sportFive1003254
צילום: ספורט 5
sportFive1003255
צילום: ספורט 5

פעם, לפני הרבה שנים כשהמכוניות היו פחות ממוחשבות ופחות מתוחכמות, יכולנו לחיות בשלום עם האפשרות שקראנו לה “למשוך את הטיפול” עוד קצת מעבר להנחיית היצרן. היו לזה בעיקר סיבות כלכליות והיו לזה לעיתים יוזמות אחרות של נהגים שאהבו לטפל במכוניות שלהם בעצמם ולחסוך את הכניסה למוסך או כפי שהוא נקרא היום, מרכז שירות לרכב.

הסידור הנ”ל כבר לא מתאפשר יותר. זה לא רק אנחנו שיודעים שהמכונית צריכה להיכנס לטיפול השנתי או אותו טיפול 15,000 ק”מ במקרה הזה (הראשון מבין השניים) כי גם המכונית יודעת זאת ומרגע שמד המרחק מגיע לנתון הזה, אתה מתחיל כל נסיעה עם התראה על לוח השעונים שקוראת לך לגשת למרכז השירות ולבצע טיפול תקופתי לרכב ואז אתה נתקף חרדה קלה, בעיקר באזור הכיס, ומנסה להעלות בזכרונך או להדחיק מזכרונך, כל מיני אירועים טכניים שהמכונית עברה בשנה האחרונה מאז הטיפול הקודם. אז כל אחד מאיתנו יודע בדיוק מה עבר על המכונית שלו בשנה האחרונה ומה המשמעות של זה. אבל מה יהיה המחיר? את זה נגלה רק אחרי שיועץ השירות במוסך יחזור עם הממצאים ויספר לנו כמה כסף לא נוציא החודש על בילויים ופינוקים ונצטרך לוותר על כמה מסעדות.

קיבלנו את הסנטה פה דיזל למבחן ארוך טווח שנמשך תקופה בת כמה חודשים, לא נפרט כאן את כל הממצאים והבדיקות של אותו מבחן שנקרא “איך זה לחיות עם סנטה פה”, אבל התכנסנו כאן בכדי לראות מה המשמעות הטכנית של אותם אלפי קילומטרים שהיא עברה מאז עלתה לכביש, האם יש נזק או בלאי נוסף מעבר לפריטים שהטיפול מחייב על פי הנחיית היצרן וגם לבדוק ולהתייעץ עם המומחים במרכז השירות, מהם הדברים שבעלים של סנטה פה צריכים לדעת.

מרפאה של מכוניות
זה מתחיל בדיוק כמו הזמנה של תור לבדיקה במרפאה. קצת גישושים של תיאום, נתונים ראשוניים, זמינות ומרחק וגם קצת שאלות ותשובות בטלפון אודות המכונית ושיקולי הנוחות שלנו לתיאום מועד הבדיקה. במרכזי השירות של היום זה באמת כבר לא כל כך מהיר בסגנון של “מעכשיו לעכשיו” כי בעידן הנוכחי גם המוסך צריך להתכונן לזה שאנחנו מגיעים ולהכין את ערכת הפריטים שהוגדרה על ידי היצרן ולכן יש פה חשיבות רבה של עמידה בזמנים, כי גם הזמן שלנו יקר וחשוב. הביקור תואם לאחד הימים הסוערים בשנה מבחינת מזג האוויר והגענו בזמן. בדיקת האבחון הראשונית בוצעה במהירות ולשמחתנו קיבלנו את ההודעה כי אין צורך בטיפול, תיקון או החלפה של רכיבים ומכלולים מעבר למה שנדרש בתהליך של היצרן. מצד אחד אתה שמח לקבל הודעה שכזאת שאומרת שהתהליך יהיה קצר יותר ופחות כואב בארנק, אבל עד שזה לא נחתם סופית, אתה לא ממש רגוע.

מרכזי שירות במלחמת שיווק
אלון אייזיק, מנהל מרכז השירות “הילוך שישי יונדאי ומיצובישי ראשל”צ” הזמין אותי לבקר במרכז השירות עצמו ולהתרשם מהקידמה והטכנולוגיה שנמצאת שם כפועל יוצא של התקדמות המכוניות בנות זמננו. “הכל מנוהל כאן בתהליכים מוגדרים ופרט לאנשי המקצוע בכל עמדה, ישנם מנהלים טכניים בכירים שתפקידם לסייע בהתמודדות עם תקלות מיוחדות שאינן שכיחות ויש גם מערכת שיתוף מידע ממוחשבת שאליה מקושרים מרכזי שירות אחרים וכולם חולקים שם מידע טכני ועורכים בדיקות והתיעצויות לגבי סוגיות טיפול ותיקון של מכלולים שונים”. מידע טכני בעולם הרכב הנוכחי הוא כמו אוויר לנשימה.

