לוקה נאפוליטנו (צילום: Getty) (צילום: ספורט 5)
לוקה נאפוליטנו (צילום: Getty) | צילום: ספורט 5

אמירות שנויות במחלוקת שתפקידן להדהד בכותרות אינן דבר יוצא דופן בתקופה הנוכחית, במיוחד למותג כמו לנצ'יה שמייחל להחזיר עטרה ליושנה ולמצב את עצמו כיצרן בעל אופי ייחודי. החברה האיטלקית שכבשה את מסלולי הראלי העולמיים בשנות ה-80 והפכה לגוויה מוטורית לוקחת נשימה עמוקה ומכריזה בלב גלוי שהיא רוצה להיות חברת יוקרה כמו מרצדס, אאודי, ב.מ.וו ועוד. אבל איך זה יקרה, וכיצד היא תבדל את עצמה בתוך סטלנטיס שמחזיקה 15 מותגים שונים?

זו האחריות שתוטל לפתחו של מנכ"ל לנצ'יה לוקה נפוליטנו, שינסה להסיר את החלודה מהצנרת. ההשוואה עם מרצדס, יותר מאשר פרובוקציה היא אכן הצהרת כוונות, כפי שהוא הסביר בראיון לכלי התקשורת באיטליה לאחרונה תוך שהוא דואג לפזר כוכביות ליד כל משפט. "לנצ'יה תחזור להיות גדולה ותעשה זאת על ידי דחיפת "המרפקים" שלה בקונסטלציה הצפופה של סטלנטיס המאוכלסת ביצרנים נוספים עם עבר מפואר - וכאלה שעוברים רפורמה משמעותית. מסיבה זו, יותר מהיקפי מכירות, "לנצ'יה החדשה" תתמקד במרווחים תפעוליים. הקונספט פשוט: מעט מכוניות תמכרנה - אך עם רווחים גבוהים". עוד הוא אומר: "יש לנו הרבה עבודה לעשות ואנחנו צריכים להבין מהי נקודת ההתייחסות. עבורנו, היא מרצדס", מציין נפוליטנו. "אני לא מתכוון שאנחנו רוצים להילחם במרצדס - זה יהיה אבסורד, אבל זו דוגמה אחת לכוון שאנחנו מסתכלים אליו".

אסטרטגיה כזו תהיה כרוכה במגוון שירותי VIP ללקוח ובדגמים חדשים לגמרי. "זה יתחיל ביורשת של האיפסילון שתגיע בעוד שנתיים (סופר מיני), ואז יעבור לקרוסאובר קומפקטי הצפוי לשנת 2026 ולהאצ'בק שעשוי להחזיר את השם דלתא לחיים, אך שלא יגיע לפני 2028", הוא מעיר. עוד בקנה של לנצ'יה מכונית רביעית, מסתורית שטרם ידוע עליה דבר אך כאן אנחנו מדברים על טווח רחוק מאוד. "כולם יהיו חשמליים בלבד, מלבד אפסילון החדשה שתוצע גם עם מנועים היברידיים מתונים, וזאת כדי להתחיל את המעבר של המותג לעבר העולם החשמלי".

ב-Stellantis מביעים הרבה אמון ביצרתיות של נפוליטנו להפיח חיים חדשים בלנצ'יה, עד כדי כך שהיא הגתה התכנות בת עשר שנים. המטרה תהיה לייצר תזרימי מזומנים, ליצור רווחים ולתרום לבריאות הפיננסית של הקבוצה האירו-אמריקאית. לשם כך יושקעו סכומים גבוהים בפיתוח מכוניות חדשות, שיתבססו על דימיקה משותפת עם שאר המותגים שיש בהם ניצוצות יוקרה - אלפא רומיאו ו-DS. אולם כדי להפריד את לנצ'יה משני האחרונים, המטה של היצרן בטורינו יתמקד בכמה היבטים, כמו נוחות, יוקרה וקיימות אקולוגית: "היינו רוצים לבנות מכוניות עם חלק ניכר מחומרים ממוחזרים", אמר נפוליטנו. לא יהיה מקום, לפחות בשלב הראשון, לחזרה לתחרויות".

לנצ'יה תתחיל מאיטליה כדי לבחון את הענות השוק המקומי - ואז תנסה בהדרגה להתרחב אל מעבר לגבולות חצי האי. "בתחילה אנו שואפים להשיג 25 עד 30% מהמכירות שלנו בחו"ל, ולאחר מכן להגיע ל-50-50. אסטרטגיית החשמול האגרסיבית שלנו וההתמקדות שלנו בפלחי שוק חזקים מאוד באירופה יעזרו לנו". מדינות המפתח יהיו גרמניה וצרפת (שם נרשמת עליה תלולה במכירות רכב חשמלי), אבל לנצ'יה שואפת לנחות גם בספרד, נורבגיה, אוסטריה ובלגיה.  מכל מקום, השאיפות הן גלובליות. "המטרה היא ליצור רשת של 100 סוכנויות ב-60 ערים באירופה, ואנחנו דוחפים חזק למכירות מקוונות: "המטרה שלי - מסכם נפוליטנו - היא לאפשר קניית רכב עם רק שלוש לחיצות".