sportFive1043185 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

אם אי פעם אולצתם להתקין מושב בטיחות בספסל האחורי של פיאט 500 אתם אחד משני דברים: גמישים מאוד או מיודדים היטב עם הכירופרקט. ה-500 היא מכונית עירונית חמודה ושובבה, אבל היא גם מהצפופות ביותר שאפשר למצוא כיום בכבישים עם אורך של 3.57 מ', תא מטען של 180 ל' ובסיס גלגלים של 2.30 מ'. שימושיות מעולם לא הייתה הצד הדומיננטי בה ולכן המציאו פיאט חלופות מוגדלות (מיקרוואן וקרוסאובר) שיכולים לרכוב על העיצוב המקורי שלה ולמשוך לקוחות.

אבל בפיאט יודעים שהמניה הכי יציבה שלהם בשנים האחרונות אינה קרוסאובר אלא ה-500 הקלאסית, עם ממוצע שנתי של כ-160 אלף יחידות באירופה מאז שנת 2007 (יחד עם אבארת'), ובלעדיה מי יודע מה היה נותר מחטיבת הפרטיות של המותג. לפני כמה חודשים הם הציגו גרסה חשמלית של ה-500 עם כ-320 קילומטרים טווח נסיעה וכעת הם מנסים לסחוט מהפלטפורמה שלה עוד רעיון: דלת שלישית (או רביעית אם סופרים את פתח תא המטען).

כן, פיאט מגייסים פטנט מהספר של יונדאי ומיישמים את המרכב המהפכני של הוולוסטר, רק עם שינוי אחד בולט שיסייע להם להפיק את המרב מהחלל הצנוע של ה-500: במקום פתיחה קונבציונלית של הדלת הנוספת הם הפכו את הצירים והתקינו דלת "התאבדות", כך שהכניסה והיציאה תהיה נוחה יותר מאחורי קורה B (המרכזית). 

 

הדלת תותקן בצד הימני, בצד הנוסע והתוספת במשקל נאמדת רק ב-30 ק"ג אומרים בפיאט והיא תחייב חיזוקי שלדה כאלה ואחרים. שום דבר בערכים הפרקטיים של ה-500 לא ישתנה, כך שאין לצפות כאן לשיפור דרמטי בכושר הנשיאה. השם של המכונית נשאר בינתיים בגדר תעלומה, אבל בכלי התקשורת ברומא מציינים כי לאזניהם הגיע דיווח אודות כותר אחד אפשרי: Trepiuno, או בתרגום לעברית - "שלוש פלוס אחת". זו אינה הפעם שהכותר הזה נדון; בשנת 2004 כשפיאט הציגו את ה-500 קונספט הייתה התחבטות בין תיאור מילולי לתיאור נומרי, אבל המשקל הנוסטלגי של ה-500 הכריע את המחלוקת. בדיעבד, חייבים להודות, זו הייתה החלטה אסטרטגית מצויינת.  

מה הלאה?

ה-500 4-דלתות לא תהיה הבשורה האחרונה של פיאט לקראת השנה הלועזית הבאה. גרסת סטיישן חדשה (Giardiniera) תחזור לשורותיה של פיאט אחרי העדרות של 45 שנה, וכן יצטרפו להיצע פונטו חדשה ועוד שני קרוסאוברים חדשים החולקים רצפה ומכללים עם דגמי פיג'ו-סיטרואן במסגרת הקמת חברת סטלנטיס, כולל דגם משפחתי-מסורתי שיקרא תגר על יונדאי טוסון, קיה ספורטאז', ניסאן קשקאי ועוד. ה-500 עדיין תהיה השגרירה של פיאט בכל העולם וה"פנים" של היצרן, אבל היא עתידה להתייקר ולמצב עצמה כמו תת-מותג פרמיום, מה שבסופו של דבר ירחיק אותה עוד יותר משורשיה העממים.  את הגרסה החשמלית שלה, נראה בישראל מתישהו בתחילת שנת 2021.