ברלי עצבני: "מלכודת המוות" של ג'יפ רנגלר - די כבר עם ההפחדות
ג'יפ רנגלר JL, רכב השטח המיתולוגי, הג'יפ האמיתי האחרון שנותר בתעשיה, "זכה" לציון מביך של כוכב אחד (!) בלבד במבחן הריסוק של ENCAP, וברנז'ת עיתונות הרכב כמרקחה. עם תוצאת המבחן קצת קשה להתווכח ולכאורה, צריך לקרוא לסדר את היצרן ולדרוש ממנו שישתדל יותר בכל מה שנוגע לבטיחות – ורצוי שזה יקרה בהקדם. מצד שני, מרוב פוליטיקלי קורקט, נשכחים כמה כללים בסיסיים שברורים...

הם מספרים לכם שהגודל לא קובע. ההדיוטות שקוראים את הפרסומים על תוצאות מבחן הריסוק מסיקים שהמשמעות של כוכב אחד במבחן היא שג'יפ רנגלרJL הוא מלכודת מוות של ממש. במציאות? המאסה מנצחת. לא תמיד אבל כן, כמעט תמיד. אלא אם מביאים דוגמאות קיצוניות של מכוניות מהעבר הרחוק. בפועל, מכוניות לא מתנגשות בקירות אלא זו בזו ואתם ממש לא רוצים שהרנגלר JL ששוקל 2 טון וקצת יתנגש בכם חזיתית כשאתם יושבים במשפחתית/סופר מיני שלכם, שהיא מכונית קטנה וקלה ממנו בהרבה, גם אם היא מודרנית ובעלת ציון של 5 כוכבים, כי סביר להניח שהמאסה של הרנגלר ושילדת הסולם המסיבית שלו יקרעו לגזרים את המכונית שלכם וכנראה גם אתכם. לא פחות.
רוצים דוגמה אקטואלית? לא רנגלר, אבל אם תלכו חודש אחורה לתאונה החזיתית המחרידה בכביש 90, בין טויוטה לנדקרוזר 120 (דגם לא חדש וגם לא עדכני בכל מה שקשור לבטיחות. בעל מבנה כללי, מרכז כובד ומאסה דומים לג'יפ רנגלר) לבין רכב קטן וקל ממנו (רנו/דאצ'יה לוגאן MCV שגם היא מכונית לא עדכנית מבחינת מפרט בטיחות) התוצאה: רכב השטח הגדול והכבד פשוט השמיד, אין מילה אחרת לתאר זאת - את מכונית הנוסעים הקטנה והקלה ממנו. ברכב השטח שני פצועים שפתחו את הדלתות ויצאו ממנו על רגליהם, במכונית הנוסעים 8 הרוגים. זה מבחן הריסוק מהחיים האמיתיים, לא מהמעבדה הסטרילית של ENCAP. במציאות, בובות-הניסוי עשויות בשר ודם - בשניה אחת היו חיות ונושמות ובשנייה הבאה כבר לא. עם יד על הלב – באיזה רכב אתם מעדיפים לשבת בזמן תאונה חזיתית?
הייעוד
רנגלר הוא רכב שטח טהור. מתוכנן ובנוי בקונספט הקלאסי של רכב שטח כמו פעם. הוא לא קרוסאובר, לא מכונית עירונית מפונפנת עם יכולת תיאורטית, מוגבלת, לרדת לשבילי קק"ל - אלא רכב שטח של ממש שמיועד להיות הכי טוב בשטח מאתגר ולדור החדש יש גם יכולת לנסוע לא רע על כבישים. זה סדר העדיפויות של המבנה שלו. בז'רגון המקובל על עמיתינו בחו"ל, רנגלר הוא OFF ROADER ולא SUV, שהיום זה כבר כינוי לקרוסאוברים רכים ולא לג'יפים של ממש.
בשנים האחרונות קרנם של רכבי השטח הטהורים הגדולים, השתיינים והמזהמים, ירדה וזה לא סוד שהקטגוריה הזו הולכת ומצטמצמת. אבל עדיין – רכב שטח טהור כמו רנגלר, נדרש לעשות דברים אחרים ובהתאם – מתוכנן ובנוי אחרת לגמרי. וכאן, רוב כתבי הרכב, גם בעולם נוטים להתעלם מכמה תכונות בסיסיות שמאפיינות רכבי שטח טהורים ולא בדיוק מחמיאות להם בנהיגת כביש וכנראה שגם לא במבחן הריסוק.
לחיי הטַהֲרָנִים
ומה עם הולכי רגל?
רנגלר JL ספג ביקורת קשה במיוחד על רמת ההגנה הנמוכה במיוחד שהוא מספק להולכי רגל. ומה הפלא? רכב שטח. כבד, גדול וגבוה, עם פגוש קדמי ומכסה מנוע גבוהים מאוד שנמצאים בדיוק מול המותניים והחזה של בני אנוש בגובה ממוצע, לא משאירים סיכוי להולכי רגל שמתפרצים לכביש. ללא ספק, מכוניות כביש מובהקות מדגמים עדכניים בעלות מכסי מנוע משתפלים ואיזורי ספיגה וקריסה מתוכננים היטב, יגרמו פחות נזק למתאבד הרגלי התורן גם במחיר של טוטאל-לוס להן עצמן. אבל הן מכוניות כביש מובהקות. נמוכות כאלה, אוירודינמיות, חלקלקות. כאלה שהולך הרגל מתגלגל מעל למכסה המנוע שלהן. אבל רנגלר כאמור, הוא רכב שטח. הוא בנוי אחרת ומיועד לשימוש שונה. וזה עוד לפני שיפורים ותוספות כגון פגושי מתכת עם כננות, זרקורים וכו' שפגיעתם בהולכי רגל אינה סימפטית.
