גם במדינות בארצות הברית בהן יש לגליזציה, עדיין חלה הקפדה על אופי הפרסום של קנאביס ומוצריו. לפחות זה אופיו של החוק, שנועד למנוע את הפרסום לאטרקטיבי בעבור ילדים ובני נוער. בפועל, נראה כי חברות רבות מתעלמות מהחוק, יאו יותר נכון עוקפות אותו ומפרסמות את מוצריהן באופן שעשוי צבעוני, יצירתי וכזה שעשוי להיות מושך מאוד, במיוחד לבני נוער. זו המסקנה העולה מתוך מחקר שפורסם בשבוע שעבר (ב-19 בינואר) בנוגע להקפדתם של יצרני הקנאביס ב-4 מדינות בארצות-הברית על ציות לחוקי הפרסום המקומיים.

תקנות הפרסום של מוצרי קנאביס במדינות בהן השימוש בו חוקי לחלוטין, הן בבסיסן דומות למדי לתקנות הפרסום של מוצרי טבק ואלכוהול. מותר לפרסם מוצרים ולקדם את מכירתם, אבל אסור לעשות זאת באופן הפונה לצעירים ובני נוער. יתרה מכך, נדרשות החברות להימנע מפרסום ברשתות חברתיות בהן בני הנוער פעילים במיוחד.

נושא השימוש של צעירים בקנאביס הוא חלק בלתי נפרד מהדיון כשזה מגיע לחששות מהשפעות הלגליזציה של הצמח. מחקרים מעידים כי צעירים נתונים להשפעה יתרה של פרסומות לטבק ולאלכוהול; כמו כן, עד לכ-30% מבני הנוער בארצות הברית התנסו בקנאביס. משני הנתונים הללו צף ועולה החשש כי חשיפת יתר לפרסומות למוצרי קנאביס עשויה לשחק תפקיד משמעותי בעליית אחוזי השימוש בצמח בקרב בני נוער.

מה אסור ומה מותר לפרסם?

המחקר התבסס על פוסטים פרסומיים ברשתות החברתיות "פייסבוק" ו"אינסטגרם" ב-4 מדינות בהן קיימת לגליזציה מלאה של קנאביס: אלסקה, קולורדו, וושינגטון ואורגון. בסך-הכל נבחנו 2,660 מודעות פרסומיות, ונבדק האם הן עומדות בתקנות הפרסומיות או לא. ממצאי המחקר מוצגים בחלוקה על-פי מדינות.

מעשן קנאביס (צילום: Pau Novell Aran, shutterstock)
צילום: Pau Novell Aran, shutterstock

אחד האיסורים הוא על פרסום מבצעים והנחות (מתוך ההנחה שהם פונים לצעירים, אשר לרוב הם מוגבלים יותר מבחינה כלכלית, ביחס לאנשים בוגרים) התקנה לא יושמה ביותר משליש מהמודעות. בעוד רק 2.3% מהפוסטים הציגו, בניגוד לחוק, אדם המשתמש בקנאביס, 5.5% מהמודעות פנו באופן מובהק לבני נוער ואילו 8.2% הציגו את היתרונות הבריאותיים של השימוש בצמח.

בנוגע לדרישה להציג אזהרות על מוצרי הקנאביס – רק ב-17.5% מהמקרים הוצגה אזהרה לגבי סיכונים בריאותיים ורק ב-26% הוזכר הסיכון שבנהיגה תחת השפעה. יותר מכל, רק ברבע מהמקרים נרשם במפורש כי השימוש בקנאביס אסור מתחת לגיל 21, זאת על אף שהדבר מתבקש על-פי החוק.

עורכי המחקר מדגישים את הסיכון שבהפצת תכנים פרסומיים הפונים לבני נוער ומציעים כי רשויות אכיפת החוק יגבירו את פעילותן כנגד אותן מודעות, שעשויות להעלות באופן משמעותי את אחוזי צריכת הקנאביס בקרב צעירים. הצעה נוספת העולה ממחקרם היא לאסור כליל את השימוש ברשתות חברתיות לפרסום מוצרי קנאביס בארצות הברית.