הבוסים של הכדורגל הישראלי (צילום: מערכת ONE)
למרות המצב הקשה, מצבן של רוב הקבוצות הגדולות יציב | צילום: מערכת ONE

חופשת חג הפסח היא בהרבה מובנים סוג של ציון דרך בתכנית העבודה השנתית. מחלקות השיווק, אם אכן יש דבר כזה בקבוצות ליגת העל שלנו, די רגועות עד התקופה הזו, ומתחילות להכנס לקצב עבודה מיד אחרי החג.

האביב המגיע מביא עימו ריחות של סיום עונה, וכל מי שקשור לניהול הארגון הזה ששמו קבוצת כדורגל יודע שצריך להזרים חמצן למערכת, כדי לשמור על הקבוצה לעונה הבאה. בדרך כלל המשמעות היא גם הגדלת הסיכוי לנושאי המשרות השונות לשמור על הפרנסה שלהם.

זו תקופה שבה מתנהלים לקראת ההסכמים השיווקיים לעונה הבאה, בודקים אופציות, מוודאים שניתן לשמור על הספונסרים או להביא חדשים במחירים טובים, מחפשים דרכים יצירתיות למקסם את ההכנסות. בשוק של מיתון, המאופין בעיקר כשוק של קונים – הירידות בכל מגזרי המשק בתקופה הזו לא מבשרות טובות לגבי הצלחת מאמצי השיווק של קבוצות הליגה שלנו לעונה הבאה.

בקרב קבוצות ליגת העל שלנו יש את ארבע אולי חמש הקבוצות הגדולות שהן יחסית במצב סביר מבחינת האפשרות להביא ספונסר טוב לעונה הבאה. קבוצות אמצע הטבלה ומטה עלולות להיכנס לבעיה גדולה. אם גם ניקח בחשבון שבעונה הבאה ליגת העל מתרחבת בצורה משמעותית – אין בכלל ספק כי חלק מהקבוצות יצטרכו לעמול קשה מאוד כדי להחתים ספונסר ראוי.

חלק קטן של הקבוצות יכול להישען על העובדה שהבעלים שלהם הוא איש עסקים מבוסס שמביא את עסקיו לקבוצה וכך מובטחת לקבוצתו עדנה מסוימת. ההערכה הריאלית היא שהקבוצות צריכות עתה לעשות מאמץ רב לשמור על הספונסר שלהן, והקבוצות בעלות הקהל הקטן יותר והמעניינות פחות – יאלצו להיות יצירתיות במאמצי השכנוע שלהן לעונה הבאה.

איך נראית תמונת הספונסרים של ליגת העל לעונה הקרובה?

יעקב שחר (צילום: עמית מצפה, מערכת ONE)
נותן גב כלכלי לחיפה. שחר | צילום: עמית מצפה, מערכת ONE

מכבי חיפה נמצאת במצב מצוין. הבעלים שלה יעקב שחר, מזוהה טוטאלית עם הקבוצה. בין עסקיו הרבים של שחר נמצאים עסקי יבוא הרכב וכל עוד הוא הבעלים – מובטח לירוקים כי אחת מהחברות של שחר תמשיך להיות הספונסרית. היום מדובר בהונדה.

מצד שני, שחר כבר ראה ועשה כמעט הכל עם מכבי חיפה. יש לו נכדים צעירים שמסבים לו הנאה רבה – כך שאם הירוקים חשובים גם לטווח הקצר ולא רק למחרתיים – מומלץ להם להכין תכנית מגירה לעידן שאחרי שחר.

הפועל תל אביב נהנית כרגע מהחסות של "סובארו" חסות שהחלה עם ויכוחים על צבע הלוגו על החולצות, ממשיכה כרגע עד תום החוזה בתום השנה. ההצלחה של הפועל בליגה והשקט המקצועי היחסי בה – יכול להביא לה ספונסרים פוטנציאלים שייהנו מהחשיפה הגדולה ומהקהל האדום התומך והנאמן. בנוסף הצטרפותו הצפויה לניהול של אלי טביב לקבוצה עשויה לפתוח אופציות אימוץ נוספות.

בית"ר ירושלים היא נעלם גדול לקראת העונה הבאה. כרגע לא ברור אם וכמה יוכל ארקדי גאידמק להחזיק את הקבוצה, ואם בית"ר לא תמצא במהירות עוגן כלכלי, היא עלולה להכנס לכדור שלג פיננסי.

מיכאל זנדברג (צילום: עודד קרני)
כנראה ישוחרר. זנדברג | צילום: עודד קרני

השחקנים היקרים שהביאו לה דאבל כנראה ישוחררו, יהיו לה קשיים בהצגת ערבויות, אם הסגל ייחלש בגלל כסף – גם המצב בליגה לא צפוי להיות משהו מרנין. כל אלה עלולים להביא את בית"ר למצב שספונסרים לא ירצו להכניס את הראש לבריכה הרותחת הזו. למרות הכל גם אחרי גאידמק בית"ר יכולה להעמיד קבוצה דומה לעידן שלפני בואו של הגביר. יש לה מתקן מצוין, קהל אדיר וחשיפה רבת ערך שיווקי בכל רחבי הארץ.

מכבי נתניה, לפי הצהרת הבעלים שלה אחרי ההפסד לבני יהודה, לא תגיע לאליפות העונה. ענף הביטוח, שחברת כלל היא המאמצת הראשית שלה, ספג השנה מכה קשה והחל לדווח על הפסדים בעיקר בתחום הפעילות הפיננסית, אבל עדיין מדובר בענף המגלגל היקפי כספים ענקיים.

