mako
פרסומת

קובה: רק 50 מכוניות חדשות נמכרו מאז תחילת השנה

בעוד ששוק הרכב הישראלי צועד בדרך לשבירת שיא חדש, בקובה, חצי שנה לאחר הסרת המגבלות על רכישת מכוניות חדשות במדינה, נראה שאף אחד לא ממהר להצטייד ברכב מהניילונים ובששת החודשים האחרונים נמכרו בכל המדינה רק 50 מכוניות ו-4 אופנועים חדשים. למה זה קורה ומה חושבים על כך הקובנים? כל הפרטים לפניכם

נעם וינד
mako
פורסם:
הקישור הועתק

טרינידד, קובה
לראשונה מאז המהפכה התושבים יכולים לקנות רכבים חדשים באופן חופשי | צילום: mako

הנתון הזה מדהים במיוחד לנוכח העובדה שלמעשה זו הפעם הראשונה מאז המהפכה הקומוניסטית בסוף שנות החמישים של המאה העשרים שאזרחי המדינה יכולים לקנות מכוניות חדשות באופן חופשי מבלי לקבל לצורך כך אישור מיוחד מהממשלה.

ברחבי המדינה הלטינית הוקמו 11 סוכנויות רכב שונות אך הלקוחות, כך מסתבר, לא בדיוק הגיעו בהמוניהם ומרבית הקובנים שמחזיקים רכב עדיין שומרים נאמנות למכוניות האמריקאיות הישנות משנות החמישים שהגיעו לשכנה הקרובה של ארה"ב לפני עלייתו לשלטון של פידל קסטרו.

המיסוי הגבוה (אפילו גבוה מזה הנהוג בישראל) על מכוניות החדשות הוא הגורם המרכזי למספרים המגוחכים וכשמכונית חדשה די בסיסית עולה כ-25 אלף דולרים והמשכורת החודשית הממוצעת של הקובנים עומדת על כמה עשרות דולרים אפשר בהחלט להבין מדוע רכב חדש נותר נחלתם של בודדים.

אין תמונה
רק 50 רכבים ו-4 אופנועים חדשים נמכרו בקובה מאז תחילת השנה
פרסומת

רוב הקובנים מתוסכלים מהמחירים הגבוהים אך בה בעת מקדמים בברכה את החוק שנכנס לתוקף בחודש ינואר וזוכרים שעד אז מחירי המכוניות באי היו הזויים בהרבה ומי שקיבל מהממשלה אישור להתחדש ברכב מהניילונים היה צריך להכין כ-90 אלף דולרים למכונית סופר מיני וכמעט רבע מיליון דולר כדי להתפנק במשפחתית-מנהלים מאובזרת.

הקובנים מקווים שמחירי הרכב ירדו בהדרגה ויצרו מלאי מודרני יותר של רכבי יד שנייה שעד כה היו, כאמור, אמריקאים בני יותר מחצי מאה, סובייטיים בסיסיים מהתקופה שברית המעוצות פרשה את חסותה על המדינה הקטנה בימי המלחמה הקרה או רכבים ששימשו חברות להשכרת רכב במדינה שהפכה בעשור וחצי האחרונים ליעד תיירות מבוקש. הקובנים גם מקווים שהממשלה תעמוד בהבטחתה להשקיע 75 אחוזים מהמיסוי על מכירות הרכבים החדשים במערכת התחבורה הציבורית הלא מבריקה במדינה.

למעשה, מדובר בעוד שלב בדרך לכלכלה חופשית יותר במדינה בעלת המשטר הנוקשה ויש לזכור שעד 2011 גם כדי לרכוש או למכור מכונית משומשת היה צורך לקבל אישור מיוחד מהרשויות, דבר שהוביל במהלך השנים להתפתחותו של שוק שחור שאפשר למי שהיתה לו אפשרות כלכלית לרכוש מכוניות, בעיקר משומשות היטב, על ידי שימוש בשמם של אנשים שקיבלו אישור רכישת רכב מהממשל.

רחוב בקובה
יקח עוד זמן עד שהמכוניות הישנות יעלמו מכבישי קובה | צילום: אימג'בנק / Thinkstock