מדינת ניו יורק הודיעה אתמול (שלישי) על קמפיין חדש לעידוד רכישת קנאביס מבתי עסק חוקיים. זה הוא צעד נוסף של המושלת, קת'י הוקול, כחלק מהמלחמה במכירות הקנאביס הבלתי חוקיות במדינה, שפוגעות במכירות החוקיות. נוסף על הפגיעה הישירה בעסקי הקנאביס החוקיים, השוק השחור בניו יורק פוגע גם בהכנסות המדינה ממיסים, נושא מרכזי וחשוב בתהליך הלגליזציה שעברה המדינה.

קמפיין לצריכת קנאביס בטוחה, ניו יורק (צילום: State of NY)
אחת המודעות מתוך הקמפיין | צילום: State of NY

הקמפיין, שזכה לכותרת "למה לקנות קנאביס חוקי בניו יורק", יופץ בשרותי הסטרימינג ובמדיה החברתית במטרה לעורר את מודעות הציבור לחשיבות של רכישת קנאביס מחנויות הפועלות באישור. הקמפיין מתמקד בשלוש נקודות עיקריות: שמירה על בריאות הציבור, קידום של שוויון חברתי והשקעה מחדש בקהילה. הסעיף הראשון עוסק בכך שקנאביס בחנויות חוקיות מגיע ממקורות מוכרים ותכולתו ידועה לחלוטין ונבדקה במעבדה. שני הסעיפים האחרים נוגעים למהלך שבוצע בניו יורק בעת מתן הרישיונות לחנויות הקנאביס החדשות לפעול, והוא הענקת קדימות לבתי עסק בבעלותם של אנשים שסבלו בעבר מחקיקה נגד השימוש בקנאביס. זאת בנוסף על החשיבות של רכישת מוצרים שמכניסים כספי מיסים אל קופת המדינה, ובכך מאפשרים לה להמשיך ולהשקיע ביוזמות נוספות הקשורות בלגליזציה ובחברה בכלל.

חגיגות קנאביס, ניו יורק, 4 באפריל 2022 (צילום: rblfmr, shutterstock)
שוק קנאביס בניו יורק | צילום: rblfmr, shutterstock

"על מנת לחזק את בריאות הציבור ואת הבטיחות של כל תושבי ניו יורק, אנחנו מספקים להם מידע שהם צריכים כדי לקבל החלטות מושכלות וליהנות מקנאביס באחריות", אמרה המושלת הוקול. "אנחנו ממשיכים לבנות שוק קנאביס בריא יותר ושוויוני יותר, ואני גאה להשיק את הקמפיין החינוכי החשוב הזה, כדי לקדם רכישת קנאביס בטוחה וחוקית, מחנויות חוקיות ברחבי המדינה". אוכלוסיית היעד של הקמפיין היא תושבים מעל לגיל 21, והוא יופץ במספר סוגים של סרטונים ומודעות – באנגלית ובספרדית. הקמפיין יופץ מחר – ה-20 באפריל – הלא הוא יום הקנאביס הבינלאומי.

המלחמה של מושלת ניו יורק בעסקי הקנאביס הבלתי חוקיים אינה נושא חדש. במשך שנה וחצי, מאז אושרה הלגליזציה ועד שהחלו להיפתח חנויות הקנאביס החוקיות הראשונות, הוצפה ניו יורק במאות עסקים שמכרו קנאביס באופן בלתי חוקי. כיוון שכבר הייתה לגליזציה, החזקת קנאביס כשלעצמה לא נחשבה עבירה, ועסקים רבים מצאו דרכים יצירתיות להעביר את הצמח מיד ליד מבלי למכור אותו באופן רשמי (למשל – כמתנה על רכישת מדבקה או מצת, שמחירם במקרה דומה מאוד למחירי הקנאביס בשוק השחור).

מאז שחנויות הקנאביס הראשונות קיבלו אישור חוקי להיפתח, החלה בניו יורק מלחמה תדמיתית להורדת קרנם של בתי העסק הלא חוקיים, ולשיפור מעמדם של משווקי הקנאביס ברישיון. לאחרונה הגבירה המושלת הוקול את מאמציה במלחמה נגד השוק השחור, כשהודיעה על קנס של עד 200,000 דולרים לכל חנות קנאביס בלתי חוקית שתיתפס פתוחה.