המוסכים בישראל קורסים בגלל הקורונה
רצפת המוסכים הפכה לשממה והעוסקים במלאכה נקלעים למשבר עמוק. רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים: "מי שלא יטול הלוואה - לא ישרוד"


אין עובדים
מזה שנים משווע ענף המוסכים לכוח אדם, ונמצא במצב כרוני של ביקוש לפחחים, מכונאים ואנשי דיאגנוסטיקה, אולם תוך חודש מסתמן שהבור הולך ומעמיק: בחודש פברואר דיווחו באיגוד על חוסר של אלפי מכונאים ופחחים וכעת והתרחיש בו לא מעט מבין אלפי העובדים שהוצאו לחל"ת לא ישובו לעבודתם, עשוי בהחלט להתממש. בה בעת, גם מנבאי השחורות סבורים כי הענף יחזור לתפקוד תקין במהלך שנת 2021, והביקוש לכוח האדם, ישוב לעלות על ההיצע המוגבל שקיים בישראל, אולם השינוי האדיר שעוברת תעשיית הרכב יוצר לצד ההזדמנויות התעסוקתיות החדשות גם אתגר מורכב עבור מחפשי העבודה.
הכשרה בתחום
עידו רוזנר מנכ"ל אתר 'לימודים בישראל' (universities-colleges) המרכז את כל המידע הקיים בנושא לימודים על תיכוניים ואקדמיים בישראל, מסביר כי לאור ההאצה והקדמה הטכנולוגית שחלה בתחום הרכב בעשור האחרון והגידול הדרמטי במספר הרכבים החדשים שעולים על כבישי ישראל מידי שנה, ישנו צורך ממשי בעובדים מיומנים, שיכולים לתת מענה לדרישות הקיימות כיום בשוק הרכב בהיבטים של מכאניקה ודיאגנוסטיקה וכן לקראת המשך ההתפתחות הטכנולוגית העתידית בתחום והדרישות המשתנות לעובדים מתאימים.
לדבריו, שוק הרכבים ההיברידיים והחשמליים וקיומן של מערכות בטיחות משוכללות בכלל הרכבים, מצמצם בהדרגה את העבודה הטכנית הבסיסית, אך מגדיל באופן מתמשך את הביקוש לכוח אדם בעל מיומנות גבוהה בתחומי המחשוב, החשמל והדיאגונסטיקה. לאור כך,מוסכים ומרכזי שירות, מציבים כיום דרישות גבוהות יותר מהמגויסים ודורשים מלבד ניסיון מקצועי קודם, גם לימודים בתחומים ייעודיים ובכללם הנדסאי רכב ובוחני מכשור רכב.
עוד מציין, כי התדמית של מקצוע הרכב ומקצועות כפיים אחרים, והציפייה החברתית מצעירים רבים לצאת ללימודים גבוהים ולפנות לעבודות שאינן מצריכות עבודה פיזית או בתנאים קשים, הובילו לירידה בביקוש למקצוע זה בתיכונים ואף בהכשרות. “למרות זאת, בשנים האחרונות, אנו רואים עליה מסוימת בקרנו של המקצוע. וזאת לאור הקפיצה הטכנולוגית של מערכות כלי הרכב, וכפועל יוצא גם בביקוש להכשרות וקורסים בתחום".