mako
פרסומת

מהיר ועצבני: סיבוב נוסף בקרב של המשטרה נגד משפרי הרכב

כוחות גדולים של המשטרה פשטו בשישי האחרון על מפגש חובבי רכב ביד אליהו. האם באמת מדובר בפעילות מצילת חיים להורדת כלי רכב מסוכנים מהכביש או באכיפה קולקטיבית למטרות יחסי ציבור עם הרבה הילה של "מהיר ועצבני" ומעט מדי תועלת אמיתית?

נעם וינד
mako
פורסם:
הקישור הועתק

פשיטה על מפגש משפרי רכבים
אין לנו דבר וחצי דבר נגד פעילות אכיפה נמרצת נגד נהגים מסוכנים, אבל למה להפעיל ענישה קולקטיבית? | צילום: אמיר מאירי

לטענת המשטרה, לאחרונה הגיעו אליה "תלונות של אזרחים על התכנסות של בעלי רכב בחניון ונסיעה בפראות בכלי רכב בהם בוצעו שינויים מבניים במנוע", ולאחר פעילות סמויה ואיסוף ראיות במפגשים בשבועות האחרונים הוחלט לפעול בשישי במקום.

לנו, כמובן, אין דבר וחצי דבר נגד פעילות אכיפה נמרצת נגד נהגים מסוכנים, אבל במשטרה החליטו, במקום להתמקד בעשבים השוטים - אותם נהגים שנצפו בשבועות האחרונים על ידי שוטרים סמויים שנכחו במקום כמי שנהגו בפראות ועל פי המשטרה סיכנו את עצמם ואת הסובבים, להפעיל ענישה קולקטיבית על כלל באי המפגש ובעזרת כוח גדול שוטרי מרחב יפתח פשטו על המתחם, חסמו את כל היציאות מהמקום וערכו בדיקות מקיפות ברכבים שנכחו במקום כדי לבחון האם מדובר ב"רכבים עם שיפורים מסוכנים".

פשיטה על מפגש משפרי רכבים
המשטרה טוענת: הורדו מהכביש רק רכבים שבעליהם השתללו או רכבים עם שיפורים כבדים | צילום: אמיר מאירי

על פי הודעת המשטרה מסתבר ש-76 כלי רכב נבדקו במקום ו-39 מהם הורדו מהכביש, 9 בהורדה רשמית בשל סעיף "שינוי מבנה" דרך משרד התחבורה ועוד 30 שנדרשו לפרק את השיפורים ולהציג את הרכבים במצבם המקורי בתוך מספר ימים במשטרה.

פרסומת

לנוכחים שהיו במקום יש גרסה קצת אחרת ולטענתם בוחני התנועה שהיו במקום הורידו מהכביש מכל הבא ליד ובעיקר רכבים עם שינויים מינוריים כמו פילטר אוויר פתוח, אגזוז זרימה חופשית, צמיגים רחבים, מושבי ספורט ואפילו... מסגרת לא תקנית ללוחית הרישוי.

פשיטה על מפגש משפרי רכבים
משתתפי המפגש טוענים "הורדו רכבים מכל הבא ליד גם כאלה עם פילטר פתוח ואפילו מסגרת לא תקנית למספר" | צילום: אמיר מאירי

ארז קעטבי, קצין המשטרה שפיקד על המבצע, הסביר בשיחה עם mako רכב כי הפעילות המשטרתית התנהלה בשקט מופתי ותוך שימוש בכוח משטרתי סביר. לטענתו "הוחלט הפעם דווקא לא להחמיר ולא להתעסק בכל שינוי מינורי שהיה יכול להביא להורדה מהכביש של כמעט כל רכב שהיה במפגש, אלא להתמקד ברכבים שנהגיהם השתוללו, רכבים עם שיפורים משמעותיים או מספר שינויים גדול".

קעטבי גם טען שאין זה מסמכותו להחליט מה זה שיפור לגיטימי והוא פועל על פי החוק (על פיו, כידוע, גם פילטר אוויר פתוח נחשב לשינוי מבנה) וציין בנוסף כי אין לו דרך לבדוק האם השינויים שנעשו ברכבים המשופרים בוצעו בצורה מקצועית ואם הם תואמים לשאר מערכות הרכב.

פרסומת

יתכן שהוא צודק, אבל לרוב מדובר בלא יותר מטיעון דמגוגי שבמשטרה אוהבים להשתמש בו כבר שנים כדי להתריע מפני אי התאמת יתר מערכות הרכב למנוע המשופר ואילו במציאות מרבית המשפרים, שמשקיעים ממון רב בשדרוג משמעותי של עוצמת המנוע, לא עוצרים שם ודואגים גם לשיפור הצמיגים, בולמי הזעזועים, הבלמים והמתלים.

במצב הנוכחי, מאחר שבישראל כל שינוי קטן או גדול הוא אסור ומוגדר כמסוכן, דווקא האיסור הגורף יוצר קרקע לשיפורים בעייתיים שלעתים באמת עלולים להעלות על הכביש מכוניות מסוכנות.

פשיטה על מפגש משפרי רכבים
יותר חשוב - לבדוק עשרות אלפי כלי רכב סטנדרטיים למראית עין שנעים עם ליקויים בטיחותיים חמורים באמת | צילום: אמיר מאירי

חשוב להבהיר - בכל מקום אחר בעולם שיפורי מכוניות הם עיסוק לגיטימי, מכובד וכמובן חוקי. מדובר בתעשייה המגלגלת מאות מיליוני דולרים בשנה וזוכה לפופולריות עצומה ולא פעם גם לשיתופי פעולה מצד יצרני הרכב.

יש הבדלים בין הגישה הגרמנית הנוקשה יחסית לזו האמריקאית והבריטית בהן למעשה הכל מותר, אבל בכל העולם שיפורים "בגבולות הטעם הטוב" מותרים באופן חופשי וגם מכוניות סופר משופרות שהוכנו בצורה מקצועית תוך התייחסות לכלל מערכות הרכב מקבלות אישור עליה לכביש -"street legal"- לאחר שעברו בדיקה בטיחותית על ידי בוחן רשמי.

בנתיים, עד שבישראל הנושא יוסדר בצורה חוקית ובהתאם לתקינה כלשהי הנהוגה בעולם המערבי, למרות ההילה הנוצצת של "מהיר ועצבני" וללא אקדח מעשן המציג באמת קשר בין רכבים "משופרים" למעורבות מוגברת בתאונות, הרשו לנו להציע לשוטרים ולבוחנים שמבזבזים את משאבי הציבור במבצעים גרנדיוזיים להורדת נהגים עם פילטר פתוח, אגזוז זרימה חופשית או חלילה אינטרקולר מוגדל מהכביש, לצאת לכבישים ולעשות משהו אולי פחות זוהר אבל הרבה יותר חשוב - לבדוק עשרות אלפי כלי רכב סטנדרטיים למראית עין, שבניגוד לכמה מאות המכוניות המשופרות והסופר מתוחזקות, נעים על כבישי הארץ עם ליקויים בטיחותיים חמורים ביותר כמו צמיגים גמורים, בלמים שחוקים, הגאים משוחררים או אחרי תיקוני תאונות לא מקצועיים בחסות קומבינות של חברות הביטוח ובאמת מסכנים את שלום הציבור ומחייבים הורדה דחופה מהכביש.

פרסומת
פשיטה על מפגש משפרי רכבים
פעולה חשובה או בזבוז משאבי ציבור? | צילום: אמיר מאירי