פולקסווגן (צילום: Getty) (צילום: ספורט 5)
פולקסווגן (צילום: Getty) | צילום: ספורט 5
סרג'יו מרקיונה (צילום: Getty) (צילום: ספורט 5)
סרג'יו מרקיונה (צילום: Getty) | צילום: ספורט 5

הידיעה או ליתר דיוק השמועה על אפשרות האיחוד בין פולקסוואגן ופורד שמסתובבת בחוגים פיננסיים בעולם הגיעה לכמה מקומות ותפסה כמה כותרות. לא כאן אצלנו כי זה לא ממש מענין כעת מישהו בתחום הכלכלי, אבל בכמה מסדרונות של כמה חברות ישראליות יש כבר לחשושים ויש דיבורים על כל מיני יוזמות ושיתופי פעולה ורעיונות וחיבורים כאלה ואחרים ברמה טכנולוגית-עסקית בין חברות רכב שונות בעולם ויש גם דיבורים וספקלציות על ההשלכות של השיתופי פעולה הללו ועל מה שקורה או יקרה בגלל זה כאן אצלנו. (אפשר להירגע, זה לא ישפיע יותר מדי) סרג'יו מרקיאנונה, מי שעמד עד לפני כמה חודשים בראש תאגיד פיאט/קרייזלר אמר לפני כמה שנים בעת המיזוג והרכישה של החברות כי העתיד יהיה כזה שלא תיהיינה בו חברות רכב בודדות וכי הרגולציה העולמית והחיפוש הטכנולוגי אחרי פתרונות ופיתוחים יהיה כה יקר עד שאלה בעצם יהיו הגורמים שיחייבו את החברות להתמזג ולייצר הכנסות משיתופי פעולה. בקיצור, במקום להילחם זו בזו על ליבו וארנקו של הלקוח, היצרנים יחליפו טקטיקה ויסגרו בתנועת מלקחיים על הלקוחות והכסף יגיע ממקורות נוספים.

 

פיאט/קרייזלר מנסה לשחק במגרש גלובלי ע םחוקים משוגעים של תקנות מטורפות באירופה ובארה"ב כאשר רק מותגי העל שלה מגיעים לסין הרחוקה והמתחזקת. פולקסוואגן/אאודי/סקודה/סיאט/פורשה/בנטלי ועוד כמה חברות של כלי רכב כבדים פועלים בהרמוניה ומנהלים את העסק לא רע בכלל וכעת יתכן שגם פורד תצטרף לעגלה הזאת (ימים או חודשים יגידו) אחרי שכבר הייתה בעצמה בעלת בית בוולבו וביגואר וגם הייתה בחיבור עם מאזדה ולינקולן ובסופו של דבר היא חזרה להיות עצמאית עם שרשרת ארוכה של כישלונות. העולם נראה נפלא כשרנו/ניסאן/אינפיניטי/דצ'יה רכשו את מיצובישי והפכו לחברת הרכב הגדולה בעולם אולם בימים אלה ממש מבלה נשיא החברה בבית האסורים ביפן אחרי חקירה אודות סוגיות לא ברורות של מיסים ותשלומים וזה עוד עלול לפורר את האימפריה. בארץ השמש העולה ממשיכים להתמזג וטויוטה רכשה את דייהטסו כשהמיזוג עם סוזוקי בוצע קודם לכן ואילו סוזוקי עצמה כבר מזמן התמזגה עם חברת המכוניות ההודית מארוטי והיא מוכרת יותר כלי רכב מכל יצרן אחר במזרח אסיה. המצב בקוריאה לא שונה במיוחד וסיפור יונדאי/קיה בהחלט מהווה דוגמה לניהול נכון ונבון של מותגים ואם מחפשים עוד דוגמאות באירופה אז אפשר למצוא את מרצדס/סמארט שעובדים בשת"פ נפלא עם אסטון מרטין ואינפיניטי (של ניסאן) וגם את ב.מ.וו שמזמן הפכה לבעלת בית של מיני ושל רולס רוייס ואם נחזור שוב לארה"ב אז נגלה שג'נראל מוטורס זה לא רק שברולט אלא גם קדילאק וככה עוד ועוד דוגמאות שממשיכות להגיע חדשות לבקרים מכל פינה בעולם.

 

שמירה על הזהות של המותג התחלפה בחיפוש אחרי חיסכון בהשקעות ופיתוח של טכנולוגיות חדשות ובעידן החדש של היום, הסיפור יוצא ומרחיק אף יותר מעבר לגבולות עולם הרכב ומגיע לחברות עתירות ידע בתחומים טכנולוגיים רבים ושונים וגם הם רוכשים לעצמם נתחים ושותפויות בתוך חברות הרכב וזה רק מגביר את האנדרלמוסיה הכללית. אם בא לכם לשבת עם מישהו צעיר ולספר לו את תולדות ההיסטוריה של עולם הרכב במאה ושלושים השנים האחרונות (טיפה קטנה עלציר הזמן של ההיסטוריה) אני ממליץ לכם לסגת מהעניין כי תצטרכו ימים ולילות ותצטרכו גם לוח גדול והרבה טושים שבהם תציירו את הקשרים של כל אחד עם כל אחד אחר והציור שיתקבל בסופו של דבר יהיה ספגטי אחד גדול. 

 

אנחנו חיים בתקופה הכי מעניינת בהיסטוריה עד היום בתחום הרכב. מעניינת אף יותר מהימים שבהם הומצאה המכונית והיצירות המוטוריות התפתחו בכל מקום בכיוונים שונים. מעניינת יותר מאשר ימי המהפכה התעשייתית שהביאה את בשורת המכונית האמיתית לכל בית בעולם על שלל הגרסאות והדגמים של כל רכב ורכב. זאת התקופה הכי מסקרנת כי עכשיו יקומו מותגים ויצרנים חדשים כמו טסלה וינסו להביא משהו אחר שהעולם לא פגש. יחד עם זאת זה הזמן של עידן הקרח המוטורי שאחרי המפץ הגדול. אותו מפץ רגולטורי של מניעת זיהום אוויר ותקנות מחמירות יחד עם מאבק בקטל בכבישים בכל העולם וההתפתחות של התשתיות העולמיות במדינות המפותחות וביבשות המתקדמות. זאת אחת הסיבות (לא העיקרית, אך חשובה לא פחות) לפריחתן של המכוניות הקלאסיות, דגמי הוינטאג' השונים שמייצגים עבורנו את מה שאותן מכוניות סימלו לאותם יצרנים שהביאו משהו משלהם בעיצוב ובטכנולוגיה. היום כבר כמעט ואין דבר כזה, הכול מעורבב והתוצאה אולי יפה ובטוחה, אבל אין בה שום דבר מיוחד ואין בה נשמה. 

 

איך עוקבים אחרינו?

 
 
עמוד רשמי http://cars.sport5.co.il/