פרננדו אלונסו חוגג את האליפות הראשונה שלו בקבוצת רנו F1 בשנת 2005
פרננדו אלונסו חוגג את האליפות הראשונה שלו בקבוצת רנו F1 בשנת 2005 (צילום: Getty) | צילום: ספורט 5
דניאל ריקרדו במבחנים עם קבוצת רנו בפברואר האחרון באוסטרליה
דניאל ריקרדו במבחנים עם קבוצת רנו בפברואר האחרון באוסטרליה | צילום: ספורט 5

הגרנד פרי באבו-דאבי בשנת 2018 חתם את הקריירה המפוארת של פרננדו אלונסו בפורמולה 1 אחרי 17 שנים. בתקופה זו רשם 312 מירוצי גרנד פרי, 97 פעמים סיים על הפודיום, צבר 32 נצחונות וכמובן זכה בשתי אליפויות עולם עם קבוצת רנו בשנים 2005-2006. כל מי שמעורב בענף ידע שהוא חש מיצוי והוא לא ניסה אפילו להסתיר את רגשותיו. "פורמולה 1 זו מחויבות טוטאלית. אין חברים. אין אהבה. אין משפחה. את כולך בפורמולה 1. אז אני חושב שזה הספיק לי", כך צוטט לאחר שתלה את הסרבל.  

קאמבקים הם לא מחזה נדיר בספורט העולמי, ולמרות האמירות החד משמעיות לפני שנתיים, אלונסו בן ה-38 מאותת שהוא נכון לחזור לפורמולה 1 בשנה הבאה אחרי הפוגה לטובת מירוצי ראלי, סיבולת ואינדי. דיווחים אלו קיבלו חיזוקים בימים האחרונים עקב כמה אירועים אסטרטגיים ב-F1: עזיבת סבסטיאן פטל את קבוצת פרארי והחתמת קרלוס סיינז הצעיר במקומו, כאשר ברקע עבר דניאל ריקארדו מ-רנו לקבוצת מקלארן, כך שהדלת עבור אלונסו נפתחה. אלונסו אף פרסם תמונות בעמוד הטוויטר שלו במדי קבוצת רנו המיתולוגית.  

מי שהיה מנהל קבוצת רנו בימי האליפות של אלונסו, פלאביו בריאטורה האיטלקי, אומר שהוא בקשר מתמשך איתו מאז שפרש מפורמולה 1, ולפי דברים שמסר לכלי התקשורת באיטליה נוסח לכאורה מסמך הבנות בינו לבין רנו שמתיר את חזרתו למושב הנהג אם יחפוץ בכך. "הוא לקח הפסקה בת יותר משנה, ובמהלך התקופה הזו עבר סוג של "ניקוי". יש לו מוטיבציה גדולה לחזור", כך ציין בריאטורה.  

החזרה או אי חזרתו של אלונסו כרוכה גם בלא מעט ביקורת שמתח על העדר התחרותיות בפורמולה 1, וכן להערות שאמר לפני כמה חודשים אודות השינויים ברגולוציות שייכנסו לתוקפם בשנת 2022 ויהפכו את המירוצים לצמודים יותר ומעניינים. ואולם, בהתחשב בגילו של אלונסו הוא מציב תנאים ברורים לגבי חזרה מפרישה: מנהלי קבוצת רנו חייבים להבטיח לו שהמכונית תהיה תחרותית, ולא תהפוך לקישוט עבור החגיגות של פרארי ומרצדס.

"אני חושב שזה אחד הגורמים שיכריעו אם אלונסו יחזור או לא", אומר רוס בראון, מנהל קבוצת פרארי לשעבר שאף הוא שוחח עם אלונסו בימים האחרונים. "רציתי קצת לשמוע ממנו", הוא אומר. בראון טוען שהסיכוי שאלונסו יסכים לחתום עם קבוצות פורמולה רק בשביל לראות את הפודיום מרחוק אינו סביר. "יש פה גם שאלה של זמן. הוא מתקרב לגיל 40 ולחתום על חוזה תלת שנתי לא בא בחשבון מבחינתו. הוא צריך לדעת ב-100% שהמכונית שלו אינה נחותה. אני לא בטוח שרנו יכולים לתת לו את זה, על אף ההישגים המופלאים שלהם בעבר".

כלכלה במשבר

קיימת מעט אי וודאות לגבי עתידן הכלכלי של חלק מקבוצות הפורמולה 1 בעקבות משבר הקורונה, אבל תמונת המצב אופטימית - נראה שרובן תהיינה פעילות בשנה הבאה. ואולם רנו, שבין כה מצויה בימים אלה בעיצומו של משבר פנימי שבמסגרתו גם מבצעת קיצוצים בהיקף של מיליארדים, כולל בחינה מחודשת של חלק מדגמי המשפחה (מגאן, סניק, אספס ומכונית המנהלים טליסמן), רמזה בחודשים האחרונים שהיא שוקלת את עתידה ב-F1 וכלל לא בטוח שתוכל אפילו לעמוד בתנאי השכר של אלונסו. 

למרות זאת, מנהל הקבוצה, סיריל אביטבול, הפריך את הדיווחים ושלח מסרי הרגעה לכולם. "אנחנו מאמינים בפורמולה 1. זה מאוד חשוב לדימוי שלנו. אנחנו קבוצה צעירה אל תשכחו. יש לנו תוכניות לטווח הבינוני והרחוק".  ימים יגידו אם אלונסו יחלוק עם אביטבול את האופטימיות הזו.