sportFive1047311 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
sportFive1047312 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

ב.מ.וו השיקה אתמול (ד') את סדרה 4 החדשה. ההשקה נערכה במינכן ובשל מגבלות הקורונה רוב התקשורת העולמית השתתפה באירוע דיגיטלי וללא נהיגה במכונית החדשה.

הדור הראשון של סדרה 4 הוצג ב-2013 וזכה להצלחה נאה עם מכירות שהגיעו לכ-800 אלף מכוניות, כמעט מחצית מהן בארה"ב ובבריטניה. 45% מהמכירות היו של דגם ה"גראן קופה", או בתרגום לעברית, דגם הסדאן-ארבע דלתות. למרות נתוני המכירות הללו הציבור הרחב התקשה להבין את הבדלי הניואנסים בין סדרה 3 ל-4 והעניין לא נעלם מאנשי ב.מ.וו. התוצאה, בדור השני, היא בידול משמעותי בין שתי הסדרות שחולקות ביניהן את הפלטפורמה והמנועים. ה-4, לצורך העניין, תהיה מעתה האחות הספורטיבית של ה-3, ואם תגידו שזה היה המצב גם בדור הראשון, יסבירו לכם בב.מ.וו שמעכשיו היא תהיה הרבה יותר מוחצנת והרבה יותר ספורטיבית.  נחזור לזה בהמשך עם פירוט של השינויים שנעשו אבל רק בינתיים נספר שכחלק מהבידול הוחלט שלא להשיק לפחות לעת עתה, את ה-4 גראן קופה שהזכרנו קודם.

בתשובה לשאלת עולם הרכב  מדוע לב.מ.וו היה חשוב  ליצור בידול ברור יותר בין שני הדגמים, הסביר מנהל המוצר של סדרה 4, אנדריאס אדרר, כי מהבדיקות שעשתה החברה יש הבדל משמעותי בין הלקוחות. בעוד רוכשי ה-3 נוטים להיות שמרנים יותר, רוכשי ה-4 מוחצנים ומחפשים יותר ספורטיביות. ובמילים אחרות, הבולטות על הכביש של ה-4 צריכה להיות גבוהה מזאת של ה-3. בסוגריים אפשר להוסיף שיש לא מעט לקוחות שיסכימו גם לשלם פרמיה נאה במחיר על הבולטו הזאת.

שורשים
ה-4 מבוססת כאמור על הפלטפורמה של ה-3 אבל בין השתיים אין הרבה דימיון ויזואלי. זה מתחיל בחזית שם קיבלה ה-4 גריל כליות אנכי, במקום הרוחבי. ב.מ.וו מצביעים (כמובן) על כמה דגמים היסטוריים כנותני השראה לשינוי אבל לא משנה מאיפה זה בא, התוצאה היא חזית ששונה מאוד משל כל יתר דגמי החברה. אני אישית אהבתי את התוצאה אבל גם מי שלא יאהב את הכליות הגדולות בוודאי יסכים שיש בשינוי משהו מאוד מרענן. לעיצוב הנאה הזה יכולה לפריע לוחית הרישוי שלפחות לפי התקנות האירופיות נתקעת באמצע הכליות. בואו נקווה שבישראל ניתן יהיה להתקינה בצד.

sportFive1047313 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

החזית היא לא המקום היחיד שבו נעשו שינויים עיצוביים. במכסה המנוע ולאורך הגוף ישנם קימורים חדשים, הטיית הגג השתנתה וכך גם החלון הקדמי והישבן עוצב מחדש. מעצב הסדרה, סואנגמו לין, הסביר במהלך ההשקה כי מטרת המעצבים הייתה להדגיש את היכולות והספורטיביות ומכאן כאן השימוש באלמנטים עיצוביים שמשדרים כוחניות. כך או אחרת התוצאה מרשימה: קופה שרירית ואגרסיבית עם נוכחות כביש ניכרת. נסכם את עניין העיצוב עם ציטוט של מנהל המוצר שאמר שאם שבדור הנוכחי אפשר יהיה לראות את ההבדל בין סדרה 3 ל-4 גם ממרחק של מאה מטר.

מתחת לברזלים
העיצוב היה כאמור רק חלק מהשינויים. בב.מ.וו אומרים כי ה-4 הונמכה בכמה מ"מ בהשוואה ל-3 כדי לשפר את מרכז הכובד, המשקל  קצת הצטמצם, המתלים עברו התאמה לייעוד היותר ספורטיבי ולמרכז הכובד השונה  וכך גם מערכת ההנעה הכפולה (בדגמים שבהם היא מותקנת).  בפנים המכונית הותקנה מערכת ההפעלה המעודכנת של ב.מ.וו וכך גם בכל הנוגע לעזרי הבטיחות השונים שהתעדכנו מאז השקת ה-3.

דווקא בכל מה שקשור למנועים אין שינויים דרמטים. ה-4 תוצע בעולם עם שלושה מנועי בנזין בהספקים של 184-374 כ"ס, ועם שלושה מנוע דיזל בהספקים של 190-340 כ"ס. מעניין לציין שכל דגמי הדיזל מגיעים עם מערכת ההנעה לכל ארבעת הגלגלים ועם מערכת היברידית קלה, בעוד שבין דגמי הבנזין רק הדגם הבכיר - ה-M440 - מקבל אותן. הביצועים על הנייר בהתאם לדגם: 7.5 שניות למאה בדגם הבנזין הבסיסי, 4.5 לאותו מיאוץ ב-M440.  קוריוז מעניין ביחס למכונית זה שעם רוב המנועים הללו ב.מ.וו לא תציע תיבות ידניות בשל העדר ביקוש. בשני דגמי ה-M ניתן יהיה לקבל אותן ובחברה מסבירים כי הדבר נעשה בעיקר עבור הלקוחות האירופים שמתחרים עם המכוניות הללו במירוצי חובבים.

ה-4 כנראה תגיע לישראל לקראת סוף השנה הנוכחית או תחילת השנה הבאה. מחירים עדיין אין.