sportFive1044414 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
sportFive1044417 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

מרצדס פותחת חלון לחזון החשמלי שלה בשנים הקרובות. מותג היוקרה הגרמני פרסם מספר תמונות ממבחני דרכים שנערכים בימים אלו לשלושה מתוך ששה כלי רכב חשמליים, בשלב פיתוח מתקדם תחת הסוואה. גולת הכותרת בארסנל החדש היא מכונית הדגל EQS, המקבילה החשמלית למרצדס S קלאס החדשה שנחשפה לאחרונה. דגם זה מבוסס על רצפה ייעודית להנעה אלטרנטיבית ומובחן חיצונית ופנימית בסיוע מאפיינים ייחודיים בחלל הפנים ומערכות התקשורת. ואולם עד כה, לא פורסם מה יהיה טווח הנסיעה של ה-EQS ופרט זה סוף סוף מקבל חותם רשמי מדיימלר ואלה מבטיחים 700 קילומטרים עד התרוקנות הסוללה. ה-EQS תורחב עם מהדורות ספורטיביות בעלות טווח נסיעה מקוצר לטובת ביצועים ומחיר קצת פחות דמיוני כנראה.  

"ה-EQS צברה למעלה מ-2 מיליון קילומטרים של מבחנים מפרכים, החל בטמפרטורות הגבוהות של דרום אפריקה ועד הכבישים המקפיאים של שוודיה", כך אומרים בחברה. "ה-EQS יהיה ה-S קלאס של העולם החשמלי, ולכן הוא חייב לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של המשולש הכסוף. בנוסף לכך, אנחנו מבצעים מבחנים שנתפרו במיוחד לרכב חשמלי, סוגיות כמו כוח טעינה, מתח פריקה ויעילות". 

בתוך כך, המותג אישר כעת בצורה גלויה את המקביל החשמלי של ה-GLS, ה-קרוסאובר הבכיר ביותר של מרצדס כיום רק שבמקום מנועי דיזל ובנזין או פלאג-אין, ישא בקרביים מערכת חשמלית 100%. דרגה אחת מתחתיו מרצדס כבר הכשירה את ה-E קלאס החשמלית שתקרא EQE, שבדיוק כמו ה-EQS מנצלת פלטפורמה נפרדת למערכות הינע חשמליות. דגם זה יחלץ לפחות 500 כ"ס ו-500 קילומטרים טווח נסיעה בין טעינות. משפחת ה-E גם תיוצג בקרב קהילת ה-SUV עם מקביל חשמלי ל-GLE. 

שני דגמים חשמליים נוספים יהיו מקביליהם של ה-GLA ו-GLB, הקרוסאוברים הקומפקטיים של היצרן. אלה יתייצבו באולמות התצוגה תחת הכותרים EQA ו-EQB, אולם בניגוד לדגמים היקרים יותר, שני אלה יתבססו על הרצפה של דגמי הבערה הקונבציונליים.

sportFive1044444 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

בחוד החנית של מרצדס אלקטריק ניצב כיום ה-EQC, רכב מפואר במשקל 2.5 טון, 410 כ"ס וטווח נסיעה של כ-350 קילומטרים. הוא מציע ביצועים נמרצים למדי לרכב בגודלו עם האצה ל-100 קמ"ש ב-5.1 שניות בלבד, אבל הוא בכל זאת אינו נגיש לכולם עם תג מחיר של 80 אלף יורו. על כן, הדגם הבא של מרצדס עם הנעה חשמלית והראשון לפתוח את הקו החדש יגיע מהקצה התחתון, ה-EQA. הוא אמנם לא יהיה חזק באופן יוצא דופן (200-220 כ"ס) וטווח הנסיעה עתיד להיות בסביבות ה-300 קילומטרים, אבל הוא ימוצב עם תג מחיר נמוך בעשרות אחוזים ויאפשר לקהל הלקוחות של מרצדס להכנס לעולם החשמלי מבלי לקפוץ ישר לצמרת המשפחה. 

חכו, זה לא הכול

במסגרת ההתכנות של מרצדס הוצג קדימון של "מכונית העתיד" החשמלית, ה-EQXX, שמבטיחה טווח נסיעה של 1200 קילומטרים בין טעינות, או בתרגום אחר, משטוטגרט עד לונדון בלי עצירות. כאן הם מציינים את החשיבות של קבוצת הפורמולה 1 של מרצדס שתורמת מהידע והנסיון שצברה עם מערכות ה-KERS ההיברידיות. מכונית זו היא תשובה ישירה למיזם 'ארטימס' שמתוכו יקימו בפולקסווגן תת-חטיבה נפרדת לטיפול במכוניות פאר חשמליות אולטרא משוכללות של מותג אאודי. כל זאת כאמור, ב-5 השנים שלפנינו.