(צילומים: רונן טופלברג) (צילום: ספורט 5)
(צילומים: רונן טופלברג) | צילום: ספורט 5

יבואנית רכבי מותג הונדה לישראל קבוצת 'מאיר' החלה לשווק היום רשמית את הדור הרביעי של הסופר מיני (או מיני MPV אם לדייק בהגדרתה), הונדה ג'אז 2021. המכונית הוצגה בשנה הקודמת ביפן אחרי מהפכה גדולה שכרוכה גם בפרידה מהנוסח הספורטיבי משהו של הדור השלישי ואימוץ מבנה רטרו ידידותי ברוח התקופה הירוקה. היא תמכר עם 2 חבילות אבזור ומנוע היברידי.

כמו כל קודמותיה ממשיכה ג'אז לטפח מרכב עם פתרונות מודולארים ותאי אחסון פונקציונליים רבים. היא מציעה מידות כמעט זהות לג'אז היוצאת עם צמיחה סמלית של 1.5 ס"מ באורך. שאר הערכים פחות או יותר דומים עם גובה של כ-1.5 מ', רוחב של 1.7 מ' ובסיס גלגלים של 2.53 מ'. תא המטען מגיע בנפח של  304 ל' ועד 1,205 ל' עם השכבת המושבים. היא אמנם הקריבה 50 ליטרים, אבל קיפול ה-Magic seats פותח אפשרות לנשיאת חפצים עומדים (עציצים למשל) על ידי קיפול והרמה של הספסל ליצירת מסדרון טעינה. הג'אז גם מרווחת יותר ליושבים עם גידול קל במרחב הרגליים בין השורות ובין המרפקים. זאת ועוד, הונדה עבתה את המושבים ב-2.5 סנטימטרים כדי לתת תחושה של מושב כורסתי ונעים והגב של המושבים בשורה הראשונה כולל תאי אחסון כפולים - אחד למטה ואחד נוסף למעלה, תפור כמו כיס של קנגורו המיועד לאפסון טלפון סלולרי.  

בארץ ובכל העולם תשווק הונדה ג'אז רק עם מנוע היברידי בטכנולוגיית E:hv. יש פה שני חידושים מעניינים וטכנולוגיה קצת מפותלת אז נשתדל לתמצת. המערכת מורכבת ממנוע בנזין 1.5 ל' בהספק של 97 כ"ס, מנוע חשמלי, גנרטור (מנוע חשמלי נוסף) וסוללה. החידוש השני הוא שבמקום תיבת הילוכים רציפה מסורתית קיימת מערכת שנקראת E-cvt (שאין לה שום קשר לגיר רציף). זו מנסה לדמות העברת הילוכים בהתאם למיקום גובה המצערת, כלומר ביחס אל מהירות הנסיעה שלכם עם הפרדה בין 3 מצבים: ברירת המחדל היא התחלת נסיעה על כוח חשמלי שמגיע מהסוללה. עם הגדלת העומסים משולב בנזין וחשמל ורק במהירות גבוהה מאוד פועל מנוע הבנזין בגפו כאילו ננעץ בהילוך שישי ואחרון (מחובר לגלגלים הקדמיים דרך נעילת מצמד). התפוקה המרבית עומדת על 109 כ"ס ו-27 קג"מ מאפס סל"ד. את המיאוץ ל-100 קמ"ש היא תסיים ב-9.4 שניות והמהירות המרבית היא 175 קמ"ש. צריכת הדלק הממוצעת לפי מדדי WLTP היא 27 קילומטרים לליטר בנזין. 

בחלל הפנימי הנדסת אנוש מודרנית ותחושה אוורירית יותר ואיכותית, שינוי מהותי לעומת הדגם שהוצג ב-2013 שהיה נגוע באסימטריה משונה וחומרים בינוניים. שלוש התפישות החשובות בג'אז הם שדה הראיה, הבטחון והידידותיות למשתמש, והיבטים אלו טופלו באופן ממוקד בין שני הדורות האחרונים. קורות A למשל קוצצו ב-5 ס"מ בעוביין עם חרך מוגדל כך שניתן לראות היטב את גבולות המרכב כמו במיניוואן קלאסי, ואת מקומם של הצגים הקודמים מחליפים לוח מחוונים דיגיטלי 7 אינץ' עדכני ומערכת מדיה ראשית ברזולוציה משופרת במרכז הקונסול (בגרסה היקרה).

2 חבילות זמינות עם הג'אז החדשה: 'קומפורט' ו'אלגנס'. גרסת הכניסה מגיעה עם צג 5 אינץ' בסיסי מאוד וללא פונקציית שיקוף, חיישני חניה אחוריים כאופציה, ריפודי בד וחיפוי טאסות לגלגלים. הגרסה שכנראה תהיה מבוקשת הרבה יותר בקרב לקוחות פרטיים מצוידת במערכת מדיה מתקדמת יותר עם צג 9 אינץ' לה תמיכה באפל ואנדרויד, חיישני חניה היקפיים, מצלמת נסיעה לאחור, 2 שקעי USB, חישוקי סגסוגת 15 אינץ', ריפודי בד משולב עור ועוד. לשני הדגמים בלוטות' מקורי, מערכת שמע 4 רמקולים, תאורת LED בשני הקצוות ומערכות בטיחות מתקדמות רבות כולל בקרת שיוט אדפטיבית, מרכוז נתיב, בלימה אוטומטית וכדומה וכן 10 כריות אוויר.

המחירים להונדה ג'אז בישראל יחלו ב-120 אלף שקלים לדגם הבסיסי ועד 124 אלף שקלים לדגם הבכיר.