עשרות אלפי מטופלים בישראל מתמודדים עם הכשלים הרבים בשוק הקנאביס ובמנגנוני הפיקוח של משרד הבריאות. כיום יותר מאי פעם, הכאב והתסכול הזה נחשף בזירה הציבורית ומייצר הדים שיצרני ומפיצי הקנאביס כבר אינם יכולים עוד להתעלם מהם.

"תחילה מתעלמים ממך, לאחר מכן לועגים לך, אחר כך נלחמים בך ובסוף – אתה מנצח". אם יש אפילו שבב של אמת באמירה הידועה הזו של גנדי, אבי תנועת השחרור ההודית, נראה שמטופלי הקנאביס ניצבים על פתחה של מהפכה. מערכת היחסים בין המטופלים ובין משרד הבריאות והיצרנים העובדים תחת פיקוחה מצויה היום במשבר עמוק. אין ספק שהמציאות הזו מביאה איתה לא מעט תסכולים וכאב עבור חולים. מנקודת מבט היסטורית, נראה שמדובר בחדשות טובות מאוד. המאבקים מול המערכת מסמנים הרבה פעמים את תחילתה של מציאות חדשה.

כשהמרחב הטיפולי הופך לזירת קרב

אם עד לאחרונה מערכת הבריאות יצאה מנקודת הנחה שהמטופלים אמורים להיות אסירי תודה על כך שהטיפול שכל כך קיוו לו נגיש להם עכשיו, ציפתה להם הפתעה. המטופלים לא מסתפקים בכל טיפול – הם דורשים טיפול ראוי ומותאם לצרכים שלא נופל מרמת השירות שזוכים לה מטופלים בכל פתרון תרופתי אחר. על פניו, זה אמור היה להיות מובן מאליו.

היינו רוצים להאמין שהפעילות האינטנסיבית הזו תחולל שינויים בתעשייה ותגרום לחברות הקנאביס להתמודד עם הבעיות שעולות מהשטח. בפועל, מטופלים מספרים כי הם בעיקר מתמודדים עם הכחשות גורפות במקרה הטוב, או עם הטחת האשמות ואיומים במקרה הרע. נקודת השיא של המחלוקת הזאת המגמה הזו היא ללא ספק תביעת לשון הרע ע"ס 300,000 ₪ שהגישה חברת "תיקון עולם – קנביט" נגד אלעד הרוש, מטופל ופעיל שלדבריהם השמיץ את החברה ברשת ואף איים עליהם. מדובר בתביעה חסרת תקדים בתחומי הטיפול בישראל והיא מעלה שאלה חשובה – מהם האפיקים שכן עומדים לרשות מטופלים כדי להבטיח לעצמם טיפול ראוי? כפי שנראה, תחומי הפעולה הם רבים ומגוונים.  אגב, התביעה הזו הסתיימה בהסכם פשרה בין הרוש לחברה.

מטופלי הקנאביס בונים קהילות

זה מזמן כבר לא סוד, הקהילות הדיגיטליות מאפשרות לנו להתחבר סביב רעיונות ויוזמות משותפות. עצם העובדה שהכתבה הזו מופיעה עכשיו על המסך שלך היא הוכחה חיה לזה. אם הרשתות החברתיות יכולות להפיל משטרים במזרח התיכון, אין ספק שהן יכולות לשמש פלטפורמה עוצמתית למטופלים לחלוק חוויות ולהתארגן יחד כדי להניע יוזמות משותפות. הפייסבוק מוצף היום בקבוצות של פעילים שהופכים את הקערה על פיה ומבהירים ליצרני ומפיצי הקנאביס – אתם לא עושים לנו שום טובה. אנחנו צרכנים ככל הצרכנים ואנחנו דורשים מענה ראוי. אלו רק כמה מתופעות הרשת שמשמשות ככלים מרכזיים למטופלים.

