sportFive820635 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
(צילום: יצרן) (צילום: ספורט 5)
(צילום: יצרן) | צילום: ספורט 5

רגע לפני שאתם מתחילים לקרוא, תקשיבו לסאונד של ה-M2 קומפטישן


יצרנית המכוניות הגרמנית מגיעה לתערוכת בייג'ין שתיפתח השבוע עם בשורה מאוד מעניינת לשוק הרכב. כל מי שיודע דבר או שניים בעניין מכוניות ספורטיביות סדרתיות לכביש, יאמר לכם שה-BMW M2 היא באמת אחד הדברים הכי טובים שיש כאן בהיבטי חוויית נהיגה. מתכנני המכונית הפנימו את המסר של החברה הבווארית שאמרו להם "תשכחו מצריכת דלק ותחשבו יותר על צריחת מנוע" ואכן התוצאה הסופית הפכה מיד עם השקתה למוצר נחשק שקיבל גם במה נפלאה כרכב רשמי של מירוצי ה-MotoGP בשיא הפופולאריות שלהם. אז מה כל כך בער בעצמותיהם של מהנדסי BMW לקחת את המכונית למחוזות חזקים יותר? התשובה לשאלה הזאת נשמעת ברגע הראשון כבלתי הגיונית: "תקנות זיהום האוויר החדשות שתיושמנה החל מ-2019 באירופה". ואכן, זאת באמת הסיבה לשדרוג המדובר שבעוד שנה יהפוך לדבר הסטנדרטי. המנוע הקיים של ה-M2 לא יוכל לעמוד בדרישות הרגולציה בנושא זיהום אוויר ולכן BMW תצטרך להשקיע סכום עתק בשינויים למנוע. במקום זאת עלה רעיון פרקטי יותר ופחות יקר, והוא לקחת את המנוע מהמכונית מדגם M3 שכבר מוכן לתקנות זיהום האוויר ולהכניס אותו למכונית הקטנה יותר, עוד היום.

מה מסתתר מאחורי המילה Competition?
החלפת המנוע במנוע של ה-M3 בוצעה בסדנת M של BMW ואנשי השיווק שיודעים כי ה-M2 המוכרת היום תועבר למוזיאון החל מ-2019 המציאו את המיתוג Competition וכך נולדה המכונית החדשה. תחת מכסה המנוע נמצאת כאמור אותה יחידת כוח (S-55) בנפח 3.0 ליטר טווין טורבו עם שש בוכנות בשורה בהספק 405 כוחות סוס עם מומנט של 56 קג"מ שנמצאת כבר במכונית הגדולה יותר. השיפור ביחס למנוע הסדרתי הנוכחי של ה-M2 הוא עליה ב-40 כוחות סוס ו-9 קג"מ, שיפור נתונים לא מבוטל בכלל. יחידת הכוח הזאת תשודך לתיבת הילוכים ידנית בת שש מהירויות וביחד זה יוצר מתכון מושלם לחובבי הנהיגה, במיוחד על הצד. אלה שיבקשו תיבת הילוכים אוטומאטית, יוכלו לקבל תיבת הילוכים כפולת מצמדים בת 7 מהירויות אך בתוספת תשלום.

עכשיו מגיעה שאלה חשובה לא פחות, כיצד זה מתורגם לתוצאות על השעון? המכונית בעלת המנוע החדש שתגיע לעולם בשנה הבאה, תהיה מהירה בעשירית השנייה במדד הזינוק מעמידה ל-100 קמ"ש בגרסה הידנית והשעון ייעצר על 4.2 שניות. אם תבחרו את הגרסה האוטומאטית, שם המהירות תהיה גבוהה יותר והשעון יעצור על 4.0 שניות בדיוק. תגובת המנוע תהיה גדולה יותר והסל"ד יוכל לטפס ל-7,600 במקום ל-7,000 במנוע הקיים בזכות שימוש בגלגל תנופה קל יותר וגם הבוכנות קיבלו טיפול וציפוי בחומר מיוחד לשיפור יעילות התנועה והעמידות שלהן בתוך הצילינדרים. העברת המנוע עצמו היא אקט מורכב שמחייב העברה והתאמה גם של מכלולים אחרים כי המנוע הזה יוצר חום רב ותא המנוע של ה-M2 צפוף יותר. לפיכך עבדו מהנדסי ומעצבי החברה על שדרוג תא המנוע על מנת שזה יכיל את מערכת הקירור הגדולה ואת האביזרים הנוספים שהמנוע החדש מחייב.

גם השלדה עברה התאמות ושינויים לנוכח העלייה בכוח המנוע וגם הציר הקדמי והאחורי הגיעו מה-M3 כנדוניה משלימה למנוע עצמו. ומה באשר לחיבור תת השלדה בחלק האחורי שנוטה להיזרק בשובבות החוצה בפניות? גם כאן נדרושו מהנדסי חטיבת M להיות יותר יצירתיים ולכן התת שלדה מחוברת ישירות למכונית ללא תושבות גומי כמו ב-M2 הקיימת וזה מעלה במידה רבה את קשיחות הזנב כולו. מערכת הבלמים הקיימת פינתה את מקומה למערכת חזקה יותר עם קאליפרים גדולים בעלי שש בוכנות מלפנים וארבע בוכנות בגלגלים האחוריים, ואם כבר הוזכרו הגלגלים אז נציין שהמכונית תגיע עם חישוקי 19 אינץ' מעוצבים. מחלקת האלקטרוניקה לא יצאה לחופשה בחגים וגם שם עמלו קשות להתאמת מערכות הבקרה האלקטרוניות לנתונים החדשים וכל המערכות עודכנו לרבות הדיפרנציאל המוגבל ה97לקה אלקטרונית שמתאים כעת לרשימת הנתונים החדשים.

העיצוב החיצוני של המכונית נשאר זהה כמעט לחלוטין לגרסה הקיימת פרט לשינויים בודדים כמו למשל החלפת הגריל הקדמי בגריל גדול יותר ובתוספות של עיטורים עם המילה Competition במקומות שונים וגג חדש מקרבון פייבר (כנראה בתוספת תשלום).
שינויי העיצוב בתוך הרכב גם הם אינם מפליגים רחוק אבל כעת המושבים הקדמיים הם מושבי ספורט חדשים ואחד החידושים המרעננים הוא לחצן ההתנעה שנצבע באדום. עוד תוספות של המילה Competition ניתן למצוא בכניסה לרכב על המפתן של הדלתות ולא מעבר לכך. אין ספק כי המחיר של המכונית שתגיע במהלך 2019 יהיה גבוה יותר בגלל ההתאמות והשינויים הנ"ל אך בשלב זה אין ולו אזכור למחיר הזה באירופה וכל אחד מכם יכול רק לנחש. ב-BMW לא מסתירים את העובדה שהגרסה הזאת תהיה ברבות הימים הגרסה הסטנדרטית של M2 ואנחנו לשם שינוי יכולים לברך את עניין תקנות זיהום האוויר שבמקרה הזה פועלות חד וחלק לטובת חובבי הנהיגה.