לקסוס RX. הרכב הפופולרי והחשוב ביותר של המותג היפני
לקסוס RX. הרכב הפופולרי והחשוב ביותר של המותג היפני | צילום: ספורט 5

לקסוס עברה כברת דרך מאז שהיא הציגה את ה-LS400 כאלטרנטיבה למכוניות היוקרה של הצמרת האירופית ב-1990. מסדרה אחת שגילמה בגפה את ההבדלים הטכנולוגיים הגרעיניים החוצצים בינה לבין עוד טויוטה מגודלת, העמיקו לקסוס את פעילותם ומטפחים בימים אלו כתריסר מכוניות שמתמודדות במגוון רחב של סגמנטים, החל מרכבי סדאן, ג'יפונים, מובילי נוסעים ומכוניות ספורט. זו כבר מזמן אינה חברה נישתית שנקשרת למועדון שוחרי הסביבה או הגמלאים העשירים של פלורידה.

אמש (שני) פרסמה לקסוס את נתוני המכירות שנעלו את שנת 2019. מפילוח המספרים, עולה כי מותג היוקרה של טויוטה מכר 765,330 יחידות - גידול של 10% במכירות ביחס לשנה שלפני כן, וכמעט כפול מהיקף מכירות לקסוס לפני עשר שנים - בערך בנקודת הזמן שבה לקסוס בחרה למסד את המותג גם בשווקים האירופיים ולחזק את הנוכחות במזרח התיכון (כולל הפצה רשמית אל גבולות ישראל). מדובר בשיא של כל הזמנים עבור חטיבת הפרמיום מאז הוקמה בשנת 1989.

בלקסוס רשאים להביע שביעות רצון על רקע הדיווחים ויש להם סיבות טובות לאופטימיות; החברה נקטה בכיוונים אסטרטגיים נכונים כדי להגדיל את מכירותיה, בין היתר על ידי השקת הקרוסאובר הקומפקטי לקסוס UX וכן על ידי "המצאה" מחדש של לקסוס ES כמכונית הסאלון המובילה שלה בכל העולם במקומה של לקסוס GS. דובר חברת לקסוס מסר לכלי התקשורת בארה"ב כי שני הדגמים "התקבלו היטב" בשווקים הרלוונטים להם והעתיד חוזה לשניהם הצלחה גדולה עוד יותר. 

השוק הסיני מפגין את הביקוש הגדול ביותר לרכבי לקסוס עם עליה של יותר מ-24% ביחס לשנת 2018, אולם מבחינת לקסוס ישנה חשיבות לא פחותה לחיזוק שהיא חווה באירופה וגם ברוסיה עם עליה של 14%. השוק האמריקני לעומת זאת נותר עם נתונים זהים לשנה היוצאת וחתם 12 חודשי פעילות עם ירידה קלה ל-325 אלף מכוניות. על אף זאת, בלקסוס מגבשים תכנית שתשנה את התמונה בצפון אמריקה: "יש לנו קו פעולה ספציפי לאזור הזה עם דגמים חדשים" אומרים בלקסוס. במזרח התיכון, כולל בישראל, עלו המכירות ב-8% ליותר מ-34 אלף יחידות.

יבואנית רכבי לקסוס לישראל 'לקסמוטורס', סיימה את השנה הקודמת עם צמיחה של קרוב ל-7% וכמעט 1,620 יחידות.

בעולם אחר

לקסוס נמנית עם עוד 2 מותגי פרמיום יפנים בני גילה (פחות או יותר) שלעתים מאוזכרים לצידה באותה נשימה - אינפינטי (ניסאן) ו-אקיורה (של חברת הונדה). אלא שכיום, להבדיל מתחילת שנות ה-90, לקסוס פתחה פערים בלתי ניתנים לסגירה מול שתיהן עם 10 מיליון מכירות מאז הווסדה, לעומת 5.4 מיליון של אינפיניטי ו-2.6 של אקיורה (שאינה משווקת מחוץ לארה"ב, זולת דגמים מחופשים תחת מותג 'הונדה').  

מחד, לקסוס לקחה לתשומת לבה את הביקורת שהופנתה כלפי עיצוב המכוניות המעט מנומנם בעוונותיה והלכה לקצה השני, אבל יש הסוברים שאולי הרחיקה לכת. ובכל זאת, בשנת 2020, ניצבים לנגד עיניה של לקסוס מותגי היוקרה הגרמניים ולכן "מקדם ההופעה" מקבל משנה תוקף. מרצדס, אאודי ו-ב.מ.וו הן חברות מנוסות עם קהל נאמן ועיצובים מזוהים בכל מקום, אבל בזכות המכוניות ההיברידיות, מוניטין האמינות והאיכות שלקסוס משדרים מעל 30 שנה, וגם התעוזה דוגמת לקסוס LFA או לקסוס LC500, נראה שהיא בדרך הנכונה לכרסם בדומיננטיות של השלוש ולצמצם את הפערים, הן מהצד המספרי והן מהצד התדמיתי. 

קבריניטי ב.מ.וו או מרצדס אינם חרדים במיוחד בשל פערים שנאמדים במאות אלפי כלי רכב לחובת לקסוס, אבל אין מחלוקת שמותג היוקרה של טויוטה כבר מזמן אינו שחקן שולי בשוק הפרמיום כפי שהיה בתחילת דרכו.