סקודה אוקטביה. להיט עולמי
סקודה אוקטביה. להיט עולמי | צילום: ספורט 5

למבורגיני גייארדו וו-מורצי'לאגו, אאודי A2, הדור הרביעי של סיאט איביזה, יונדאי קונה, יונדאי פרופסי, בנטלי EXP10 וכן - גם סקודה אוקטביה, ההיא שכולנו מכירים. על פניו, הקשר העיצובי ביניהן נראה תלוש לחלוטין אבל ביניהן תמצאו מכנה משותף - כולן שורטטו על ידי מעצב מוערך בשם לוק דנקרוולקה, שבאופן מפתיע החליט השבוע להתפטר מתפקידו כראש מחלקת העיצוב של יונדאי.

הנסיבות להתפטרותו קצת מסתוריות. דובר יונדאי פרסם כי מדובר ב"סיבות אישיות הקשורות למשפחתו בחיקה מעוניין לבלות יותר זמן, וכן כרוכות סביב התפרצות נגיף הקורונה". דיווחים אחרים טוענים שחלק ממקבלי ההחלטות ביונדאי לא אהבו את הכוון של הדגמים האחרונים של החברה, במיוחד אלנטרה ו-סונטה, וכן דגמי ג'נסיס. כך או אחרת, כל מסר שלא מגיע מהמקור שווה ערך לרכילות בלירה. נמתין עד שיפצה את פיו.

דנקרוולקה, בלגי ממוצא פרואני שנולד ב-1965, התחיל את דרכו בפיג'ו ב-1990 שם שהה שנתיים עד שצבר ניסיון רב וגויס על ידי VW, ושהה בתוך מותג אאודי במשך שנתיים נוספות. הוא המשיך קריירה פוריה בתוך הקונצרן הגרמני במשך 23 שנים והיה חתום על כמה מהדגמים המובילים של מותגי הליבה, את חלקם ציינו בתחילת המאמר. שתי התחנות האחרונות שלו בפולקסווגן היו כמעצב העל של סיאט (במיוחד פיקח על הדור האחרון של הלאון) וכן שימש מעצב בכיר בבנטלי. 

 

בשנת 2015 נשכר על ידי יונדאי שם קיבל את המושכות להוביל את מותג ג'נסיס שעתידו היה מעט מורכב בטרם יצא לדרך עצמאית. בשנת 2018 התבשר כי קודם בסולם הדרגות לכהן בצמרת מחלקת העיצוב של יונדאי, קיה וכן ג'נסיס המתחדשת ובמסגרת אחריותו גם שימש כסגן נשיא החברה. לפני ימים אחדים כאמור, קצת אחרי שהציג את היצירה האחרונה שלו, יונדאי פרופסי, הודיע על התפטרותו.  

מי במקומו?

יורשים לדנקרוולקה לא חסרים; חלק מהשמות שאוזכרו כמחליפו הם קארים חביב, מנהל חטיבת העיצוב של קיה שבעברו תפקידים בכירים בחברת ב.מ.וו ו-מרצדס. שם נוסף שבהחלט צובר כנראה קולות הוא סאנג יופ לי, גם הוא בעל רזומה מפואר ובין עבודותיו תמצאו את האבולוציה המודרנית של שברולט קמארו שהוצגה לפני למעלה מעשר שנים. בנוסף לכך, בגרמניה טוענים שמתנהלים דיונים גם מול פטר שרייר לשוב לתפקידו בתוך מחלקת העיצוב. שרייר פרש מתפקיד זה לפני מספר שנים אבל נשאר בתוך הנהלת המותג. 

מקורבים ליונדאי סוברים שקצב פיתוח הקונספטים עשוי היה להשפיע על החלטתו לקחת צעד אחורה ולעשות חושבים. בראיון לכלי התקשורת בצרפת, סיפר על עבודת הצוות שלו בשנת 2019: "אנחנו נעים במהירות גבוהה מאוד. בתוך 3-4 שנים טעם הלקוחות שוב משתנה ואנחנו חייבים להמשיך ולהיות יצירתיים". דברים אלו מתחברים לפרסומי החברה לפיהם עלו לשולחן הדיונים לא פחות מ-240 רעיונות לכלי רכב חדשים בשנה החולפת.

ייתכן שהמתחים והתקופה הרגישה הכריעו את דנקוורוולקה, אבל דבר אחד ברור: עם כל כך הרבה ניסיון, הבלגי בן ה-55 עתיד להיות מחוזר באופן אגרסיבי על ידי היצרנים הגדולים בעולם. השאלה היא, מתי יצא בחזרה לשוק העבודה ומי ישלוף את מיליוני הדולרים מהר מספיק.

 כל החדשות על מותג יונדאי בעולם הרכב של ערוץ הספורט