דאצ'יה ספרינג. הרכב החשמלי הזול מסוגו (צילום: ספורט 5)
דאצ'יה ספרינג. הרכב החשמלי הזול מסוגו | צילום: ספורט 5
sportFive1276749 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

כמה זול רכב חשמלי יכול להיות? דאצ'יה היא בין המותגים הבודדים בעולם שמסוגל, או רשאי מעצם מיצובו האסטרטגי למכור לנו מוצר "מערבי" ב-20-22 אלף יורו, עם כל הפשרות שכרוכות בכך. כמו בכל עסקה "זולה",כפי שחווינו למשל בחשמלית הזולה ביותר בארץ, ליפמוטור 03, תהיינה פשרות ועיגולי פינות במקומות שאנחנו לא תמיד רוצים, וגם דאצ'יה לא מתחבאת מאחורי תאורים מכובסים מדי.  

יחד עם זאת, החברה נמצאת בעיצומו של תהליך מיתוגי, שיהפוך אותה בעוד שנתיים בלבד - באמצעות דאסטר החדש, וכן דגם נוסף על בסיס ביגסטר קונספט, ליצרן שיכול להתחרות במותגים קצת יותר מבושלים ולפיכך גם יקרים יותר. ואמירות כאלה, שיצאו השנה מבית רנו-ניסאן, לא בהכרח מתיישבות עם קווי היסוד של המותג.

לעת זו, כאשר מחירי הרכב החשמלי מתייקרים, נשאלת השאלה האם דאצ'יה ספרינג, שהוצג ב-2021, הוא הרכב החשמלי הזול ביותר שהם עתידים לייצר תחת דגלם? חלק מהתשובות טמונות בראיון שהעניקו לאחרונה בכירים לכלי התקשורת בגרמניה בהם גם דובר דאצ'יה. לדבריו, סבירות נמוכה מאוד שהיצרן יוכל להפחית את מחיר הרכב החשמלי מתחת לרף ה-20 אלף יורו. "המחירים של המכוניות החשמליות צמודים בצורה הדוקה לעלויות הסוללה - וככל שהסוללה גדולה יותר - ושימושית יותר - כך גם העלות הסופית לצרכן תתנפח". 

הספרינג, שנמכר בארץ באפיקים מקבילים ב-128 אלף שקל (פה ושם זול יותר, באחרים להפך), מצויד סוללת 27 קווטש שמסוגלת לחלץ מרחק מרבי של 230 קילומטרים עד התרוקנות, לפי מחזור WLTP. לדברי דובר החברה, לא סביר שלקוחות יהיו מוכנים לטווח נמוך מזה, אפילו תמורת מחיר רכישה מוזל. "לפחות כרגע זו חבילה מאוד אטרקטיבית" הוא אומר. "בשנה הקודמת כמעט רבע ממכירות דאצ'יה בגרמניה היו של הספרינג, וזה אומר שאנחנו במקום הנכון מבחינת מחיר ביחס לתמורה".

דאצ'יה החלה לשווק לאחרונה את הרכב המחושמל השני בחשיבותו - ג'וג'ר הייבריד (וולוג מלא כאן). אולם בשל העלויות הכרוכות בייצור רכב חשמלי, דאצ'יה לא מתכוונת להאיץ את מהפכת החשמול אלא לפעול בצורה מבוקרת תוך התחשבות בלקוחות המסורתיים שלה. "זה לא בראש סדר העדיפויות שלנו. אנחנו ניקח את זה צעד אחרי צעד ולא בקפיצות ורק כאשר נרגיש מחויבים לכך - נבצע זינוק משמעותי יותר קדימה. אבל לא לפני כן", אומר מנכ"ל החברה דניס לה ווט.

הוא מוסיף כי דאצ'יה משוכנעת שיש להמשיך עם מנועי בערה ככל שאפשר. "זוהי הדרך היחידה לשמור על המותג פונקציונלי ורווחי, וגם נגיש לכולם. הבעיה הכי גדולה בחשמול נעוצה בהפיכת מוצר עממי למוצר יוקרתי - וזה לא מסתדר עם התפישה שלנו". הדאצ'יה הזולה ביותר כיום באירופה נמכרת ב-11,300 יורו, עם מנוע בנזין קומפקטי ותיבה ידנית. "אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות, גם בתוך הקונצרן לפרש בצורה שנכונה לנו כיצד צריך להיות רכב חשמלי".