הלהיט החדש של עברייני הרכב: גניבות משאיות
אחרי שהתמקצעו בגניבת מכוניות פרטיות, גנבי הרכב עברו לגנוב משאיות גדולות, דחפורים ומערבלי בטון. הרכבים עוברים לרשות הפלשתינית, והגנבים מרוויחים כ-450 אלף שקל על כל משאית. קצין משטרה: "מדובר ברשתות שלמות של מאות עבריינים"



על פי נתונים שהגיעו ל-mako, בעשור האחרון חלה עלייה של מאות אחוזים בגניבות משאיות בישראל. אם לפני כעשר שנים נתח גניבות המשאיות מכלל כלי הרכב בישראל עמד על פחות מאחוז אחד, היום הוא עומד על כשלושה אחוז. כלומר, בשנת 2012 נגנבו כ-600 משאיות, ושווי כל משאית נע בין 700 ל-2.5 מיליון שקל.
בישראל פועלות בין שש ל-12 רשתות המתמחות בגניבות משאיות מכל הסוגים (מערבלי בטון, משאיות זבל, משאיות משא ותובלה). ברשתות חברים יהודים, פלשתינאים ובני מיעוטים. לא פעם הם נעזרים בנהגי משאיות של חברות גדולות שמסייעים להם לביים שוד או לתת להם מידע על המקומות בהם חונות המשאיות ומה נקודות התורפה והאבטחה שלהן כדי שהגנבים יוכלו לבצע עבודה נקייה מבלי להיתפס. פרט לכך הרשתות בנגב, בשרון, במשולש ובצפון גם מצליחות לחדור לקיבוצים ומושבים שאין בהם אבטחה ולבצע את הגניבות. אותם כנופיות מתוחכמות היו מעורבות בגניבת 2,000 טרקטורים ודחפורים יקרי ערך בשנה שעברה.
המשאיות הגנובות מועברות בדרך כלל לשטחי הרשות הפלשתינית, והגנבים גוזרים קופונים שמנים ביותר. עבור כל משאית ניתן להרוויח בין 150 אלף ל-450 אלף שקל. הנזק לחברות הביטוח מגניבת משאיות בשנה אחת יכולה להגיע לכמה מאות מיליוני שקלים.
"זה לא קל לגנוב משאיות, זה עסק קשה ומורכב מאוד, מעורבים בזה מאות עבריינים בתחום גניבות כלי הרכב מכל רחבי הארץ, צריך להתגבר בדרך כלל על מערכות מיגון משוכללות שמתוקנות בהן, אבל הגנבים הוכיחו שהם מסוגלים להתגבר ולהעביר משאיות שלמות וטרקטורים לשטחי הרשות", הסביר גורם במשטרה.