ברוריה ביגמןן (צילום: עודד קרני)
ברוריה ביגמן | צילום: עודד קרני

מרכיב חשוב בהצלחתה של חסות בספורט, הוא היכולת של מעניקת החסות והגורם מקבל החסות - נבחרת לאומית, קבוצה או ליגה כלשהי, להעביר מסרים חברתיים ותכנים שיווקיים והחדרתם לתודעת הקהל באמצעות חשיפה תקשורתית ויחסי ציבור.

דוגמא למהלך שיווקיי יצירתי שביצעתי בהיותי מנהלת השיווק, פרסום, יחסי הציבור ודוברת איגוד הכדורסל בישראל היה שינוי צבע כדור המשחק בליגת העל בכדורסל לגברים, בתחילת שנות ה-2000 , אז ליגת אורנג' .

התפקיד שלי היה לייצר כמה שיותר אלמנטים למכירת חסויות. כדור המשחק ללא ספק הוא האלמנט החשוב ביותר במשחק הכדורסל. מצאתי שבליגות שונות בעולם, משחקים בכדורים צבעוניים: אדום כחול לבן, סגול ורוד, כחול לבן ועוד. הרעיון שהגיתי היה: החלפת צבע כדור המשחק בהתאם לצבע המאפיין חברה או מותג. לצורך העניין אם הייתי מצליחה לרתום את אגד לחסות על הכדור, הכדור היה בצבע ירוק.

באותה תקופה החל להתפתח בישראל עידן האינטרנט. הצעתי למנהל השיווק של אינטרנט
זהב להעניק חסות לכדור המשחק שיהפוך להיות צהוב במקום כתוב- חום, והלוגו של סמיילי יוטבע על הכדור. ההצעה התקבלה מידית והחסות הזו נמכרה לאינטרנט זהב במאות אלפי שקלים שחולקו לקבוצות ששיחקו בליגת אורנג'.

כאן החל תהליך ארוך של עשייה, שרק מעטים היו בסודו. היה צורך לייצר את הכדורים בסין. לארץ הובאו דוגמאות אחדות שנבדקו על ידי מספר שחקנים ומאמנים בכל מה שקשור לחספוס ונוחות הכדור. לבסוף, ייצרנו כדור זהה במשקלו וברמת החספוס שלו לכדור המשחק הרגיל הכתום-חום אתו שיחקו בליגה.

תוך כדי, עבדנו עם מחלקת השיווק של אינטרנט זהב, ואנשי יחסי הצבור שלהם על אירוע השקה לכדור החדש, אליו הוזמנו הקפטנים של קבוצות הליגה, מאמני הליגה וראשי המועדונים. איש מהמוזמנים לא ידע איזו חגיגה צבעונית צפויה לכדורסל הישראלי. ואכן כך היה: הלכי קביים ענקיים לבושים בבגדי הקבוצות קיבלו את פני האורחים ועם כניסתם לאולם שאירח את החגיגה, התגלה הסוד - עשרות כדורי סל צהובים קישטו את המקום.
אז הוכרז שהכדור הצהוב של אינטרנט זהב, הוא הכדור הרשמי החדש של ליגת אורנג'.

לא היה כלי תקשורת שלא התייחס למהלך הזה. מדורי הספורט בתקשורת הכתובה והאלקטרונית ומדורי הכלכלה עסקו בענין וחברת אינטרנט זהב היתה מאושרת מעוצמת החשיפה. הכדור הצהוב הפך לשיחת היום בספורט הישראלי.

אינטרנט זהב עשתה שימוש באמצעי שיווקי זה לטובת לקוחות הבנקים שקיבלו מתנה כדורי סל צהובים עם הצטרפותם כלקוחות אינטרנט זהב בתקופה מסויימת. כמו כן בוצעו פעילויות הפנינג לקהל באולמות ליגת העל בכדורסל כשהקהל זכה במתנות – כדורים צהובים. כל הפעילויות של יחסי הציבור לוותה כמובן באמצעי פרסום במגרשים.ככה בונים חסות עם חשיפת על.

ברוריה ביגמן היא מנהלת החסות של קבוצת מכבי אלקטרה תל אביב.