sportFive1019839 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

חטיבת המסחריות של סיטרואן דוהרת לעתיד החשמלי. היצרן הצרפתי חושף את הספייסטורר-E החדש עם מערכת הנעה ידידותית לסביבה בדומה לאחיו מבית אופל (זאפירה לייף) וכן פיג'ו טראוולר. קיימת גם חברה נוספת במשוואה הזו מקבוצת טויוטה עם דגם ה-פרו-אייס החשמלי (מתוקף שיתוף הפעולה בין המותגים) שנחשפה לפני כמה שבועות. 

הספייסטורר החשמלי מצויד במנוע המפיק 134 כ"ס ו-27 קג"מ ויש לו שלושה מצבי נהיגה: חסכוני, נייטרלי ו-כוח. המהירות המרבית מוגבלת ל-130 קמ"ש בכל המשתנים עם האצה ל-100 קמ"ש ב-13 שניות, אך לכל אחד כיול מעט שונה: במצב נייטרלי (או נורמלי) המערכת מווסתת את העוצמה מול החסכון, מצב אקו החסכוני מוקדש להפחתה בצריכת המשאבים ומצב כוח כשמו כן הוא - מנצל את הסוללה לטובת ביצועים משופרים.

על המדף צמד קונפיגורציות של סוללות ליתיום המותקנות מתחת לרצפת המכונית לטובת מקסום חלל הפנים. הטווח הבינוני עומד על 230 קילומטרים ומי שזקוק לנסיעות ארוכות יותר יוכל להצטייד בסוללת 330 קילומטרים בהתאם למדדי ה-WLTP (תנאי נהיגה מציאותיים). משך הטעינה משקע ביתי מייגע ואורך למעלה מ-31 שעות לסוללה הקטנה וכמעט 50 שעות לסוללה הגדולה. רשת טעינה חיצונית תקצר את הזמנים באופן ניכר - במקום יממה או שתיים, 35-45 דקות בלבד.  

מודולאריות היא גולת הכותרת בספייסטורר, וכמו בפיג'ו או באופל הוא משווק בשלושה אורכים שונים ושני סידורי הושבה ועם 4 מהדורות מפרט בחלל הפנים; אורכו נע בין 4.60 מ' ועד 5.30 מ' עם קיבולת הושבה עד תשעה אנשים על שלוש שורות. תא המטען זמין בנפחים גדולים: החל ב-1,978 ליטרים ועד 2,400 ל' ועם פתיחה אלקטרונית לדלת האחורית.  

את השימוש אפשר לפצל בין "משלוחי סחורה" לבין "הובלת אחמ"ים ומשפחות". סיטרואן פורסת ארבע חבילות - 2 לאנשי עסקים ו-2 למיזמי עסקים קטנים או בינוניים. בגרסאות המיועדות למשפחה ניתן להתקין ברכב בין חמישה ל-שמונה מושבים וברמות הגימור הגבוהות הוא מגיע עם מושבי עור "קפטן" מסתובבים על הציר, שולחנות מתקפלים, צגים, ממשקי אפל ו-אנדרויד, מערכות בטיחות חכמות, מצלמת ראיה לאחור, בקרות מיזוג מפוצלות ועוד הרבה אביזרי נוחות, כולל פונקציה באפליקציה המעדכנת את הנהג מהי הטמפרטורה ברכב לפני כניסת הנוסעים. 

סיטרואן טרם פרסה מחירים ל-ספייסטורר E אך שיווקו יחל בסוף השנה. לא ברור אם יגיע לישראל בעתיד. 

 

החשיבות הסביבתית

ממשלות רבות מיטיביות עם בעלי עסק "ירוקים" וממליצים להחליף ציי רכב הקונבציונליים בכלי רכב חשמליים, וזאת כחלק מהמאבק בזיהום הסביבתי תוך הענקת תמריצים כספיים. מי מהן שהכריזו על כך מחויבות לסלק מהכבישים כלי רכב מזהמים, אך מלבד היתרונות הבריאותיים לתושבים והפוליטיקה המקומית שטמונים בכך, יש גם יתרונות למעסיקים; רכב חשמלי זול יותר לאחזקה, פחות רגיש לתקלות מסובכות, משדר כלפי שותפים פונטציאליים חשיבה מודרנית, ובערים בהם מונהגת אגרת גודש הוא אינו מטיל מסים כבדים על בעל העסק. מנגד, הוא קצת פחות יעיל בנשיאת משקלים כבדים וישנם סימני שאלה גדולים לגבי שווי כרכב משומש. 

כך או אחרת, מדובר בהתקדמות חשובה מאוד בתחום ההובלה המסחרית בעיר ומחוצה לה. בשנים הקרובות נראה עוד חברות נוקטות בגישה זו ומסירות את מנועי הבערה לטובת מערכות חשמל.