פורד פיאסטה דור אחרון. 16 מיליון מכירות ב-47 שנים (צילום: ספורט 5)
פורד פיאסטה דור אחרון. 16 מיליון מכירות ב-47 שנים | צילום: ספורט 5
(צילום: פורד) (צילום: ספורט 5)
(צילום: פורד) | צילום: ספורט 5

הדיווחים זרמו בצינורות של תעשיית הרכב מזה זמן. אבל זה לא ממש ממתיק את הגלולה המרה, עכשיו כשיש חותמת רשמית לפרסומים מהשנה הקודמת. פורד פיאסטה, אחת המכוניות הקטנות הפופולריות ביותר בשוק הרכב האירופי, ולפני הרבה שנים גם בישראל, תיפלט מסגל דגמי חברת פורד במהלך שנת 2023 - אולי אפילו עוד הקיץ הקרוב, בין היתר בשל הרצון של בכירי המותג להקדים את תכנית החשמול האסטרטגית של היצרן. שיווק הפיאסטה בישראל פסק לפני למעלה משלוש שנים.

הפיאסטה, אחת מחלוצות דגמי הסופר מיני המודרניים ב-1976, יחד עם פולקסווגן פולו שיוצרה שנה אחת לפניה, מיוצרת כיום בדור השביעי שלה במפעל בקלן, והסרתה מהרצפה נועדה לפנות מקום על פסי הייצור לשני דגמים חשמליים המבוססים על השותפות החדשה עם חברת פולקסווגן - שתרמה לה את רצפת ה-Meb, עליה יבססו רכב כביש שטח וקרוסאובר נוסף. הפיאסטה אגב היא לא הקורבן היחיד של עידן החשמל, כפי שאומרים בחברה.

"כשאנחנו מתכוננים למעבר לעתיד חשמלי, נפסיק את ייצור ה-S-Max והגלקסי בוולנסיה, ספרד באפריל 2023 ונפסיק את ייצור ה-Fiesta בקלן, גרמניה בסוף יוני 2023", כך נמסר. היצרנית האמריקאית מעירה כי היא מתכננת להציג שלוש מכוניות חשמליות חדשות (וארבעה כלי רכב תעשייתיים חשמליים) באירופה עד 2024. היא גם שוב מחדדת את היעדים שלה לגלגל יותר מ-600,000 כלי רכב חשמליים באירופה עד 2026, כאשר מפעל קלן יגיע ל-"1.2 מיליון כלי רכב בתוך שש שנים".

גורלם של פורד פיאסטה, כמו גם שני המיניוואנים, נחרץ לפני הרבה זמן. מיניוואנים כבר כמעט ולא נמכרים באירופה וכך גם אצלנו. לגבי פורד פיאסטה, הביקושים לה החלו לרדת בשיעור חד בשנים האחרונות, כאשר בה בעת מכרסמת בכנפיה הקטנות אחותה פורד פומה. בנוסף לכך, הצורך לייצר רכבים חשמליים תוך הוזלת עלויות גרמו לפורד לקצץ איפה שהרווחיות כבר איננה מורגשת. על פי נתוני Jato Dynamics, מכירות הפורד פיאסטה באירופה בסוף אוגוסט ירדו ב-45% בהשוואה לרמות שנרשמו בשנת 2021, ל-38,911 יחידות. זאת, בעוד מכירות פורד פומה ירדו רק ב-14% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2021, עם 90,893 יחידות. כלומר על כל פיאסטה אחת, נמכרות שתי פורד פומה.

במבט הלאה, פורד בעמדת נחיתות כרגע באירופה בכל הכרוך בחשמול, ובארגז הכלים שלה יש הרבה מקום לשיפורים מלמטה ועד למעלה. בין השאר, היא מתכננת לסגור את המפעל שלה בסרלאויס גרמניה עד 2025, שם מיוצרת פורד פוקוס (עוד דגם שיחתך מאיתנו וללא תחליף חשמלי באופק), והיא גם צריכה להשיק את שלוש המכוניות החשמליות החדשות שלה כמעט במקביל.

הפתרון שמצאה פורד, כידוע היה לדפוק על הדלת של פולקסווגן. כך למשל, הדגמים החשמליים העתידיים של פורד באירופה יסתירו כפי שצוין את פלטפורמת ה-MEB והטכנולוגיה של הקבוצה הגרמנית. דגמי פורד ייגזרו, מעשית מכל משפחת ה-ID של הקונצרן הגדול ביותר באירופה, כך שמה שנקבל מהם בסופו של דבר הוא הנדסת סמל מחושמלת עם עיצוב מובחן מבחוץ ומבפנים, וכנראה בלי הבדלים משמעותיים בביצוע. 

ואם נורא קשה לכם להיפרד מהפיאסטה, פורד הפיקה סרטון מתוק שמסכם את תרומתה לענף והשפעותיה התרבותיות: