ריינג' רובר לימוזינה. גם גדול וגם משוריין (צילום: חברת קלסן) (צילום: ספורט 5)
ריינג' רובר לימוזינה. גם גדול וגם משוריין (צילום: חברת קלסן) | צילום: ספורט 5

עולם הרכב הפרטי דוהר לכוון מכוניות ידידותיות לסביבה, אבל הסקטור הדיפלומטי מכתיב תנאים אחרים: אין חלופה למכונה משוריינת, כבדה וזללנית שתוכל לספק לראשי המדינות והבכירים בצמרת הממשלתית הגנה מפני ארגוני טרור, מורדים וכנופיות. גם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, מתנייד בהתאם להנחיות הגורמים הבטחוניים באאודי A8 משוריינת שעולה יותר מ-3 מיליון שקלים, והוא אינו היחיד; הממשלה הזמינה עוד תריסר העתקים בשנת 2018 לטובת אורחים חשובים שמגיעים מחו"ל, נשיא המדינה ואישים אחרים.  

באירופה תפגשו חברות מגוונות שתחום המומחיות שלהן הוא מיגון כלי רכב יוקרתיים או רכבי שטח, ואם ביקרתם בשנים האחרונות באחת מתערוכות הרכב, בעיקר אלה המתקיימות בגרמניה, ייתכן שפגשתם את הבונקרים המפוארים של חברת 'קלסן' הגרמנית. מדובר בעסק משפחתי מבוסס שפועל למעלה מ-20 שנה ודואג למיגון של ידוענים, דיפלומטים ואנשים בלב המערכת הציבורית שזקוקים למרחק בטוח בינם לבין האוכלוסייה.

הרכב העדכני ביותר שהם הוציאו מושך הרבה תשומת לב בשבועות האחרונים, משום שלדבריהם הוא אחד הפרוייקטים המורכבים ביותר שביצעו - ויש לו גם שם לא פחות שובר שיניים:  ריינג' רובר 'אוטוביוגרפי LWF SV VR8'. לכל אחת מהאותיות יש משמעות, החל במידות ועד לרמת ההגנה שלו כנגד ירי ומתקפות. ה-LWF מתפרק לפרופורציות ולסנטימטרים - אורך של 6.12 מ', בסיס גלגלים של יותר מ-4 מ' ומשקל של...5 טון.

תוספת המשקל לא נובעת רק מהגדילה של הברזלים והפלדה, או מהכורסאות המפוארות, המוניטורים המשוכללים, תרכובות בידוד הרעשים והקישוטים, אלא משכבות של חומרים שהתווספו למרכב ברמת מיגון VR8. בגרמניה, נמדדים כלי רכב משוריינים על ידי אחד מתוך ששה משרדים ייעודיים שבוחנים פגזים, קליעים, חומרי נפץ וארטיליריה קלה עבור הצבא או ארגונים בטחוניים, תוך בדיקת השפעתם על כלי רכב שעברו הסבה מלאה לעמידות בפני מתקפות משולבות. 

מבחינה בליסטית, ה-ריינג' רובר VR8 מסוגל לספוג קליעים שמקורם בכלי נשק דוגמת קלשניקוב בקוטר 7.62 ממרחק של עשרה מטרים, וכן הרכב נועל צמיגים ממוגנים שגם אם חוררו חלקית, מסוגלים למלט את הנוסעים למרחק מרבי של 80 קילומטרים במהירות של 78 קמ"ש. זאת ועוד, כל השלדה מחוזקת מלמטה כדי לתמוך במשקל, וכן יש בתוך חלל הנוסעים מערכת כיבוי אש אוטומטית, מערכות חמצן ל-10 דקות ומסכות למקרה של מתקפת גז ממושכת, זגוגיות מעובות ומחיצה בין הנהג לנוסעים עם שכבת זכוכית מחוזקת.

ביצועים? לא ברור. 5 טון הם קצת יותר מדי אפילו בשביל 510 כוחות הסוס של מנוע ה-V8 בריינג' רובר הבכיר ביותר, אבל אנחנו משוכנעים שהוא לא מגושם כמו ספינת תענוגות. המחיר בכל אופן עומד על 760 אלף יורו אחרי המיגון. לא משהו שיכול לרוקן תקציבים של מדינות ואוליגרכים.