אפשרות אמיתית לעקוף לבד מבנקודה בודדת במסלול וגם זאת לאחר שהצוות הטכני אישר אותה וסימן לנהג לעקוף. 

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
לוהט במקצי הקארטינג | צילום: נעם וינד

יתכן שאת נהגי הנבחרת שאחזו בהגה הקטנטן וישבו במכונית החד מושבית קרוב קרוב לאספלט הדבר ריגש, אבל לכל השאר הייתה תחושה שלמעט בישורת המכוניות נעו על המסלול בעצלתיים, המנועים עבדו חרישית ולמרות מרכב סיבי פחמן, משקל נמוך, מראה כמעט כמו של מכוניות פורמולה 1 ונהגים שחלקם לפחות מוכשרים ביותר לא מדובר במקצים הכוללים נהיגה תחרותית על המגבלות או בקרב של ממש בדרך לניצחון.

המסלול שהוכן לקראת המרוץ הקודם בחופזה לא שודרג או השתנה ונשאר צר מדי ועם שולי בטיחות קטנים מדי ולמעשה מנע תחרות אמיתית.

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
כמו בשנה שעברה, שחקני המשנה הצילו את המצב | צילום: נעם וינד

שחקני המשנה תופסים את מרכז הבמה

כמו בשנה שעברה, גם הפעם שחקני המשנה הצילו את המצב וסיפקו הצדקה לקיומו של האירוע, זאת על אף תלונות שנשמעו מצד גורמים הקשורים ללא מעט מצוותי הארגון של הענפים הללו כי זכו ליחס מזלזל מצד ההפקה.

תחרות ג'ימקאנה מתאימה יותר לאירועים סגורים של מועדוני רכב או חברים ולא באמת מסוגלת לעניין קהל צופים וגם מקצה ה"טורינג" שכלל למעשה מכוניות ראלי שנבנו למרוצי שטח שהשנוי היחידי שעברו לקראת מרוץ האספלט היה הלבשת צמיגי כביש לא הלהיב במיוחד והמכוניות (כולן מסוג סובארו אימפרזה) נאלצו לנוע על מסלול צר מדי ולא הצליחו להפגין, למרות מאמצים מצד הנהגים, את האקשן האופייני והמתבקש לתחרויות מסוג זה.

פרסומת

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
מקצה ה'טורינג' - המסלול לא התאים לראלי כביש | צילום: נעם וינד

במסלול באילת לא קיימת ישורת ארוכה מספיק לקיום מרוץ דראג אמיתי ל-402 מטרים ולכן הוחלט על מסלול מקוצר באורך 200 מטרים. בעבור רוב המכוניות הסופר משופרות שהשתתפו במקצה זה ממש לא מדגדג את פוטנציאל היכולת והנהגים היו צריכים להתרכז בעיקר בבלימה בסוף הישורת ולא במרוץ עצמו. כמו כן מקצי הדראג מוקמו בתחילתו ובסופו של כל יום מרוצים וחלק לא מבוטל של הצופים פשוט הפסיד אותם.

אופנועי הספורט הפגינו השכבות מרשימות וגם כמה מאבקים צמודים אך גם בעבורם המסלול היה רחוק מלהתאים למיצוי הפוטנציאל.

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
ושוב לא היה מרוץ של ממש | צילום: נעם וינד

לדריפטרים המסלול התאים הרבה יותר ולמרות מתחרים ורכבים ברמות שונות, בסך הכל הם נתנו שואו טוב שהצליח להלהיב את הקהל ביציע שהריע והביע חיבה גדולה לענף המוטורי הצעיר והמרהיב הזה.

פרסומת

אופנועני הסופרמוטו, עם הרבה רוכבים נחושים ומאבקים צמודים, הפגינו איך תחרות אמיתית צריכה להראות ושוב כמו בשנה שעברה גם הפעם היו אלה משתתפי קטגורית הקארטינג הבסיסית שסיפקו את מרב האקשן, המאבקים הצמודים וכמעט היחידים שבאמת נסעו על המגבלות בפול גז.

כדי להבין את האבסורד נציין שרכבי קארטינג קטנים עם מנועי 125 סמ"ק השלימו הקפה של המסלול בזמנים קרובים קרובים לאלה של מכוניות הפורמולה.

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
הרבה עשן | צילום: נעם וינד

קו הסיום

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
במסגרת המגבלות לאון טאובס הרשים במקצי הפורמולה | צילום: נעם וינד

אך מצד שני, בעוד שבמרוץ הראשון ניתן היה 'בשם הראשוניות' להעלים עין מהרבה חריקות והתנהלויות בעייתיות, אי אפשר להמשיך להשתמש בתירוץ הזה גם במרוץ שהיו מספיק זמן ויכולת להתכונן אליו.
שוב הבטיחו לנו מרוץ פורמולה ובפועל קיבלנו מופע ראווה ושוב הבטיחו מסלול ראוי וקיבלנו מסלול שלא מתאים לרוב סוגי התחרויות.

