(צילום: Getty) (צילום: ספורט 5)
(צילום: Getty) | צילום: ספורט 5
אולייבה פרנסואה, מנכ
אולייבה פרנסואה, מנכ"ל פיאט | צילום: ספורט 5

פיאט מצטרפת לרשימה הולכת וגדלה של יצרני רכב שיהיו תלויים בהנעה חשמלית כדי שיוכלו להשען על הישגים כלכליים יציבים לאורך תקופה ממושכת. זהו המותג הראשון בסטלנטיס שמציב יעדים יחסית קוהרנטיים בזמן האחרון, כאשר בשנת 2030 כך הכריזו אמש לרגל "יום איכות הסביבה הבינלאומי", יעזבו הפיאטים האחרונים להם מנוע בערה את מפעלי הייצור המרכזיים שלהם. אוליבייה פרנסואה, מנכ"ל המותג מסביר את התוכנית: "המשימה שלנו היא להביא לשוק מכוניות חשמליות שאינן יקרות יותר ממכוניות עם מנוע בעירה פנימית, בהקדם האפשרי בזכות ירידה במחיר הסוללות. זהו הפרויקט הגדול ביותר שלנו. בין השנים 2025 עד 2030 המשפחה שלנו הופכת בהדרגה לחשמלית בלבד. שינוי קיצוני עבור פיאט", אמר הצרפתי.

האסטרטגיה טרם שורטטה במלואה. המותג האיטלקי מתמקד כרגע במה שיש לו, קרי פיאט 500e החשמלית החדשה כנושאת הבשורה האקולוגית, אך אין תכניות מפורטות לעוד דגמים חשמליים בעתיד הקרוב. קונספט Centoventi, שנחשף בשנת 2019 (בתמונה הראשית) היה עדיין בגדר רכב רעיוני, יורש אפשרי לפנדה, שגם הוא יהיה חשמלי לחלוטין. תוכניות הייצור לגבי רכב הקונספט נדונו בתחילת 2020, אך פיאט שמרה על שתיקה מאז בשל השינויים הניהוליים תחת מטריית סטלנטיס. בראיון שקיים מנכ"ל פיאט אירופה בשנה שעברה, נמסר לכלי התקשורת ברומא כי הוא עדיין רואה ברכב הראווה חלופה מצוינת: "קונספט Centoventi, שהוצג לרגל חגיגות 120 שנה למותג שלנו, מייצג את הפנטזיה האולטימטיבית שלנו כיצד פנדה תיראה ותתפקד בטווח הארוך. אז אם אוכל לפתח פנדה חדשה כבר עכשיו, קונספט Centoventi יהיה נקודת המוצא המושלמת. אני לא יכול, ולא רוצה לומר יותר על זה".

היעד של פיאט עשוי להוות את אות הפתיחה עבור מותגים אחרים בקבוצה. הרבה טכנולוגיות תוחלפנה (בעתיד) בין מותגים כמו פיג'ו, אופל ופיאט, כך שמבחינה לוגית, פלטפורמת ה- EV המודולרית תרומת PSA תהפוך לסמן טכנולוגי שמצביע על תהליך הפרידה המסתמן ממנוע הבערה המסורתי.

היעד האמיתי

לפחות כרגע, מצטרפת פיאט ליגואר אשר תהפוך לחשמלית מלאה משנת 2025, לפורד אירופה ולוולוו שתגענה לשם אף הן ב-2030 ומותגים נוספים שנמצאים בתהליך דומה. פיאט תיכנס לתוך ה"קואליציה" עם פילוסופיה הרבה יותר נגישה, תיקח על עצמה תפקיד אחר בתוך סטלנטיס ותנצל את מומחיות המותג בפיתוח כלי רכב עירוניים, זולים וקלים לשימוש.

"אסור שהמכונית החשמלית תהיה אליטיסטית", אמר מנכ"ל פיאט לעתון 'לה-סטמפה' המתפרסם בטורינו. "למותג פיאט יש גם משימה חברתית של דמוקרטיזציה של ניידות. זה היה נכון בשנות החמישים ועדיין קיים היום. כאשר אנו מצליחים להציע ניידות בת קיימא באמת לכולם, נוכל לבצע את המעבר. כעת זה עדיין לא אפשרי, ולכן אנו מציעים מנועי דיזל, בנזין והיברידי".

במותג פיאט בישראל, סמלת נערכים להתחלת שיווק פיאט 500e החשמלית בקרוב.