sportFive1044614 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
sportFive1044616 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

אחרי שהשיקו את הדאסטר, שהפך לאחד מהנכסים המוצלחים ביותר של מותג דאצ'יה במספר מדינות אירופיות וזכה להצלחה גם בישראל (בשוק הפרטי ושוק המוניות), הרומנים מחדדים מטרות לקראת השקתו של הרכב החשמלי הראשון בתולדותיהם, דאצ'יה ספרינג. הדגם הידידותי לסביבה ייחשף ב-15 באוקטובר, ולמרות שהתמונות שפורסמו לפני כמה חודשים מוגדרות כ"קונספט", ההבדלים בין דגם הראווה לייצור יהיו מינימליים.  

היתרון הגדול ביותר של דאצ'יה טמון כמובן במחיר לצרכן, שלפי הערכות שונות יעמוד על כ-10-12 אלף יורו בלבד אחרי הטבות מס לרכב אקולוגי. חברת האם רנו מבטיחה פשרות מעטות על אף עלותו האטרקטיבית ומוצאו, אבל כנראה שהפחתה או הנחות בהמשך הדרך אינן באות בחשבון בשל העלויות הכרוכות בייצור רכב חשמלי. רנו ניסו לנקוט בגישה מפוכחת עבור הספרינג והשתמשו במכללים משותפים שמקורם בדגם רנו K-ZE, רכב קטן וחשמלי שנתפר בלעדית לשוק הסיני ואזורי המזרח.

ה-K-ZE הביא לזירה המזרח עולמית איכויות בסטנדרט סביר ומחיר מפתה - 8,000 יורו, סכום דמיוני שאינו ריאלי ביבשת אירופה או באזורים מערביים בשל המיסוי ועלויות המכס השונות (ומי כמו תושבי מדינת ישראל מודע לגזירות המס המופרכות המושתות על רכב חדש שמגיע לחופינו).

מה בפנים?

רוב הפרטים הטכניים אודות ספרינג הופצו לאחרונה, כך שבשבוע הבא לא צפויות הפתעות מרחיקות לכת. זהו רכב קטן מקבוצת הג'יפונים הקומפקטיים שמתהדר במידות כהלכה לערים המפוקקות; אורכו 3.75 מ', רוחבו 1.58 מ', גובהו 1.48 מ' ובסיס הגלגלים כ-2.42 מ', עם תא מטען של כ-300 ל' לפחות וסידור הושבעה לארבעה אנשים ממוצעים בגודלם. המשמעות היא שמדובר כאן ברכב בגודלה של סופר מיני ממוצעת שיכול לשרת גם כרכב שיתופי. תא הנוסעים יהיה מודרני בהרבה מדגמי דאצ'יה הנוכחיים בנראות וגם בממשקים וכולל גם מערכות בטיחות סטנדרטיות. המערכת החשמלית שלו תספק ביצועים לא מדהימים בלשון המעטה (סביבות 60 כ"ס) על משקל של פחות מ-1 טון, אך טווח הנסיעה המרבי על פי מדדי ה-WLTP (תנאי נהיגה מחוץ למעבדה) יהיה כ-200 קילומטרים בין טעינות. 

דאצ'יה תציג את ה-ספרינג במסגרת אירוע מקוון בינלאומי של רנו בשם eways בשבוע הבא. במסגרת זו יציגו שורה של יעדים אסטרטגיים ל-5 השנים הקרובות כולל את הקרוסאובר דמוי הקופה 'ארקנה' שינחת ב-2021 באירופה עם מנוע היברידי, וכן ישיקו רנו-ניסאן את הרצפה המודולארית החדשה ה-CMF-EV, שכפי שנגזר משמה מיועדת לשמש פלטפורמה ייעודית עבור מכוניות חשמליות 100%. 

מהיבואנית לישראל קרסו מוטורס נמסר ל'עולם הרכב' כי הספרינג יצא לכבישי אירופה ברבעון האחרון של שנת 2021, כך שאלינו סביר שיגיע בתחילת 2022, אם כי מועד מדויק טרם נקבע.