mako
פרסומת

נהג האוטובוס שנסע לאחור והרג אדם זוכה בשל מחדלי אגד

נהג אגד שנסע לאחור במתחם התחנה המרכזית בבאר שבע ודרס למוות עובד אגד זוכה מאשמה בעקבות התנהלות בעייתית של החברה והתעלמות ממחדלי בטיחות חמורים. סגן שר האוצר ומי שהיה מנכ"ל אגד תעבורה באותה תקופה ציין כי החברה לא תצייד את האוטובסים באמצעים שלא נדרשים בחוק גם אם "פה ושם אנשים יהרגו". השופט זעם וטען כי במקרה זה, לאור התנהלות אגד, צריך הש.ג (הנהג) ליהנות מחמת הספק

     שמעון איפרגן
שמעון איפרגן
mako
פורסם:
הקישור הועתק

התחנה המרכזית בירושלים, מלכודת סרטן
תאונה בשטח התפעולי של אגד | צילום: חדשות 2

פרקליטות מחוז הדרום הגיעה למסקנה שנהג האוטובוס יובל חיים אסולי נהג לאחור בחוסר זהירות, התרשל בקיום נהלי החברה ולמעשה בהתנהגותו הפזיזה הוביל לתוצאה הטרגית. בהתאם לכך הגישה נגדו הפרקליטות כתב אישום חמור בגין עבירה של גרימת מוות ברשלנות לבית המשפט לתעבורה בבאר שבע.

התביעה טענה כי חובה היה על הנהג להציב אדם שיכוון את תנועת האוטובוס בעת שנסע לאחור ומאחר ולא כך היה מדובר בחוסר זהירות חמור.

מאידך סנגורו של הנאשם, עו"ד אורון איילון, טען כי מרשו פעל בצורה סבירה בעת שבדק את סביבת האוטובוס, תוך שהוא נוסע לאחור ומביט במראות וציין כי אין שום חובה בחוקי התעבורה להציב אדם שיכוון רכב בעת נסיעה לאחור.

עוד התברר כי הנאשם לא יכול היה, ממקום מושבו בעמדת הנהג, לראות את המנוח בשום דרך שהיא ובשילוב העובדה כי המנוח איזנר סבל מבעיות שמיעה ובעת המקרה שוחח בטלפון הסלולרי כשהוא צועק נוצר שילוב של נסיבות שהוביל לתוצאה הטרגית.

עוד התברר שגם בעשור השני של המילניום השלישי חברת האוטובוסים הגדולה בישראל לא טורחת להתקין חיישני חניה או מצלמת רוורס בכל צי האוטובוסים שלה ולמעשה מטילה אחריות מלאה על הנהגים ומאלצת אותם להסתדר בעצמם או לנדב מכוון גם בשטחים שבאחריותה כמו מתחם התחנה המרכזית בבאר שבע בו התרחשה התאונה הקטלנית.

השופט בחר למתוח ביקורת חריפה על חברת אגד תעבורה וציין שאם היתה טורחת להתקין את אמצעי הבטיחות הפשוטים והזולים בעלות אפסית התאונה היתה נמנעת.

מיקי לוי
מיקי לוי "יתכן שפה ושם אנשים ייהרגו" | צילום: חדשות 2
פרסומת

נהגים אחרים שהעידו בבית המשפט מטעם ההגנה חשפו כי כולם ידעו שיש בעיית ראות קשה בנסיעה לאחור באוטובוסים ובכל זאת לא הותקנו בהם אמצעי בטיחות.

לדברי השופט אלון אופיר, מנכ"ל החברה דאז ובכירי אגד נוספים היו מודעים לכך שמדובר בסכנה בטיחותית שעלולה לגרום לתאונות ולנפגעים בנפש ובחרו משיקולים תקציביים לוותר על התקנת המערכות הלא מסובכות.  

"עדויות הנהגים חיזקו עוד יותר את התחושה כי הכתובת היתה על הקיר... במקרה זה צריך הש.ג. (הנאשם) ליהנות מהספק שכן לאור ההתנהלות הכללית סביבו, ספק רב בעיניי אם התנהגותו שלו מהווה רשלנות", הדגיש השופט בהחלטתו לזכות את אסולי מחמת הספק וכן ביקש לשגר עותק מהכרעת הדין לחברת אגד, לשר התחבורה ולפרקליט מחוז הדרום.

בנוסף, המליץ השופט בהכרעת הדין לפעול לכך שבכל האוטובוסים והרכבים הכבדים הנוסעים בכבישי ישראל יותקנו לאלתר אמצעי בטיחות שיתנו לנהגים יכולת ראייה מלאה גם בחלק האחורי.

אגד: אין מניעה להחזיר את המסלול לסידרו.
מן הראוי שבשנת 2013 אמצעי בטיחות שעלותם אפסית יותקנו בכל אוטובוס | צילום: מאור רוזנשטיין