mako
פרסומת

המשטרה יוצאת למלחמה בתאונות הדרכים בהן מעורבים הולכי רגל

בתשעת החודשים מאז תחילת 2013 לא פחות מ-52 אנשים נהרגו ועוד 1983 נפגעו, מהם 355 באורח קשה, כשניסו לחצות את הכביש. במשטרה החליטו לנסות לצמצם ככל הניתן את המספרים המפחידים ומעתה יעניקו תשומת לב מיוחדת לנהגים שלא נותנים זכות קדימה להולכי רגל כמו גם לאנשים המתפרצים לכביש. גם בתחום זה לסמארטפונים שגוזלים את תשומת לב מהנעשה סביב יש חלק בסטטיסטיקה

שמעון איפרגן
mako
פורסם:
הקישור הועתק

מנסים לשים סוף לפגיעה בהולכי רגל
נהגים והולכי רגל, שימו לב לכביש | צילום: חדשות 2

כעת, במקביל למאמץ המרוכז של משטרת התנועה בנושא נהיגה בשכרות ושימוש בטלפונים במהלך נהיגה, החליטו במשטרה לשים דגש מיוחד על מניעת תאונות עם הולכי רגל בתוך הערים, שמקרים רבים מדי מסוגן מסתיימים בפציעות קשות מאוד ואף במקרי מוות.

בניגוד לשיפור האדיר ב-15 השנים האחרונות ברמת הבטיחות של כלי הרכב וכתוצאה מכך בסיכוי של נוסעיהם לשרוד תאונות קשות, גם במהירות עירונית להולך רגל אין סיכוי ממשי לשרוד בשלום פגיעה של רכב.

מסתבר שבתשעת החודשים שחלפו מתחילת השנה ברישומי המשטרה מופיעים דיווחים על לא פחות מ-1983 הולכי רגל שנפצעו בתאונות דרכים ברחבי הארץ בעת שחצו את הכבישים, מתוכם 355 אנשים שנפגעו באורח קשה ועוד 52 אנשים שמצאו את מותם בעת שניסו לחצות כביש. מדובר בכרבע מכלל ההרוגים בכבישים השנה.

על פי נתוני יחידת המחקר באגף התנועה 70 אחוז מהולכי הרגל נפגעו בעת שחצו במעבר חציה מוסדר.
מסתבר שהולכי רגל רבים חושבים שמעבר החציה מעניק להם מטריית ביטחון ושוכחים שהאחריות גם מוטלת על כתפיהם ועליהם להסתכל טוב טוב שמאלה וימינה לפני שהם יורדים לכביש.

"יש גם לא מעט הולכי רגל שחוצים כבישים כשהעיניים שלהם עמוק בתוך הסמארטפון, בגלישה באתרים או בשליחת הודעות, לא פעם גם תוך כדי הקשבה למוזיקה בעוצמה גבוהה באוזניות, ובטוחים שאם הם יעברו במעבר חציה הנהג יעצור להם, אבל זה לא תמיד קורה וכך מתרחשות תאונות", מציין בצער ראש מדור תאונות דרכים באגף התנועה, סנ"צ נועם ביינסקי.

פרסומת

יש לזכור שדווקא משום שהנהיגה במכונית מודרנית, אוטומטית, ממוזגת ומבודדת קלה מבעבר באופן משמעותי נהגים רבים, לזוועתנו, מרגישים שהם יכולים לנצל את הזמן לשלל פעולות אחרות וגם כאן אל הטלפונים החכמים מופנים לא מעט מחצי האשמה.

"אחת הבעיות הגדולות היא הסמארטפונים. הנהגים עסוקים בהפעלת כל מיני תוכנות ניווט כמו WAZE, ובשיגור הודעותSMS . הם לא מפוקסים ועירניים, והגרוע מכל - העיניים שלהם לא הכביש ואז ברגע האחרון הם מבחינים בהולך הרגל ואז זה כבר מאוחר מדי. להולך הרגל במרבית המקרים אין סיכוי", טוען סנ"צ ביינסקי.

כדי לנסות לצמצם את תאונות הדרכים בהן מעורבים הולכי רגל החליטו באגף התנועה להגביר את הנוכחות של שוטרי התנועה בצמתים וברחובות קטלניים ולהגביר את האכיפה גם בקרב הולכי הרגל. כמו כן, למשימה תגויס סיירת האופנועים הארצית שעורכת פעילות סמויה וגלויה.

כ-200 רחובות וצמתים בעייתיים מופו ובעיות התשתיות שבהם הועברו לטיפול ראשי הערים שקיבלו לידיהם דו"חות עבי כרס, אלא שבפועל לא נעשה כמעט דבר לתיקון הליקויים ההנדסיים שתיקונם יכול למנוע חלק מהתאונות.

פרסומת

ניצב משה צ'יקו אדרי
ניצב משה "צ'יקו" אדרי | צילום: משטרת ישראל

באגף התנועה מבטיחים להחמיר עם נהגים שלא נותנים זכות קדימה להולכי רגל ובכוונת האגף לכלול עבירות מסוג זה כחלק מעבירות 'תלתן' (עבירות חמורות שבגינן שוללים רישיון מיידית עד לתום המשפט).

"לא נהסס לשלול רישיונות נהיגה של מי שינהגו בצורה רשלנית וחסרת אחריות ולא יתנו זכות קדימה להולכי הרגל. במקביל נפעל להגביר את המודעות למתן זכות קדימה להולכי רגל בפרסום באתרי האינטרנט, העיתונים וכלי התקשורת האחרים במטרה להפחית ככל הניתן את מספר ההרוגים והפצועים בתאונות מסוג זה", סיכם סנ"צ ביינסקי.

מעבר חצייה
70 אחוז מהולכי הרגל שנפגעו בתאונות חצו במעבר חציה | צילום: עודד קרני, mako