ספיכסף, הוא שם המשחק בספורט מקצועני, תחרותי הישגי. בספורט כידוע, מתגלגל כסף רב. ראשי התאחדויות הספורט בענפי הכדורגל והכדורסל, כמו גם איגודי הספורט הקטנים והפחות פופולאריים, מודעים לכך שבלי כסף אין לספורט מקצועני זכות קיום.

בעבר, סמכו מנהלי התאחדויות הספורט וראשי הקבוצות על כספים מהקופה הציבורית כמקור מימון עיקרי, ופיתחו בהם תלות כמעט מוחלטת. המעורבים בספורט נהגו ל"שנורר" כסף על בסיס טובות אישיות של בעלי ממון, על מנת למצוא פתרונות למצוקה הכספית.

בשנים האחרונות הבינו ראשי הספורט כי גיוס כספים מחסויות ישחרר אותם מהתלות בכספים הציבוריים והממלכתיים ויהפוך אותם לכמה שיותר עצמאים מבחינה כלכלית.
מערך שיווק מקצועי באיגודים ובקבוצות יסייע רבות להגדלת ההכנסות שלהם וישמש לעידוד מצוינות ואיכות.

הדרך לגיוס כספים לקבוצות הספורט, התאחדויות הספורט ואירועי הספורט היא בניית מטריה כלכלית של ספונסרים מסחריים סביב כל איגוד או קבוצת ספורט. תם העידן של חיזור על הפתחים בקרב החברות מסחריות על ידי עסקנים.

יש להפקיד את מלאכת השיווק בספורט בידי מומחים בתחום הזה. אנשי השיווק צריכים ליצור זהות אינטרסים בין הספורט והחברה המסחרית . שיווק ספורט הוא מקצוע ייחודי, ורחוק מלהיות חלטורה. העיסוק בתחום הזה דורש ידע רב, יצירתיות ויכולת לזהות את הנקודות המיוחדות שתחברנה בין ענף ספורט זה או אחר לחברה/מותג .

שטרות כסף (צילום: עודד קרני)
שטרות כסף | צילום: עודד קרני

אנשי המקצוע חייבים להציג בפני החברות המסחריות מערך כדאיות של עלות מול תועלת, שישכנע את אנשי העסקים, לבחור בספורט כמוטיב שיבדל אותם מחברות אחרות. מנכל"ים של חברות, מנהלי שיווק ואנשי פרסום הגיעו בשנים האחרונות להכרה שבעצם הענקת חסויות לקבוצות ספורט, אירועי ספורט, נבחרות לאומיות או ליגה זו או אחרת, ישנן תועלות רבות.

הם מזהים כי הספורט מעסיק רבים בכל העולם והוא תחום ענין המעניק חשיפה ענקית בפני קהל עצום בכל הגילאים ומכל שכבות האוכלוסייה מעמד כלכלי וחברתי. החשיפה באה לידי ביטוי באירועים עצמם - אתרי התחרויות והמשחקים, בטלוויזיה, בתקשורת האלקטרונית רדיו ואינטרנט ובעיתונות הכתובה. ספורט זוכה ליותר זמן אויר טלוויזיוני/רדיו וליותר עמודים בעיתונות הכתובה מידי יום מכל תחום אחר בחיים. לעתים פרסום אחד באירוע ספורט מעביר את המסרים של החברה טוב יותר מקמפיינים ממושכים במדיות האחרות.

חברות מסחריות מכל התחומים: מזון, תעופה, תחבורה, בנקים, ביטוח, טלפוניה בניה וכו' משקיעות סכומים נכבדים בחסויות. החסות מהווה חלק מהאסטרטגיה השיווקית שלהן, מעצם התפיסה כי ספורט מהווה מנוף שיווקי בתהליך חיזוק המודעות לחברה/מותג בקרב הצבור ובבניית הדימוי של החברה והמוניטין שלה. חיבור חברה/מותג לנכס ספורטיבי שאותו קהל מעריך באופן חיובי עשוי להעלות את ערכו של המותג בעיני קהל מטרה.

גורם עסקי מעניק חסות, חייב לקבל תמיכה מלאה ולזכות לשיתוף פעולה וסיוע מלא ממחלקת השיווק, הפרסום ויחסי הצבור של איגוד הספורט או הקבוצה אליה הוא מתחבר.
ללא הקשר הישיר הזה, קשה להצליח במימוש תועלות מעצם הענקת החסות. ללא שיתוף הפעולה המלא בין הצדדים קשה ליצור שילוב מנצח של עסקים וספורט.