sportFive1268225 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

טויוטה bZ4X מייצג את חוד החנית של המותג היפני בקטגוריית המכוניות החשמליות באירופה. מהרבה בחינות, ולאור ההסטוריה התחרותית בין טויוטה לקונצרן VW, הוא מתואר, ונקלט כיריב ראוי והולם לפולקסווגן ID.4 שהצליח בינתיים לצבור לעצמו הרבה הזמנות. עם זאת, ישנם מקומות שבהם הקרוסאובר החשמלי של טויוטה מחייב עדכונים מיידיים כמו למשל בנורבגיה, לאחר זיהוי כמה כשלים באוטונומיה של הסוללה שמבלבלים את הלקוחות.

המפרט של מכוניות חשמליות, כמו גם של רכבי מנועי בערה (במיוחד ברמות הגימור) אינו זהה בכל המדינות. אולם כשזה נוגע למערכות הינע חשמליות, קיבולת וביצוע, המותגים מתכננים מפרט ספציפי, בעיקר בהתאם לטמפרטורות, שכן הוכח כי הקור משפיע לרעה על מרחק הנסיעה המרבי של הסוללה. בנוסף, היצרנים יודעים שאסור להטעין את הסוללה ביותר מ-80 אחוז, מה שמותיר מרווח שניתן לשפר אותו באמצעות עדכונים מקוונים, עד למגבלות הבטיחות.

אז על מה מדובר? טויוטה bZ4X משווק בהצלחה גדולה על ידי השלוחות של היצרן לאזורים מקפיאים בשבדיה ובנורווגיה, אך היא קצת האטה לאחרונה בגלל בעיה משונה: בדיקה העלתה שכאשר מד הטווח מציג אפס, נותרו למעשה 8.2 אחוז מהכוח בסוללה, כלומר נותרו 10 עד 15 קילומטרים של טווח מקסימלי, תלוי בתנאי הנהיגה, המאפשרים לכל היותר להתגלגל אל מסוף טעינה.

בפועל, לקוחות חושבים שהם מושבתים, ונקלעים לפאניקה בגלל "תסמונת" חרדת האוטונומיה ממנה חוששים בעלי הרכב החשמלי. לפי כלי התקשורת בשוודיה, היצרנית הודתה בפגם זה, והצביעה על "מיכל רזרבי חשמלי" שאינו גלוי ללקוחות. או במילים אחרות של טויוטה -  יש לכם עוד רזרבה קטנה של כוח ואין צורך להכנס לפחד משתק.

עם זאת, טויוטה גם ייחסה את הכישלון לאי-התחשבות בצריכת האנרגיה בפועל של בקרת האקלים ולשימוש במצב ברירת מחדל הן עבור מצב נהיגה רגיל והן עבור "אקו". הפתרון המיושם באמצעות עדכון הוא להציג את נתון האוטונומיה ואחוז מד האנרגיה בצורה דינמית בלוח המחוונים, כך שהערכים יתנדנדו בהתאם לטמפרטורה וסגנון הנהיגה, מה שיאפשר להם להקרין מידע אמיתי ומדויק יותר.

טויוטה אישרה, גם ללקוחות נורבגיים, שאין בכוונתה לבצע שינויים בסוללה, כך שהקיבולת או האוטונומיה לא באמת ישתנו, אם כי הם עובדים גם על מזגן חדש יעיל יותר וצורך פחות אנרגיה מהדגם שנמכר כיום. המותג גם ינצל את ההזדמנות הזו כדי לשפר את מערכת הטעינה המהירה, שכן בקרת המתח של 2022 מוגבלת אוטומטית אם מנסים להטעין את הרכב לאחר שתי טעינות מהירות מ-10 ל-80 אחוזים תוך 24 שעות.