תמונת מצב
עד כה דיברתי מהפוזיציה של איש השטח המסוקס והמאובק, שלועס סלעים לארוחת בוקר ולוגם קפה שחור מר מפינג'ן עתיק שמימיו לא הכיר סבון-כלים ושנמצא מושלך אי שם במדבר. אני מחזיק בג'יפים האמיתיים מתוצרת Jeepכ-30 שנה ושופט אותם על פי הייעוד שלהם – נהיגת שטח. הרנגלר JL רוביקון, גם אם איננו מושלם, על פי הפרמטרים שלי ועל פי תפקודו בשטח, הוא ללא כל ספק ה-Jeep הטוב ביותר אי פעם וככל הנראה גם רכב השטח הסדרתי הטוב ביותר שיוצר מעולם. אבל זה מנקודת המבט שלי. במציאות, היבואן שלו ורוב רוכשיו רואים בו "רכב יוקרה" וסמל מעמד נוצץ - ולא רכב שטח. רוב לקוחותיו רוכשים אותו למטרות שופוני ברחובות הכרך ונזהרים שלא לטנף את צמיגיו באבק השבילים.
באמת שקטונתי מלנסות לחנך ולהסביר שוב ושוב שלבחירה ברכב שטח יש יתרונות וחסרונות שמחיר בצידם. מחיר כלכלי שמתחיל בעלויות רכישה וצריכת דלק גבוהות, ריבוי מכלולים מכניים שגורר עימו עלויות תחזוקה גבוהות וסיכוי להזדקק לתיקונים יקרים בעקבות נזקי נהיגת שטח - וגם מחירים בטיחותיים שנובעים ממבנה הרכב, ממרכז הכובד הגבוה שלו, מהתנהגות הכביש שעדיין לא מבריקה ומהתנהלותו המסורבלת בכל אותם תרחישי כביש ועיר שהוא לא בדיוק מיועד להם ספציפית.
אני לא מזלזל לרגע בלקוחות של רכבי שטח שלא נוהגים בהם בשטח - זה האוטו שלכם ותשתמשו בו כרצונכם. אני גם לא מזלזל במבחני הריסוק של ENCAP. אבל אני לא עושה מהם בוקה ומבולקה כמו רוב הקולגות שלי, משום שזה לא אומר שג'יפ רנגלר הוא חלילה מסוכן. כי כלי רכב יכול להיות תקין או לא תקין, אבל אין דבר כזה רכב מסוכן – יש נהגים מסוכנים, בעלי שיקול דעת לקוי וחוסר מדאיג בידע ובמיומנות, שלא יודעים לנהוג בו כפי שצריך, שזה קצת אחרת מאשר במכונית רגילה. המקטרגים על הרנגלר, אלה ששופטים אותו על פי תוצאות מבחני ENCAP, רובם אינם ג'יפאים וזה בסדר גמור, זה מותר. אבל הם מתעלמים ואולי לא יודעים, שכל המגרעות לכאורה הללו, קשורות בדיוק נמרץ לאותם יתרונות ספציפיים שג'יפאים אמיתיים מחפשים ברכב שטח אמיתי. ושם, בשטח, שם בדיוק רנגלר הופך למעדן נחשק ומתוק במיוחד, כלי רכב סקסי, רב יכולות ומענג. כי השטח הוא תכלית קיומו – ויש לזה מחירים.
סוף דבר
אז הקולגות שלי יכולים להמשיך לדבר על ENCAP ועל "מלכודות המוות" עד מחרתיים, אבל לצד הסופה הבאה בימים החבוטה שלי, אני מוכן כבר עכשיו לאמץ בשתי ידיים ובאהבה גדולה את הרנגלרJL רוביקון כפי שהוא. כי בעולם שבו עודף ברגולציה מטורללת, בפוליטיקלי-קורקט הרסני, בצביעות ובהתחסדות, בשקרים ובפייק-ניוז, הוא שנותן את הטון ותעשיית הרכב הולכת מרצונה החופשי בעיניים עצומות לרווחה אל עבר סופה הטראגי – כאן בא רכב שטח חדש כמו הרנגלר שמקדש את אהבת המכונית, את אהבת הנהיגה בשטח ואת הרצון לחופש ולתנועה נטולת הפרעות בכל מקום. מעבר לכבישים, מעבר למצלמות מהירות, מעבר להגבלות ולאיסורים של חברה צבועה ומתחסדת שהולכת והופכת לטוטליטארית. סוג של נקודת אור בודדה אבל זוהרת ואיתנה, באפילה הטכנולוגית-אוטונומית הגדולה שעומדת לרדת עלינו.
פייסבוק: https://www.facebook.com/carworld5/
טלגרם https://t.me/carsworldisrael
עמוד רשמי http://cars.sport5.co.il/