היתרון הגדול של נתניה הוא הקשר שלה לענף הביטוח. רונן טוב, שהיה מנכ"ל מקפת והיום הינו המשנה למנכ"ל חברת מגדל נחשב לאוהד שרוף של הקבוצה ומרבה להגיע למשחקיה. גם קובי בלדב מנתניה הוא סוכן ביטוח גדול.

אבי נמני (צילום: אור שפונדר, מערכת ONE)
הכניס ללחץ את הספונסרים. נמני | צילום: אור שפונדר, מערכת ONE

מכבי תל-אביב מסיימת עונה ראשונה מתוך שלוש עם החסות של חברת המכוניות שברולט. ענף הרכב נמצא בקשיים גדולים וטרם התגבר עליהם. ההצהרות של אבי נמני כי הוא מתכוון לבנות בעונה הבאה קבוצה שלא תרוץ לאליפות – גם מרגיזות את האוהדים שכבר שנים רואים שפרויקט בניית הקבוצה לוקח יותר זמן מפרויקט הרכבת הקלה, וגם עלולות להכניס ללחץ ספונסר פוטנציאלי.

בענף מעריכים כי הסכם החסות של שברולט עומד על כ-800,000 שקל, אשר כשליש מסכום זה הינו שווי הענקת מכוניות לשימוש הקבוצה.

ומה קורה בקבוצות הקטנות יותר?

בני סכנין נהנית מהספונסר "סלקום" מזה כמה שנים טובות. המזל של סכנין היא העובדה שהיא הפלטפורמה של חברת הסלולאר למגזר הערבי. זהו שוק חשוב עבורה וכרגע שני הצדדים נהנים מהיתרונות השיווקים האלה.

קרית שמונה, נציגת הצפון, התברכה בבעלים שרואה בקבוצה שליחות ורתם את החברה שלו "איתוראן" לחסות על הקבוצה. כאן המשוואה פשוטה – כל עוד שרצקי הבעלים העיסקה תימשך. כאן המניע בוא בעיקר רגשי.

אשדוד מאומצת על ידי "סטאר סנטר". גם כאן הקשר של הבעלים ג'קי בן זקן בין הקבוצה לבין תחומי העסקים שלו – מבטיח לאשדוד שקט יחסי בגזרה הזו.

שחקני בני יהודה חוגגים (צילום: אלעד ירקון, מערכת ONE)
הקבוצה הרומנטית ביותר בליגה. בני יהודה | צילום: אלעד ירקון, מערכת ONE

בני יהודה רצה על מהגרש עם "שטראוס" ו"מעדני הטלה". החוזים מסתיימים בסיום העונה ואז יושבים מחדש. יש בבני יהודה משהו רומנטי מושך מאוד. אולי אחרונות קבוצות הכדורגל על הלב האמיתי מהשכונה. השאלה איך זה יסתדר עם הספונסרים? להזכירכם לשטראוס לא היתה שום בעיה ושום סנטימנט לקצץ חסות היסטורית של עלית עם מכבי ת"א כדורסל.

לשתי הקבוצות ממלאבס עלולה להיות בעיית ספונסרים. הפועל פתח תקווה תסיים את החוזה של עם חברת "מאן" – שספק אם הרויחה משהו משמעותי מהחסות הזו. מכבי פתח תקוה מסיימת את חוזה האימוץ שלה עם "דיל טוב" ורק בעוד מספר חודשים יחליטו אם להמשיך את ההתקשרות.

הכח רמת גן שטרם הצליחה להתיצב בליגת העל הכניסה את "סטייג' 1" עד סיום העונה במקום עידנים. בחוזה החדש יש אופציה לשנתיים – אך אם הכח תרד בסיום העונה, ספק אם יממשו את האופציה. חוזה נוסף הוא עם גליל פורקס גם הוא עד סוף העונה.

לקבוצות צריך להיות ברור כי אם הספונסר לא מעורב אישית בקבוצה, השנה יהיה הרבה יותר מסובך לסמנכ"ל שיווק לבוא למנכ"ל או לדירקטוריון שלו ולהסביר צעד שמשמעו השקעה של מאות אלפי שקלים בחסות בקבוצת כדורגל.

ומה קורה באירופה? מי מסייע לקבוצות הגדולות?

באירופה למשל נהוגות לפחות שלוש קטיגוריות של חסויות, לפי היקף ההשקעה וחבילת הפרסום שכנגד. חלק נכבד מפעילות החסות מתבצע עם השחקנים וכולל גם פעילות עם הקהילה. כך החברה שהשקיעה חסות לא מצטיירת כמי ששפכה כסף על הקבוצה אלא ממש באה וסייע בפעילות חברתית לקהילה.

ראשי השיווק בקבוצות צריכים להבין כי להציע לספונסר עוד שלט במגרש כדי לפתות אותו – מתאים למודלים של שנות ה-80. היום הספונסר שם כסף ורוצה לראות הארד סייל עם המותגים שלו.

סובארו, המאמצת את הפועל תל אביב, יכולה לקבל מידע מחברת אאודי איך היא פועלת בגרמניה. באירועי ספורט נחשבים, ולא רק כדורגל, אאודי שמה מחוץ לאצטדיונים פודיומים עם המכוניות החדשות והנוצצות שלה ומחירי מבצע ליום המשחק. בנוסף מחלקים תלושי מתנה והנחה ליושבי היציע למימוש בסניפי החברה.

בחישוב פשוט, 20,000 איש בבלומפילד שיראו דגמי מכוניות של ספונסר בשבת אחת, זה יותר ממה שמבקרים בחצי שנה בכל סניפי החברה של אותו יבואן.

רעיונות לא חסר והשנה הקרובה תהיה שדה הקרב של הצעות יצריתיות בחסויות – כי יהיה יותר קשה להוציא כסף מהספונסרים. אבל, אולי קודם כדאי להתחיל מהקמת מחלקות שיווק רציניות במועדונים שלנו?