אולם ג'נסיס בהרצליה פיתוח (צילום: ספורט 5)
אולם ג'נסיס בהרצליה פיתוח | צילום: ספורט 5

הקמה של מותג יוקרה חדש כרוכה בלא מעט לבטים, כלכליים, ניהוליים ותדמיתיים. תשאלו את פיג'ו-סיטרואן כמה שקעו בשאלה האם כדאי/ניתן/משתלם לבצע פיצול פנימי של רכבי סיטרואן DS לשני צדדים שונים במחירים מקוטבים - סיטרואן בגפה כיצרן עממי כשם שהיו, ו-DS כגוף פרמיום שפועל כזרוע נפרדת וצד לקוחות "מיוחדים" שהולכים קצת נגד המיינסטרים.

שיטת הפעולה הקוריאנית של Genesis חולקת קווי דמיון מסוימים לטקטיקה הצרפתית; גם ג'נסיס התחילו כתת מותג "מולבש" ומקושט בתוך חברת יונדאי עם כלי רכב מסומנים בלוגו ייחודי, מכונסים תחת חטיבת הפרטיות המרכזית. אלא שלהבדיל מסיטרואן יונדאי הגיעו לזירת היוקרה עם הבנה קונקרטית של המתחרים, שכן עוד בשנת 2004 הצליחו לייצר מכוניות סדאן שריריות ומשכנעות בניחוח מהודר שלא הפגינו נחיתות אפילו נגד יצרני יוקרה מובילים מגרמניה, בעיקר בתחום הביצועים.    

בסוף 2015 נוסדה 'ג'נסיס מוטורס', עם הכרזה רשמית על עצמאות בנובמבר. השוק האמריקני, בוגר דגמי ג'נסיס הגיב מעט בחשדנות אך הסבלנות השתלמה; אם ב-2016 מסרו בסביבות 7,000 כלי רכב, אז בשנה לאחר מכן זינקו המספרים ל-20 אלף יחידות. שנים 2018-2020 היו מעורבות, עם ירידה פתאומית של 50% ואז שוב גידול חד ב-2019 ליותר מ-21 אלף מכוניות. ב-2020, מוכת הקורונה הצטמקו המסירות ב-20%, אולם שנת 2021 תהיה שנת הפריצה הגדולה; ביולי האחרון לבדו, נמכרו 5,200 יחידות - זינוק של 310% ביחס לאשתקד. בסך הכול, מסרו בין ינואר-יולי, 24,500 מכוניות - שיא של כל הזמנים עבורם.  

אירופה וישראל

ג'נסיס נכנסה לשוק האירופי רק בקיץ האחרון, עם תכנית אסטרטגית לשווק את המכוניות פרונטלית וגם אונליין ועם שירות צמוד של מסירת רכב חדש על ידי נציג למקום המגורים, שלא מחייב הגעה פיזית לאולם. השלוחות הראשונות קמות בלונדון, מינכן ושוויץ (ציריך), ואף אחד בקוריאה לא משלה את עצמו שיהיה נוח כמו בארה"ב. "בעוד ג'נסיס נמצאת איפשהו דרגה אחת מתחת ל-לקסוס באמריקה, ייקח להם הרבה מאוד זמן להתמודד ראש בראש עם יצרני הפרמיום הוותיקים באירופה - ב.מ.וו, אאודי, מרצדס", כך אומר לי סונג ווהאן, אנליסט בכיר מענף הרכב בדרום קוריאה. עוד הוא אומר שרכבי ה-SUV הם אלה שבסופו של דבר יעניקו להם את התנופה הכלכלית ביבשת המערבית, אך רק בתנאי "שאלה יהיו מחושמלים".

הנחיתה של ג'נסיס בישראל, בפברואר האחרון, צמוד צמוד למשכנם של מותגי היוקרה המנוסים בהרצליה פיתוח היא שוות ערך לבעיטה באזורים הרגישים. כלמוביל הם אמנם שחקן הפרמיום הצעיר ביותר בשכונה אבל המוניטין הקוריאני צועד לפניהם והתארים הבינלאומיים מתחילים להיערם; לזכותם ציונים מחמיאים במבחני הריסוק המחמירים ביותר בארה"ב לאורך שנת 2020, ציוני אמינות גבוהים, ניקוד מרשים על טכנולוגיות חלל פנים, ובימים האחרונים זכה ה-GV70, קרוסאובר בן כמה חודשים בלבד בתחרות 'רכב השנה' של ירחון המכוניות האמריקני 'מוטורטרנד', בין היתר בזכות יחס הולם בין מחיר-לתמורה (מתומחר ב-63 אלף דולר, כלומר לחובת מתחריו הפרש של 15-20 אלף דולר באותה רמת גימור) ובארץ החל ב-340 אלף שקל.

דפוסי הרכישה בישראל מלמדים שהקהל המקומי נוקט בגישה לא לגמרי מבושלת מול מותגים חדשים, אך עושה רושם שהוא מכיר באיכויות של ג'נסיס בזכות בעל הבית, אפילו שחובת ההוכחה בפרוש מוטלת עליהם מפאת חוסר הניסיון שלהם במקומות כאלה. בין ינואר-ספטמבר מסרו ג'נסיס בארץ 300 מכוניות, מעל 100 מדגם ה-GV80 (החל ב-500 אלף שקל) ואת משבר השבבים והמוליכים למחצה חווים כלמוביל ללא הפרעות דרמטיות, עם מלאים זמינים. הרכב החשוב ביותר של ג'נסיס עתיד להיות SUV חשמלי 100%, ה-GV60 עם 450 קילומטרים טווח נסיעה שיגיע בחודשים הראשונים של 2022, שם על הכוונת שלו את אאודי Q4 אי-טרון ואפילו את טסלה מודל Y.  

"מדובר בהישג משמעותי למותג יוקרה חדש שעד לפני מספר חודשים לא היה קיים בישראל ובאחד השווקים היותר תחרותיים הקיימים בעולמות הפרימיום. לצד השגת כל יעדי המכירות ועל אף הקשיים בשנה זו בארץ ובעולם, אנו ממשיכים להעניק את רמת השירות הגבוהה בקטגוריה עם אספקות מיידיות ללקוחות", כך מוסרת דנה רביד מנחם, מנהלת חטיבת ג'נסיס בישראל.