sportFive1098309 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
סוכנות לאדה ברוסיה (צילום: ספורט 5)
סוכנות לאדה ברוסיה | צילום: ספורט 5

יצרנית המכוניות הרומנית תתמזג ברמה הטכנולוגית עם אחותה הרוסית, לאדה ושתי החברות יבנו מכוניות על בסיס פלטפורמות זהות וישתמשו בטכנולוגיות אחידות שכולן תגענה מחברת האם, רנו. המהלך הזה הוא חלק משידוד המערכות ורענון השורות שמבוצעות ברנו-ניסאן-מיצובישי אבל לא זאת בלבד; התכנית הענקית שאושרה על ידי נשיא החברה, לוקה דה מאו, כוללת גם ניתוק בין מרצדס לאינפינטי, עצמאות מלאה לניסאן, מיתוג מלא של חטיבת הספורט תחת המותג אלפין וכאמור, גם איחוד טכנולוגי חשוב בין מותגי התקציב שנמכרים במספרים גדולים מאוד במדינות רבות באירופה.
 
המהלך של דאצ'יה יכלול בראש ובראשונה שלושה דגמים חדשים עד שנת 2025 והראשון שבהם הוא הדאצ'יה ביגסטר שגרסת הקונספט שלו הוצגה לאחרונה והוא צפוי להגיע כבר ב-2022 ומתוך שמו ניתן להבין כי הוא יהיה הקרוסאובר הגדול ביותר במשפחה של דאצ'יה ותיתכן אולי גם גרסת 7 מקומות למכונית שעל פי השמועות תגיע לאורך של 4.6 מטרים כשהיא בנויה על פלטפורמת CMF-B של רנו המאפשרת התקנה של כמה מנועים לאותו רכב. בדאצ'יה מדברים גם על יחידות כוח חדשות שתגענה ממפעלי המנועים של רנו לרבות מנוע היברידי בהספק 138 כחות סוס שמגיע מהרנו קליאו E-TECH שצפויה אף היא להגיע בקרוב. פרט למנוע הזה דאצ'יה יקבלו מנוע נוסף למכוניות עם יכולות נסיעה בשטח, מנוע טורבו בנזין בנפח 1.2 ליטר עם הספק של 200 כוחות סוס.

גרסת הכניסה תגיע עם מנוע בנפח ליטר אחד בהספק 65 כוחות סוס שנמצא בדאצ'יה סנדרו ומעליו מנוע בנפח זהה אך מוגדש טורבו בהספק 90 כוחות סוס. מעל שני המנועים הללו ניתן לקבל את המנוע שנמצא ברנו קפצ'ור בנפח 1.3 ליטר טורבו עם 128 כוחות סוס. 

 

כאמור, המהלך של דאצ'יה כולל 3 מכוניות חדשות ואחת נוספת שכבר נמצאת בקנה היא הדאצ'יה ספרינג שהוא ג'יפון עירוני קטן עם טווח נסיעה של 200 ק"מ בקירוב. ברנו לא פרסמו עדיין האם גם לאדה תקבל את המנועים הללו שעומדים בדרושיות התקן לזיהום אוויר, מה שמונע כיום מלאדה לשווק את המכוניות שלה במדינות האיחוד ולהסתפק בשוק הרוסי.

אם אכן המנועים הנקייים יגיעו ללאדה, האם יתכן שנשוב ונראה את המותג הרוסי גם בישראל? נציין כי בשנת 2016 נערכה בדיקה מחודשת ביבואנית קרסו מוטורס לייבא את מותג לאדה לארץ בתום היעדרות של למעלה משני עשורים כדי לנגוס בנתח משמעותי יותר בסגמנט רכבי ה"תקציב". הנושא עלה לדיון בשל נימוקים דומים שנבעו מתוך שיתוף הפעולה בין רנו-ניסאן ליצרנית הרכב הרוסית שהכשירו עמידה בתקני הזיהום המחמירים (יורו-6). אולם מאז ועד היום, לא בוצעו מהלכים אסטרטגיים משמעותיים בכוון זה.