קנאביס רפואי
התמונה שליוותה את הסכם הפשרה בין "תיקון עולם- קנביט" לאלעד הרוש

סרטוני פתיחת מוצר

סרטוני Unboxing כבר מזמן כובשים את הרשת. צרכנים מעלים לערוצי יוטיוב, לקבוצות פייסבוק ואפילו לדפי המוצר של החברות המספקות, סרטונים שמתעדים את המוצר מוצא לראשונה מהאריזה וסוקרים את חוויית השימוש בו. עבור מטופלי הקנאביס הצעד הזה הוא הרבה יותר מעוד תיאור מוצר. הוא משמש ככלי תיעוד חשוב על איכות הטיפול שהם מקבלים. בין אם המוצר נפתח והמתינו בפנים תפרחות עם עובש, אם בקבוקון השמן הגיע פתוח, אם התקבלה כמות מועטה או אם איכות הטיפול ירודה מכל סיבה אחרת, קיים תיעוד של פתיחת המוצר לראשונה. בהתחשב בעובדה שחברות בוחרות לעתים לא רחוקות להתכחש לטענות, נראה שמדובר בכלי נחוץ. 

למנף את דעת הקהל הציבורית

הרשתות החברתיות שינו במובנים רבים את האופן בו יצרנים מתנהלים מול צרכנים. אם בעבר מערכת היחסים הייתה חד כיוונית לחלוטין, היום היצרן נדרש להתמודד עם הצרכנים בזירה הציבורית ואם הוא רוצה לשמור על מקומו, הוא גם חייב לו הסברים. יותר ויותר מטופלים בוחרים לעמת את הספקים שלהם עם הבעיות הבוערות בתחום ומתייגים אותם על פוסטים המפרטים על הפגיעה באיכות הטיפול שלהם, על חוסר נגישות לזנים ועל העלויות הגבוהות. 

קנאביס רפואי (צילום: facebook)
צילום: facebook

תיאום אירועים והחלפת רעיונות

לבסוף, הפייסבוק הוא זירה רוחשת עבור מטופלי קנאביס שמאפשרת להם ללמוד על זנים חדשים, לזהות בעיות משותפות שמטופלים נוספים מתמודדים איתן וכמובן, לתאם ולארגן פעולות מחאה ויוזמות לקידום התחום.

הפעילות זולגת גם לזירה המשפטית

עם כמה שפעילות שטח היא מפתה, ייתכן מאוד שכדי לחולל שינוי עמוק ולעצב מחדש את מדיניות הקנאביס הרפואי בישראל, תידרש פעילות ארוכת טווח ודרך הצינורות המקובלים. דנה בר און, מנכ"לית עמותת הקנאביס הרפואי, החליטה לא להסתפק בפוסט זועם בפייסבוק והניעה מהלך דרמטי. העמותה בראשותה הגישה עתירה לבג"צ על הרפורמה ודורשת בפעם הראשונה ממשרד הבריאות לספק תשובות ראויות לאופן ההתנהלות שלה.

העתירה נידונה למעלה משנה בבית המשםט ומשרד הבריאות נדרש להמציא חומרים ומחקרים שיבססו את ההצדקות לכלל ההחלטות שהתקבלו במסגרת הרפורמה. במקביל, דרישות המטופלים מוצאות לראשונה כתובת רשמית של מוסדות המדינה. משיקולי העלות ועד לסוגיית הרצף הטיפולי, הבעיות המרכזיות שמטופלים מתמודדים איתן נמצאות כיום תחת דיון בערכאה המשפטית הגבוהה ביותר.

אז מה צופן לנו העתיד? האם אנחנו נמצאים בפתחה של לגליזציה כוללת? האם תגיע הסדרה חדשה שתשפר את חיי המטופלים? לא משנה מה יהיה אופי השינוי שנראה בשנים הקרובות, דבר אחד בטוח – המטופלים היום עומדים על המשמר ולא יסתפקו יותר בפחות מהטיפול הראוי ביותר.