(צילום: Getty) (צילום: ספורט 5)
(צילום: Getty) | צילום: ספורט 5
sportFive1057894 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

בהמשך לגשמים החזקים בשבועות האחרונים אפשר להניח שבקרוב מאוד יגיעו לשוק המשומשות מאות, אם לא אלפי, מכוניות שניזוקו בהצפות הקשות. ניסיון העבר מלמד שרבות מהמכוניות הללו מתגלגלות – ישירות מהבעלים או דרך חברות הביטוח – לסוחרים, ואחרי שיקום מתגלגלות חזרה לשוק ללא שהרוכשים החדשים יקבלו כל אינדיקציה למה שעבר על המכונית.

לנזקי מים נדגיש יש השפעות ארוכות טווח שחלקן יבואו לידי ביטוי רק חודשים ארוכים לאחר ההצפה ועלות התיקון יכולה להיות גבוה מאוד. ביקשנו מאיגוד השמאים ואיגוד המוסכים כמה טיפים שיעזרו לרוכשים לא להיעקץ עם מכונית שהוצפה ונמכרה ללא גילוי נאות. חלק מהטיפים הללו נכונים ומתאימים לכל רכישה.
 
1.  סריקה ביטוחית - לבקש מהמוכר את העבר הביטוחי של הרכב ממאגר איגוד חברות הביטוח. כיוון שרק בעל הרכב יכול להיכנס למאגר,  סירוב של המוכר צריך להדליק נורה אדומה.
 
2.  עבר טיפולי - לבקש מבעל הרכב את העבר הטיפולי של הרכב – באיזה מוסך טופל הרכב ואילו טיפולים עבר.
 
3.   סימני חלודה  - מסגרת הכיסא עשויה מברזל ובמידה והיא נרטבה, עשויים להיות עליה סימני חלודה. כך גם על הברגים שמתחת לשטיחונים.
 
4.   לכלוך - מומלץ לחפש שאריות בוץ ולכלוך מתחת לשטיחונים ובמקומות נוספים חבויים ברכב.

לא להתבייש לבקשה עזרה

לחוות דעת ממומחה יש חשיבות רבה. איש בעל נסיון וידע יוכל לאתר הבדלי גוונים בריפוד, תקעים ושקעים שיש עליהם ירוקת, קורוזיה במערכות החשמל שבתא הנהג וכדומה. אלו הם אינם דברים שבהם  תבחין עין לא מקצועית.  במוסך מומלץ לבדוק שאריות של מים בשמן המנוע ובשמן הגיר, מתלה תחתון ומערכות בילום,  סימני חלודה על המתלים, ציריות,מערכות פליטה, תושבות מנוע וכו'. מומלץ לבדוק גם פנסים והאם יש בהם סימני בוץ או מים.
 
6.  רישיונות ובעלות - לא לרכוש רכב משומש אם אין התאמה בין זהות המוכר לבין הזהות הרשומה על רשיון הרכב. אם המוכר הינו סוחר יש בידו רישיון רכב הרשום על שמו כסוחר. אם אין התאמה - רצוי לא להמשיך בהליך המו"מ ולוותר על ההצעה.
 
7.  חיבור למחשב וביצוע סריקה ממוחשבת על כלל המערכות האלקטרוניות של הרכב. מערכות אלקטרוניות תקולות ושעברו טבילת מים ובוץ יקרות מאד לתיקון/החלפה.
 
 
8.  נסיעת מבחן - לרוב כלי רכב שעברו הצפה סובלים ממיסבי גלגלים ומכלולים נעים אחרים תקולים - הקשיבו בנסיעה לקול אוושה המשתנה ביחס למהירות הרכב - או מהגלגלים ו/או ממערכות אחרות כגון גלגלות רצועות המנוע, אלטרנטור וכו'.

הפרטים הקטנים והטריוואלים (עוד יותר) שיכולים להסגיר:  

מלאכת ההונאה היא אמנות בפני עצמה, בזויה, אבל בכל זאת מחייבת יד מיומנת. לכל מה שציינו לעיל, יש להוסיף עוד מספר ראיות שלעתים תהיינה נסתרות במבט ראשון או שני, אך מחייבות בדיקה כפולה גם אם כיסיתם את כל הרשימה העיקרית; א. שימו לב למצב הברגים באזור תא המנוע, חפשו סימני חלודה, סימנים של שפשוף (סיבוב ושחיקה) המעידים על פירוק והרכבה מחדש. ב. שטיחונים נקיים בצורה מוגזמת גם הם יכולים לפעמים להצביע על ניסיון של הסוחר לטשטש הצפות. ג. בקשו להאזין למערכת השמע. אלמנטים בדלתות או בדיפונים רגישים מאוד לפריצות מים, ואם הבאס נשמע "קרוע" או שהמיד-ריינג' עמום, קחו זאת כסימן אזהרה. ד. חטטו היטב בתא המטען וחפשו סימנים לרטיבות ובוץ, כך גם לגבי הגומיות מסביב למסגרות. טיפ נוסף ואחד הסימנים הברורים לרטיבות -ריח מעופש. יש לסגור את כל החלונות והדלתות, לשבת ברכב מספר דקות ופשוט להתחבר לחושים. להפעיל את המזגן, לסגור ושוב להפעיל ולראות האם המערכת מפיצה ניחוחות לא סימפטיים. 

הטיפ האחרון נוגע למיקום. סוחרים אמנם מגלגלים לעתים את המכוניות מאחד לאחר, אבל באיזורים מוכי הצפות באופן ממוקד ייתכן שתהיה "הצפה" של מכוניות גמורות שהוחזרו לכביש באופן לא חוקי.  שימו לב למכוניות עם נתונים חשודים במיוחד בנקודות שבהן דווח על שטפונות חמורים.