אכן, רוב המכוניות של כל אחד מהמותגים בנויות מאותם רכיבים ומכלולים החל במנועים דרך תיבות הילוכים ומערכות חשמל ואלקטרוניקה אחרות, אבל מערכות המולטימדיה ושאר המערכות החכמות מתעדכנות כמעט מדי יום והמידע אודותיהם חייב לזרום כל העת על מנת שהתקלות שהלקוחות נתקלים בהן, תבואנה על פתרונן. כל המידע הזה מתורגם גם למאבק שיווקי שבו כל מרכז שירות מנסה להמציא מוצרים שיווקיים במחירים תחרותיים שיגרמו ללקוחות להמשיך ולהגיע לאותם מקומות. “יש אמנם נאמנות אישית בין מרכזי שירות ללקוחות, אבל העניין הזה נמצא בנסיגה והמוסכים חייבים להמציא את עצמם מחדש בתחומי שירות ומחיר על מנת שהלקוחות ימשיכו לבחור בהם” הסביר לי אלון ואכן קיבלתי סקירה גם על כל מיני יוזמות ורעיונות חדשים בתחום הזה. ההמלצה שלנו היא תמיד לבדוק את התנאים ואת מה שמציעים לכם בבואכם לטיפול ברכב בלי קשר למותג ולדגם. עולם המוסכים עצמו עובר בשנים הללו מהפכה בגלל המהפכה החשמלית וההיברידית של כלי הרכב וכל התחום הזה ישנה את פניו כמעט לחלוטין בשנים הבאות.

330 שקלים לשעת עבודה פלוס 700 שקלים עבור חלקים
בחלוף שעה קלה שבה המכונית שלנו נבדקה ועברה את הטיפול, התיישבנו לבדוק את החשבונית ומה בדיוק בוצע לרכב. “היצרן מגדיר בדיוק רב מה נדרש לבצע, מה מחייב בדיקה ומה מחייב החלפה” אמר אלון. שעת העבודה של המוסך מופיעה בראש הרשימה והמחיר הוא 330 שקלים לפני מע”מ. על פי החלטת היצרן נדרש להחליף שמן מנוע והעלות הייתה 357 שקלים ובנוסף הוחלפו מסנן אוויר ומסנן שמן מנוע ומחירם 150 ו-190 שקלים בהתאמה. מבחינת החלפת רכיבים אחרים, נמצא בבדיקה כי אטם הבורג של ריקון אגן השמן בלוי והוא הוחלף באטם חדש בעלות 17 שקלים. סה”כ מחיר לתשלום עבור כל הטיפול הסתכם ב-1,226 שקלים כולל מע”מ. יש מקרים בהם מרכזי שירות בוחרים להעניק הנחה עבור חלקי חילוף שהנם מרכיב חשוב ברווח שלהם, אך במקרה הזה לא הורכבו שום חלקים אחרים ולכן נראה כי המחיר הוא נטו כנגד מה שבוצע.

לסיום, שאלתי את מנהל מרכז השירות: “האם יש בעיות או תקלות שמאפיינות את הסנטה פה דיזל או דברים שבעלים של המכוניות הללו חייבים לדעת?” התשובה שלו הפתיעה במידה מסוימת כשאמר כי המכוניות אמינות מאוד ורוב הלקוחות לא מחפשים הרפתקאות מיוחדות גם כשמדובר בגרסאות ארבע על ארבע, ובסך הכול אין תקלות שכיחות פרט לעניין אחד ויחיד, אי התייחסות ראויה למילוי נוזל אוראה ובלבול בתדלוק של בנזין במקום סולר. “ליונדאי אין מגוון של מכוניות פרטיות על מנועי דיזל וזהו נתון מעניין ושונה ביחס ליצרנים אחרים. לקוחות של יונדאי “לא רגילים” למלא סולר במכוניות ולוקח זמן אצל חלק מהם להפנים את העניין ולכן אנחנו נתקלים מעת לעת בדגמי סנטה פה שתודלקו בטעות בבנזין במקום בסולר והמשמעות היא גרירת הרכב למוסך, שטיפת מערכת דלק ותפילה ששום דבר לא התקלקל מעבר לכך במזרקי הדלק של המנוע וכו’.” עוד הוסיף אלון ואמר כי גם החובה לשימוש בנוזל אוראה לפעמים חומקת מעיני הנהגים וחובה עליהם להקפיד ולמלא את הנוזל המיוחד בתחנות הדלק (עלות 3 שקלים לליטר) מעת לעת ולא לחכות לנורית האזהרה שתופיע כי אז זה עלול להיות מאוחר מדי.