פרסומת
פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
ועוד עשן | צילום: נעם וינד

עם כל הקרדיט שבהחלט מגיע לבועז מאירי על שהצליח להתניע את הספורט המוטורי המקומי לאחר כניסתו של חוק הספורט המוטורי לתוקף ולהרים מרוץ נוסף, אין מנוס מלציין שההתנהלות ההפקה בשני המרוצים הייתה רחוקה מלהיות תקינה והשאירה חלק לא מבוטל מהמשתתפים שנתנו ממיטב זמנם, השקיעו כסף ועשו מאמצים מתוך אהבה אמיתית לתחום, להצלחת האירוע, עם בטן מלאה על ההפקה ונראה שמן הראוי שהגורמים השונים העוסקים בספורט הזה יצמיחו מתוכם או ימצאו אנשים אחרים שיוכלו לקחת מכאן את העגלה קדימה בצורה שתכבד יותר את הספורט המוטורי והעוסקים בו.

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
אאוץ' - גם זה קורה | צילום: נעם וינד

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
הנפילה לא מנעה מהרוכב לעלות על אופנועו ולהמשיך במרוץ | צילום: נעם וינד
פרסומת

 

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
הפוך, גוטה הפוך | צילום: נעם וינד

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
חבל שהקהל לא מילא את הטריבונה | צילום: נעם וינד

פורמולה 2013 - הסנונית השנייה שמבשרת על בוא הסתיו? / אלדר נוימן

השעון מצלצל בשעה מוקדמת מדי בבוקר ותוך מספר מועט של שעות אני מוצא את עצמי משודך למשך יומיים לנמל אילת. 

המתחם שוקק חיים ופעילות, אני חושב, בעודי עובר את רחבת הטיפולים של רכבי הדראג, הדריפט, הג'ימקאנה, הראלי, אופנועי הספורט והסופרמוטו, וכמובן גם הקארטינג.
כולם באו לכאן להתחרות, חלק פה בשביל להשתתף וחלק בשביל לנצח. מבחינתי הם המתאבנים, ואני שם את פעמיי למנה העיקרית - מכוניות הפורמולה שנמצאות בפיטס ומזכירות לי נרות של שבת. עיקר העניין סבב במירוצי הפורמולה, אשר למרות כל ההבטחות - התנהלו כמו בשנה שעברה - לא כמירוץ אמיתי: מותר היה לעקוף רק בנקודה אחת על המסלול, וגם העקיפה עצמה התבצעה רק לאחר שצוות המארגנים סימן לנהג ה"מוביל" לסור ממקומו ולפנות לנהג שמאחוריו את ההובלה. מבחינתי זהו אינו מירוץ אלא מופע ראווה בעל אופי תחרותי, לכל היותר.

יחד עם זאת, בקטגוריות האחרות היו מרוצים של ממש - רכבי הראלי נאבקו בשיניהם על המיקומים, ואף נוצר מגע בין המכוניות בשל כך.

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
פורמולה ישראל II - מרץ 2013 | צילום: נעם וינד


סבב הקארטינג כלל אקשן רב, ואופנועי הספורט והסופרמוטו אף הדגימו לקהל כי לכל השכבה יש גבול - כאשר מספר רוכבים מצאו עצמם נפגשים עם האספלט במגע ישיר.
רכבי הדראג עוררו עניין רב מבחינת הצופים, וזאת למרות כי המיאוצים נערכו למרחק של שמינית מייל בלבד (200 מטרים) ולא לרבע מייל כמקובל, זאת בשל היעדר מרווח בטיחותי לבלימה בקצה הישורת. המופע המשלהב ביותר לטעמי נסוב סביב קטגוריית הדריפט, אשר סיפקו לקהל תחרות מעניינת לצד מופעי ראווה ספונטניים שכללו הרבה עשן לצד שליטה מדהימה בחוקי הפיזיקה, כל זאת תוך כדי נהיגה מעבר למגבלות האחיזה של הסרן האחורי.

כבר באמצע האירוע תהיתי האם זו הסנונית (אמנם השנייה) שמבשרת על בוא הסתיו, בעיקר בעת שנכנסתי לשיחה מרתקת על הנושא עם ארז ליבן ואלון דאי, נהגי פורמולה בעלי רקורד מרשים בתחום. התחבטות זו עדיין מהדהדת בראשי, משום שמצד אחד - קטגוריית המירוצים המרכזית לא התנהלה באמת כמו מירוץ, אך מצד שני - אני נזכר באמרה האלמותית "זה מה יש, ועם זה ננצח". כולי תקווה כי הסתיו יהיה טוב יותר בשנה הבאה, וכי נשמור פה בארץ כשרונות נהיגה כמו שראינו בקטגוריות השונות, כי אם יש משהו שהוכח היום, הרי הוא שהחומר האנושי בארץ - בהחלט מוכן, מסוגל וחפץ להתמודד עם בוא הסתיו אשר מתדפק על סף דלתנו...  

הכותב הינו מדריך לנהיגה מתקדמת

פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
נתנו שואו - רוכבי הסופר מוטו | צילום: נעם וינד

פרסומת
פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
בדרך למוטו GP | צילום: נעם וינד
פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
פורמולה ישראל II - מרץ 2013 | צילום: נעם וינד
פורמולה ישראל 2 באילת - 2013
פורמולה ישראל II - מרץ 2013 | צילום: נעם וינד