פאביצ´ביץ´ וטוטו תמוז. איכות צפייה גבוהה יותר? (צילום: מערכת ONE)
פאביצ´ביץ´ וטוטו תמוז. איכות צפייה גבוהה יותר? | צילום: מערכת ONE

אם עד כה כל גוף שידור העביר את משחקי ליגת העל בצורה שהוא רוצה ולא הערוץ הראשון או צ'רלטון לא העניקו חוויית צפייה הדומה לשידורים מאירופה, העונה התמונה צפויה להשתנות, לפחות לפי חזון הטוטו, שיזרים יותר כסף לכדורגל הישראלי.

הטוטו, בשיתוף ההתאחדות, מגבש מדריך מחייב לשידורי הטלוויזיה, באמצעות חברה מתמחה מאנגליה. המדריך ייקבע נוהל טכני, תכני וערכי מחייב לכל שידורי הטלוויזיה בערוצים השונים, שיקיף את פני המסך, מיתוגו, איכות השידור ואופיו. ייקבע סטנדרט של כמה רמקולים ומצלמות בכל מגרש, מתי לשדר פרסומת וכו'. מדריך כזה מהווה אבן יסוד של כל שידורי הטלוויזיה בליגות ובמפעלים הבין-לאומיים ומעתה יחייב גם את ליגת ווינר.  

"איכות השידור הנוכחית פוגעת קשות בכדורגל הישראלי, בצופים ובערכי מותג הטוטו. הרמנו את הכפפה כדי לייצג את מאות אלפי הישראלים, שמייחלים לאיכות שידור וצילום ברמה אירופית", אמר יו"ר הטוטו, צחי פישביין. "מטרתנו היא לעלות את איכות השידור ואת חווית הצפייה בכדורגל הישראלי". 

בטוטו גם קבעו קריטריונים לפיהם יחולקו הבונוסים לקבוצות ליגת העל, מעבר לסכום הבסיס שיוקצה לכל הקבוצות. אחד הסעיפים קובע כי המועדון שיופיע הכי הרבה ב'משחק המרכזי' יזכה לבונוס, כאשר גם לרייטינג שיושג במשדרים תהיה משמעות מיוחדת. 

תשלום אקסטרה יקבלו גם קבוצות הגונות במיוחד, ששחקניהן יספגו מספר נמוך של אדומים וצהובים. מועדונים שמאופיינים במשחק חריף וכסחני ישלמו על כך מכיסם. גם התנהגות פרועה של אוהדים עלולה לפגוע בהכנסות, כאשר קריאות גזעניות ופיצוץ משחקים יביא לאובדן הכנסות מהטוטו.

צחי פישביין (במרכז). יש הסכם עם ההתאחדות (צילום: מערכת ONE)
פישביין. &" | צילום: מערכת ONE

בנוסף יינתן תמריץ כספי לקבוצות, שידורגו בסיום העונה במקומות 4-8 כדי לעודד את התחרותיות והמאבק הספורטיבי בין הקבוצות, שלא יזכו בכרטיס למפעלים האירופים. גובה התקציב ייקבע על-פי מספר הנקודות, שכל קבוצה תצבור. כמו כן ישולם בונוס לקבוצות על שיתוף שחקנים ישראלים. פישביין מוסיף כי "הטוטו רוצה לראות יותר ויותר שחקנים הגדלים בקבוצות הנוער ומוצאים את מקומם בליגת ווינר במקום היבוא מרחבי אירופה ואפריקה".

בטוטו גם מסבירים מדוע במסגרת ההסכם החדש יחייבו את הקבוצות להקדיש חלק נכבד משטחי הפרסום, בשילוט במגרשים ועל החולצות, לטוטו ולשותפיו העסקיים. "נעשה צעד נוסף להשוואה המקצועית המתחייבת למקובל בליגות באירופה ונעמוד על כך, שלליגה יהיו לא יותר מ-8-9 ספונסרים קבועים, כשהטוטו יהיה נותן החסות המוביל", כך הוסיף פישביין.

יש להזכיר כי לעומת ההסכם הקודם, במסגרתו העניק הטוטו להתאחדות 63 מיליון שקלים לשנה, ההסכם החדש יחלק 80 מיליון שקלים מדי שנה, כאשר מדובר על חוזה לשלוש שנים, עם אפשרות לשני הצדדים לסגת ממנו. "לכל שקל בהסכם יש מטרה. ההסכם החדש נעשה מתוך שאיפה להעלות את רמתו המקצועית של הכדורגל הישראלי. אם ההתאחדות והקבוצות יעמדו במשימה, יקבלו כסף, לא יעמדו - לא יקבלו", סיכם פישביין.