ה-SUV של ג'נסיס. בקרת שיוט אדפטיבית שלומדת את הרגלי הנהג (צילום: ספורט 5)
ה-SUV של ג'נסיס. בקרת שיוט אדפטיבית שלומדת את הרגלי הנהג | צילום: ספורט 5

כאשר מותג 'ג'נסיס' הכריז על "עצמאות" לפני כשלוש שנים, נשענו קברניטי החברה על התשתית של דגמי הבית הקיימים, היינו רכבי סדאן ארוכים, חזקים ומפוארים להם גם מוניטין האמינות של יונדאי. אלא שבעולם שכולו מוקדש לרכבי SUV אפילו בצמרת הבינו שאם לא תתקבל החלטה גורלית לגבי פרופיל הדגמים, ג'נסיס לא תהיה רשאית להמשיך בהעדר יציבות כלכלית איתנה יותר. התשובה כמה לא מפתיע, היא הפצעת SUV חדש.

ה-GV80 הוצג לפני כשבועיים לערך בקוריאה, אבל אמש (רביעי) "הוכרז" חגיגית בארה"ב במסגרת אירוע מרשים באזור מיאמי שמשך אליו הרבה מתעניינים וגם לא מעט ידוענים. ביונדאי אומרים שה-GV80 עתיד להיות כוכב מכירות ענק בהתחשב בביקוש לקרוסאוברים. "סביר להניח שהוא יהיה הרכב הנמכר ביותר של חברת ג'נסיס עד שנת 2021", כך אומר ארווין רפאל, מנהל המותג בארה"ב. "הוא פותח בפניהם אפיקים חדשים, ובעיקר נותן ליונדאי גישה לעוד שכבה די נרחבת של לקוחות - הוא מבטיח, מעשית את העתיד שלהם", כך מוסיפה סטפני בריטלי, כלכלנית בכירה בעתונות הרכב של דטרויט.

ה-GV80 הוא כנראה ה-SUV המשוכלל ביותר שיונדאי אי פעם גלגלה החוצה ממפעליה, והוא מכוון ישירות לדגמים מובילים בסגמנט כמו ב.מ.וו X5, מרצדס GLE וחבריהם. העיצוב החיצוני הוא שילוב בין המוטיבים ההיסטורים הצעירים של המותג לבין קווי המתאר של בנטלי ואולי גם קצת מפורשה. התוצאה סולידית אבל משדרת משהו מהרוח המקורית של ג'נסיס כך שהמעצבים שומרים על תקשורת ברורה עם הגרעין של הנהגים שלהם וגם פותחים דלת לקליינטים חדשים.

הרצפה של ה-GV80 מבוססת על מכוניות הפאר הארוכות של קיה-יונדאי, ואם לדייק עם הפלטפורמה של קיה קדנצה, עם הגבהות מסורתיות לגחון ובולמים מתקדמים יותר. אורכו כמעט 5 מטרים, בסיס הגלגלים כ-3 מטרים, ו-בחרטום שלו עומדים לבחירה שני מנועים: 2.5 ל' טורבו בהספק של 300 כ"ס, או מנוע 3.5 ל' ששה צילינדרים טורבו כפול בהספק מרבי של 370 כ"ס. שני המנועים מחוברים אל תיבת הילוכים אוטומטית שמונה מהירויות והנעה כפולה או אחורית. את ההאצה ל-100 קמ"ש הוא מסיים ב-5.8 שניות בגרסה הבכירה ובסביבות 6.9 שניות בגרסת הבסיס.

לא פחות חשוב וכנראה אף יותר, חלל הנוסעים של ה-GV80 אמור לגרום למתחבטים בין קוריאה לגרמניה לחשוב פעמיים, או שלוש היכן להפקיד את כספם. ביונדאי אמנם גייסו קווים של הנדסת אנוש שראינו אותה בלקסוס, יגואר, ב.מ.וו ועוד, אבל נדמה שהם השכילו לתכנן תפאורה שהולמת היטב את צרכי הנהג של המאה ה-21; ממול מתנוסס לוח מחוונים דיגיטלי ענק, במרכז עוד מוניטור דיגיטלי וחוצה בין הנוסע לקפטן משענת יד רחבה עם פקדים דיגיטליים, כאשר מסביב מושבי כורסא חשמליים, תאורת אווירה ומערכת ניטרול רעשי כביש מתוחכמת (בדומה לזו שתמצאו במטוסים). 

מערכות הבטיחות של ה-GV80 לוקחות צעד קדימה עם בקרת שיוט אדפטיבית שלומדת את הרגלי הנהיגה של הנהג; המחשב "מנתח" את הדרך שבה הנהג מרפה מן המצערת, בולם, ומאיץ, כך שבכל פעם שהמרחק בינו לבין הרכב מלפנים גדל, התאוצה די הרבה יותר מהירה וחלקה, בהתאם לתנאי הסביבה.  זאת ועוד, ה-GV80 כולל גם את כל שאר המערכות המוכרות, כולל מצלמות היקפיות, חיישנים וכדומה. 

תחזית המחירים בארה"ב מבשרת על עלויות שינועו בין 50 אלף דולר לדגמי ה"כניסה" ועד 65 אלף דולר לדגמים היקרים ביותר. לבשורה זו יש גם זווית ישראלית מעניינית עליה דיווחנו כבר במספר הזדמנויות; יבואנית רכבי יונדאי, קבוצת כלומביל אשרה בפנינו בחודשים האחרונים שבשנה היוצאת החלה פעילות מוגברת להקמת מטה ג'נסיס באירופה ,והסבירות שהמותג יתבסס גם בישראל כפופה רק לזמינותו של SUV. על רקע בכורתו של ה-GV80, המשמעות היא שאנחנו עשויים לחנוך בישראל אולם תצוגה של ג'נסיס בעתיד הלא רחוק.