הנוסעים זועמים על המטרונית: "זמני המתנה ארוכים, צפיפות בלתי נסבלת"
המטרונית החיפאית יצאה לדרך ביום שישי וכמו כל כלי תחבורה חדש נתקלת בלא מעט ביקורת. עמודי הפייסבוק של עיריית חיפה ושל המטרונית התמלאו בתלונות נוסעים: על זמן ההמתנה הרב, על העומס בתחנות, על עומס בלתי נתפס בתוך המטרונית ועל ביטול האוטובוסים של אגד. חבלי לידה, או תכנון לקוי? "יפה נוף": "אנחנו נערכים למתן מענה בזמן אמת ומפיקים את הלקחים הדרושים"


המטרונית היא בעצם אוטובוסים המופעלים על חשמל-דיזל. המערכת כוללת שלושה קווי שירות באזור חיפה והקריות, באורך כולל של 40 קילומטר, הנוסעים בכבישים המיועדים לתחבורה ציבורית. הקו הראשון מופעל מאזור צפון הקריות, דרך כביש 4 והעיר התחתית של חיפה ועד מרכזית חוף הכרמל. הקו השני פועל מקרית אתא למסוף בת גלים דרך כביש 4 והעיר התחתית של חיפה והקו השלישי מופעל מקרית ים וקרית חיים להדר בחיפה. חברת דן היא הזכיינית המפעילה את השירות בעיר. בשלב זה, על פי החלטת משרד התחבורה, מתאפשרת עליית נוסעים ללא תשלום במטרונית, עד להתייצבות המערכת והשירות. ומסתבר שיש סיבה לכך.
הגולשת אנה יופה, שיצאה מתחנת לב המפרץ בשעות אחרי הצהריים, סיכמה את יומה הראשון במטרונית: "הגעתי לתחנה מפוצצת באנשים, חום אימים, מלא אדי פליטה של אוטובוסים משני הצדדים, מדובר בתחנה קטנה שלא מצליחה להכיל את כמות האנשים. איזה אגדות סיפרו לנו, על מטרונית כל שלוש דקות, אבל זה לא קורה. עד שהצלחתי לעלות לאוטובוס הוא היה עמוס, חום מטורף, מישהו דרך עלי, סחרחורת נוראית"
פאבל ששהה באותה תחנה, בשעה אחרת צילם גם את העומס וכתב: "נראה לכם הגיוני יום ראשון בבוקר 150 איש בתחנה, פעם ברבע שעה באה מטרונית מפוצצת עד אפס מקום, אחרי 40 דקות של ציפיה לעלות, עליתי על מונית שרות".

"צפופית, איחורית, מעיקית"
גם לליאת היו תלונות דומות, למרות שיצאה מאוד מוקדם בבוקר: "רציתי לדווח לכם שהבוקר בשעה 05:40 חיכיתי בצומת הצריף בקרית חיים לכיוון חיפה. עברו יותר מעשר דקות בין מטרונית למטרונית כאשר כל מטרונית שהגיעה היתה מלאה עד אפס מקום. אני הבנתי מהפרסום שלכם שהמטרונית תגיע כל 3-5 דקות ולא כך הוא הדבר".
הגולשת אורית כתבה: "תסבירו לי שוב למה אמא שלי, בת 70, צריכה ללכת ממזרח קרית ביאליק לכביש עכו חיפה (כי ביטלו את קו 57) ואז לנסוע במשך שלוש שעות (!) מצומת מוצרט לרמב"ם (מטרונית 1 + מטרונית 2). בצפיפות. בלי מקום ישיבה. כי שכחתי למה. ואין אלטרנטיבות כי קו 271 של אגד הפסיק להעלות נוסעים, רק מוריד".
אחת התלונות החוזרות היתה על ביטול תחנות אגד למרות שלב ההרצה. עדי, ששלח גם תלונה למשרד התחבורה כתב: "למה? למה לבטל תחנות אגד אם המטרונית בשלבי הרצה? למה אני צריך להתייבש בחום חצי שעה תמורת הזכות להרגיש סרדין בתוך אוטובוס של המטרונית, אם מעבר לכביש עוברים להם קווי אוטובוס של אגד לכוון מרכזית המפרץ אבל אסור להם להעלות נוסעים? לקח לי שעה וחצי להגיע למרכזית המפרץ! למה נהגי אגד שותקים? לוקחים לכם את הפרנסה מתחת לרגליים!"
ויש גם כאלה שהתבדחו על העניין, גרגוריוס כתב למנהלי המטרונית "היי, רציתי להודות לכם, בזכותם אמא שלי התחילה לנהוג ברכב פרטי אחרי הרבה שנים של שימוש בתחבורה ציבורית. אם לא הייתם מבטלים את קווי אגד על מסלול המטרונית ומתעללים בתושבים, זה לא היה קורה".
ודודי הדרי, הציע שמות חדשים למטרונית "צפופית, איחורית, עמודית, מעיקית, חמסינית, נתקעית ועמוסית".
תגובות חיוביות, אגב, לא הצלחנו למצוא.
"הקווים תוגברו לבקשת ראש עיריית חיפה"
דובר דן, איתן פיקסמן, מסר בתגובה: "אנחנו אמונים על הפעלת המטרונית ושמחים על הביקוש העצום והשימוש הרב בה. לא ננוח ולא נשקוט עד שתמונות הדוחק והצפיפות תוסרנה בעת פעילות המטרונית. אני מתנצל על עוגמת הנפש ומבקש מהתושבים קצת אורח רוח וסבלנות. מדובר בפרויקט מדהים והוא המענה האולטימטיבי לבעיות התחבורה בחיפה ובקריות, אין ברירה צריך לעשות את כברת הדרך הראשונה".

"ביטלנו קווי האוטובוס שמקבילים למסלול קווי המטרונית והוספנו קווי אוטובוס אחרים. במידה ונזהה מקומות בהם אין מענה הולם מבחינת קווי האוטובוס והמטרופולין בעיר נפעל כדי לשנות זאת. בימים הקרובים נהיה עדים לתקלות נקודתיות ואנחנו נערכים למתן מענה בזמן אמת ומפיקים את הלקחים הדרושים".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "המטרונית נכנסה לשלב ההרצה המלאה, ואנו עדים לביקוש חסר תקדים מצד הנוסעים. אנחנו חווים הצלחה יתרה לשימוש במטרונית כבר מהבוקר. כמות הנוסעים במטרונית היא פי שלושה מהשימוש הרגיל בתחבורה הציבורית, במטרופולין חיפה. סביר להניח שבימים הקרובים נהיה עדים תקלות נקודתיות אולם אנו לומדים את המערכת, נערכים למתן מענה בזמן אמת ומפיקים את הלקחים הדרושים. ההיענות הגדולה של הציבור מעידה על ההצלחה של הפרויקט ועל השיפור הצפוי באיכות התחבורה הציבורית בחיפה ובקריות".