sportFive1042008 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

פולקסווגן נכנסים רשמית לקטגוריית הג'יפונים החשמליים.  פחות משנה אחרי שהציגו את ה-ID.3, יורשת ה"גולף" החשמלית, הם משחררים לשווקים את הנציג הטרי במשפחה הזו והפעם כבר מדובר בקרוסאובר שימושי מן המניין שנוחת ישירות בקטגוריה הדומיננטית ביותר בשוק הרכב. הוא מבוסס על אותה רצפת SEM ייעודית להנעה אלטרנטיבית, מערכות חשמל חדישות ותא נוסעים די מינימליסטי בעיצובו שאמור להיות מאוד ידידותי ונוח למשתמש ולנוסעים. בניגוד ל-ID.3, לה הם חוזים כרגע ביקוש יחסית מוגבל, ה-ID.4 ממוצב מבחינתם "כרכב הגלובלי החשמלי הראשון" שיהפוך ללהיט מכירות. 

מבחינת הערכים היבשים שלו הוא מתברג איפשהו בין הטיגואן הרגיל לטיגואן אול-ספייס (גרסת ה-7 מושבים) של הקרוסאובר הבינוני; אורכו 4.58 מ', רוחבו 1.85 מ', גובהו 1.63 מ', תא המטען פוער חלל של 543 ל' ובסיס הגלגלים שלו מתקרב ל-2.77 מ'. בסך הכול מדובר ברכב יחסית מרווח שכן אינו מעוצב עם סרחי עודף מוגזמים בשני קצותיו והמערכת החשמלית הקומפקטית גם אינה גוזלת חלל אחסנה טכנולוגי יקר.

בפעימה הראשונה שלו ישווק ID.4 עם שתי גרסאות: ה-1st וה-Max. מבחינת מכללים שניהם זהים ומבוססים על מנוע חשמלי המפיק 204 כ"ס ו-32 קג"מ מאפס סל"ד, תיבת הילוך בודד וסוללת 77 ק'. את ההאצה ל-100 קמ"ש הוא מסיים ב-8.5 שניות והמהירות המרבית היא 160 קמ"ש. הסוללה, אותה ניתן להטעין בבית במספר שעות או בעמדה חיצונית בפרק זמן של חצי שעה לקיבולת חלקית, כזו מספיקה לו לטווח נסיעה של 320 קילומטרים עד התרוקנות. הטווח המרבי אחרי טעינה מלאה גדל ב-200 קילומטרים ל-520 קילומטרים.

 

ההבדלים העקרוניים בין הגרסאות נעוצים באופי הדינמי ובאבזור. שניהם אמנם מגיעים עם מגוון מערכות בטיחות אקטיביות חכמות, אבל דגם ה-Max מוסיף קורטוב ספורטיבי ומבוקר יותר על ידי הנהג באמצעות מערכת מתלים אדפטיבית, ה-DCC אותה אנחנו מכירים היטב מרכבי הליבה של המותג (סקודה, סיאט, אאודי וכדומה). כן הוא מגיע עם דפרנציאל אלקטרוני XDS ומערכת היגוי קצת יותר מדויקת תחת עומסים. 

כמו בדגם ה-ID.3, העיצוב החיצוני שלו נקי ומבוסס בחזית ומאחור על תאורת LED מתקדמת שמקדמת את הנהג עם מפגן פירוטכני חביב לפני הכניסה לרכב. ניתן לאפיין אותו ברמה יחסית מוגבלת בגוונים ובחישוקים (עד 21 אינץ') אבל בפולקסווגן מבטיחים שהוא לא יהיה משעמם. תא הנוסעים מותאם לחמישה יושבים ובו תמצאו מערכת פיקוד מרכזית עם צג ראשי מרחף 12 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי קומפקטי והרבה שטח פתוח לאחסון נוכח העדרותה של תעלת העברת כוח במרכז המכונית. ברשימת האבזור תמצאו גם הפעלה קולית ולמחשב גם חיבור ישיר להורדת עדכוני מערכת. 

המחירים ל-ID.4 באירופה יחלו ב-50 אלף יורו ויאמירו עד 60 אלף יורו, אם כי באירופה קיים סבסוד מסוים של כ-10% מערך המכונית כהטבה לרכב חשמלי. הוא יצא לכבישים עוד בשנת 2020, מה שאומר שהוא מקדים את אחיו החשמלי מבית סקודה, אנייק בכמה חודשים טובים (בכבישים רק ב-2021). פולקסווגן תייצר את שתי המהדורות לעיל ב-27 אלף עותקים ולאחר מכן תפנה את פס הייצור למגוון רחב יותר של חבילות. בשלב זה עוד מוקדם לדעת מתי בדיוק נראה את הרכב החשמלי של פולקסווגן בישראל. מהיבואנית לישראל צ'מפיון מוטורס' נמסר ל'עולם הרכב' כי הנושא נמצא בבדיקה מול היצרן.