mako
פרסומת

קורונה? העשירים בישראל המשיכו לחגוג על מכוניות יוקרה

שוק רכבי היוקרה לא רשם האטה דרמטית ביחס לאשתקד. פרופ' ירון זליכה: "יש בישראל שכבה עשירה מאוד וחסינה לקורונה הכלכלית"

פורסם:
הקישור הועתק
sportFive1063690
צילום: ספורט 5

שבר כלכלי? מאות אלפי מפוטרים? משבר מנהיגותי? שנת 2020 מסתיימת עם לא פחות מ- 220 אלף כלי רכב חדשים שעלו על הכביש וירידה מינורית בשיעור של 11% בהכנסות המדינה ממיסוי רכב, בעיקר בשל הקיטון בהיקף הנסועה וצריכת הדלק. עפ"י נתוני משרד האוצר שהתפרסמו לאחרונה, ב-2020 הוציאו לקוחות פרטיים וציי רכב בישראל כ-25 מיליארד שקלים, וזאת כאשר במשך שבועות ארוכים היו שערי סוכנויות הרכב נעולות. כיצד ניתן להסביר את הסתירה בין הלך הרוח הקודר בציבור הישראלי ונתוני המאקרו הכלכליים לבין החגיגה המוטורית על כבישי הארץ?

"אל תתנו לנתוני המשק לבלבל אתכם", אומר לנו פרופ' ירון זליכה, לשעבר החשב הכלכלי במשרד האוצר. "יש בישראל למעלה ממיליון איש שחיים יפה מאוד, והמשיכו לחיות את החיים הטובים גם בקורונה. מדובר על שכבת אוכלוסיה רחבה שנמנת על העשירון העליון ומתהדרת במעין חסינות לקורונה הכלכלית - ורבים מהם רכשו השנה מכוניות חדשות. לצידם הוא מקפיד לציין, "יש בישראל 80 אלף עסקים שנסגרו ועוד עשרות אלפים שצפויים לפשוט את הרגל בקרוב שספגו את עיקר הפגיעה. כל בית עסק כזה מפרנס בממוצע בין 5-10 אנשים. מדינת ישראל נמצאת במקום השני בעולם מבחינת אי השיוויון אחרי ארה"ב, כך שהאמידים ימשיכו לרכוש מכוניות חדשות  ולחגוג, ואילו העניים ימשיכו לסבול מחרדות קיומיות". תשאלו את משה חוגג, מבעלי בית"ר ירושלים שרכש השנה פורשה חשמלית בשווי 2 מיליון שקל.  

לא כל מותגי היוקרה חוו ירידה
בדומה לשנת 2019, נתח שוק רכבי היוקרה בישראל מהווה בסביבות 6% מסך כלל המכירות, או כ-13-14 אלף מסירות ב-12 החודשים האחרונים (אם מחשבים את המצטרפות האחרונות) במה שמסתמן כמגמת כרסום של אחוזים בודדים בין 2018-2020. חלק גדול מקרב מותגי הפרמיום רשמו השנה ירידות בשיעור תלול;  נכון לסוף נובמבר האחרון, מותג היוקרה המוביל בענף, אאודי ספג ירידה של קרוב ל-20%, מרצדס ירדו ב-5% ו-ב.מ.וו ב-27%. מזרטי ב-25%. לקסוס ו-וולוו יסיימו כנראה בקיטון דו-ספרתי קל (כ-9 ו-2 אחוזים בהתאמה). מנגד, יש מי שרוו דווקא נחת בחודשי הקורונה; לנד רובר וקאדילק צמחו ב-5%, יגואר זינקה ב-46% ופורשה גדלה ב-9%.

הקורונה גם לא פגעה אנושות במכירות מותגי הקצה. בנטלי למשל מסרו השנה כמעט 20 כלי רכב, פרארי 6 ואסטון מרטין 3. זו אמנם ירידה מסוימת, אבל בשנה כזו היינו ערוכים לראות נתונים גרועים הרבה יותר. 

אאודי אי-טרון חשמלי (צילום: רונן טופלברג)
אאודי אי-טרון חשמלי (צילום: רונן טופלברג) | צילום: ספורט 5

בענף הטכנולוגי לא מרגישים שינוי לרעה
ענף ההייטק, שנחשב לקטר הצמיחה של המשק נפגע באופן זניח ממשבר הקורונה, ולא מעט חברות בתחום אף רשמו גידול משמעותי בהכנסות שלהן - השכר למשל עלה ואיתו גם כוח הקנייה של העובדים. "הירידה שראינו השנה במספרם של אלו שבחרו במסלול הליסינג התפעולי אינה תולדה של צמצום מצבת כוח האדם, אלא המשך התעצמות מגמת נטישת המסלול התפעולי, בשל חוסר הכדאיות שטמון בו לרבים מהם והעליה באטרקטיביות של חלופות הליסינג הפרטי ואפס קילומטרים", אומר לנו דגן רונן, מנכ”ל משותף של מועדון הצרכנות הייטקזון. "כמו כן, חלה השנה קפיצה במספר החברות שמאפשרות לעובדיהן לבחור בין מסלול תפעולי לבין תוספת לשכר החודשי. לכך יש להוסיף את ההיצף של מכוניות משומשות והקושי למכור רכבים פרטיים בזירה שנשלטת ע"י חברות גדולות וסוחרי רכב שקונים שטחי פרסום בסיטונאות". 

פרסומת

יש אגב, מי שמצביעים דווקא על המגמות ההפוכות שהביא איתו הנגיף. "אני לא יודע אם המשק במשבר או לא במשבר", אומר לנו הכלכלן הבכיר שלמה מעוז. "רק דבר אחד אני יכול להגיד לך בוודאות: לו היית יודע כי ניתן לרכוש תרופה שתקטין משמעותית את האפשרות שתידבק בקורונה, לא היית רוכש? ברור שכן. אז בכל העולם יש עליה חדה ברכישת כלי רכב היות והציבור מעדיף להימנע משהייה בחללים סגורים כגון אוטובוס או מוניות. כן, דווקא בגלל הקורונה הם קנו כלי רכב".

אפיק רכישת רכב מפואר