sportFive1065771 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

שנת 2021 מתחילה עם ממתקים והפתעות לחובבי רכבי הפנאי הגדולים עם הודעתה של יצרנית המכוניות האמריקאית Jeep על הדור החמישי של הגראנד צ'ירוקי שמציע כעת 6 או 7 מקומות ישיבה בגרסת גראנד צ'ירוקי L. אין זה אומר שזהו הדגם היחיד של הגראנד צ'ירוקי בדור החדש שלו, החמישי במספר מאז 1992, כי כבר בסוף השנה יציגו בג'יפ את הגראנד צ'ירוקי בגרסת 5 מקומות ישיבה וגם עם מנוע פלאג אין הייבריד שכבר הוצגה בטכנולוגיית 4xe, אבל זאת בהחלט אמירה מעניינת מכיוונה של היצרנית האמריקאית שבחרה לצאת לאור קודם כל עם הגרסה הזאת. "שאף אחד לא יטעה בעניין ביכולות והתכונות המוכרות של הגראנד צ'ירוקי המוכר, הרכב החדש מציע את כל התכונות האייקוניות למרות שהוא מרובה מושבים" אמר ג'ים מוריסון, מי שעומד בראש החברה האמריקאית כשהוא מנסה לשכך את התגובות שעלולות להגיע מחובבי ג'יפ על כך שהם הלכו אחרי הזרם ותכננו דגם שכזה.
 
ג'יפ נמצאת בפתחו של עידן חדש. אצלנו הושק לאחרונה הקומפאס ההיברידי ואחריו יגיעו עוד ועוד דגמים מחושמלים וגם הגראנד צ'ירוקי הוא חלק מהרוח החדשה שנושבת במותג השטח האמריקני. הדגם החדש יוצע למכירה בארה"ב באביב הקרוב, ומחיר הגרסה הבסיסית באמריקה צפוי להיות כ-40 אלף דולר. המכונית תוצע בשלוש רמות גימור: לארדו, אוברלנד ולימיטד אבל זה יקרה רק לקראת סוף השנה. הגראנד צ'ירוקי L יצטרף לגראנד ווגוניר החדש וקרייזלר תבקש לנגוס נתח בפלח השוק הזה שהולך ומקבל נפח גדול יותר מול שברולט טרוורס ושברולט טאהו, פורד אקספלורר ופורד אקספדישן וגם מול טויוטה סקויה.

 

המכונית החדשה מעוצבת עם אלמנטים שהוצגו בגראנד ווגוניר, ולא ניתן לטעות בהשתייכות שלה למשפחת הדגמים של ג'יפ בזכות הגריל והפנסים הקדמיים. הצ'ירוקי מבוסס על רצפה אחודה חדשה, כוללת רכיבי אלומיניום כדי להפחית ממשקלו. מבחינת אבזור חיצוני הוא יצוייד בחישוקי גלגלים גדולים במידה 20 או 21 אינץ' לגרסאות היקרות וחישוקי 18 אינץ' לגרסת הכניסה. הנתונים הפיזיים של הרכב מציעים בסיס גלגלים ארוך יותר ב-17.5 ס"מ מהגראנד צ'ירוקי הרגיל עם מתלים קדמיים עצמאיים ואחוריים רב חיבוריים שיתרמו רבות להתנהגות הכביש שלו. שורת המושבית השנייה מתקפלת לטובת כניסה קלה לשורה השלישית וגם לטובת מטען גדול. נפח תא המטען כשהשורה השנייה והשלישית מקופלות מגיע ל-2,406 ליטרים עפ"י שיטת מדידה אמריקאית לגובה החלון האחורי.

יחידות הכוח של הגראנד צ'ירוקי אינן מבשרות על חידוש טכנולוגי והמכוניות תצויידנה במנועי V6 בהספק 290 כוחות סוס ומומנט של 35 קג"מ וגם במנוע V8 בנפח 5.7 ליטר והספק 357 כוחות סוס עם מומנט של 53 קג"מ. לצד אלה ומערכות הנעה אחורית או הנעה כפולה, יציעו בהמשך יחידת כוח מחושמלת בטכנולוגיית 4xe שהוצגה כבר בג'יפ רנגלר. מנועי הבנזין הגדולים יקבלו תיבות הילוכים אוטומאטיות עם 8 מהירויות מהמגוון הקיים בקרייזלר. חובבי הטיולים יוכלו להשתמש ברכב שמציע בולמי אוויר מתכווננים שמאפשרים מרווח גחון מרבי של 27.7 ס"מ עם יחידת העברת כוח בשתי מהירויות ודיפרנציאל אחורי מוגבל החלקה אלקטרונית. מערכת ההנעה החכמה מתכיילת לחמישה מצבי נסיעה לבחירת הנהג החל במצב אוטומאטי שבו המערכת בוחרת את סוג הנסיעה, המשך למצב ספורט, סלעים, שלג וגם בוץ/חול. המכונית מצוידת בחלק מרמות הגימור במערכת בקרת ירידה במדרון שניתנת לשליטה ממנופים שממוקמים מאחורי ההגה.


רשימת האבזור עשירה והיא הולכת ומתארכת ככל שתטפסו ברמת הגימור וגם רשימת התוספות איננה קטנה בכלל וזה עוד לפני תעשיית האפטר מרקט שתאמר את שלה בהמשך עם ציוד להרפתקנים, חובבי מסעות וטילים, ציידים ודייגים ועוד. המושבים בשורה הראשונה חשמליים עם חימום ועיסוי (בגדמי הקצה), איכות החומרים מהם הרכב בנוי טובה מאוד. כל הדגמים מקבלים פנסי חזית עם תאורת LED ובתך הרכב יש לא פחות מ-16 שקעים לטעינת מכשירים סלולריים בפורמט USB או C טייפ. המכוניות מגיעות בארה"ב עם מערכת שמע איכותית מתוצרת McIntosh. חבילת הבטיחות רחבה והיא כוללת עזרים וסיוע לנהג לשמירה על נתיב ותיקון נתיב וגם מצלמה עם יכולת זיהוי בחשיכה.

מהיבואנית לישראל סמלת נמסר ל'עולם הרכב' כי לפי שעה מתנהלים מגעים עם היצרן, אך טרם נקבע מועד השקתו בישראל. המאמץ כרגע לדבריהם הוא להביאו ארצה מהר ככל האפשר.