ראלי. בארץ זה עוד לא חוקי (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
ראלי. בארץ זה עוד לא חוקי (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

למרות שעברו כבר כמעט חמש שנים מאז חוק הספורט המוטורי עבר בכנסת, הנהגים המקיימים מרוצים בישראל עדיין נחשבים לפורעי חוק ותחרויות מוטוריות מקומיות אינן נראות באופק. רק לפני שבועיים נעצרו נהגי ראלי שהתאמנו בנגב.

לחברת מטרו, יבואנית של רכבי ואופנועי מרוץ, נמאס מהסחבת בנושא והיא עתרה לבג"צ נגד שר תמ"ת בנימין בן אליעזר וכנגד שרת הספורט לימור לבנת, בגין אי התקנת תקנות הדרושות ליישום חוק הנהיגה הספורטיבית.

במסגרת העתירה, שהוגשה באמצעות עוה"ד ניר אמודאי ואריק ברנאייזן ממשרד עו"ד ארדינסט, בן נתן ושות', מבקשת מטרו כי בית המשפט העליון יורה לשרים להתקין ולפרסם באופן מיידי כל תקנות החוק, לרבות תקנות המסדירות יבוא של כלים תחרותיים וחלקי חילוף, שהסמכות בטיפולם של השר בן אליעזר. מטרו דורשת מביהמ"ש לחייב את השרים להתייצב ולנמק מדוע לא פעלו עד כה להתקין את התקנות וליישמן.

לטענת מטרו, יש ללמוד את הכלי ולהתאמן עליו, לבנות מסלול מתאים, להדריך אנשים וכל זה בלתי אפשרי ללא אישור תקנת הייבוא. עוד טוענים בחברה כי העיכוב גורם לפגיעה חמורה בציבור כולו, ובמיוחד באלפי אנשים המבקשים להשתתף בתחרויות הנהיגה הספורטיבית או לעסוק בעיסוק הקשור לתחום זה. במטרו לא השתכנעו שבמשרד הספורט עושים כמיטב יכולתם ליישום החוק והחליטו כאמור לפנות לערכאה משפטית

ראלי (GettyImages) (צילום: מערכת ONE)
ראלי (GettyImages) | צילום: מערכת ONE

יו"ר נהגי המרוץ גברי לוי, בעבר יו"ר ההתאחדות לכדורגל, תולה את העיכובים בסכומי הביטוח הגבוהים שנקבעו על ידי יו"ר הרשות לנהגיה ספורטיבית מטעם משרד הספורט, אלי ניסן. לפי גברי לוי, "אף חברת ביטוח לא מוכנה לבטח את הנהגים".

בדצמבר 2005 פורסם חוק הנהיגה הספורטיבית ותחילתו נקבעה ל-9 חודשים מיום פרסומו. בסמכות שרת הספורט דאז לבנת ובאישור ועדת התרבות, החינוך והספורט של הכנסת, נדחתה תחילת תוקפו, גם כדי להיערך להתקנת תקנות, שיאפשרו את ביצוע החוק מעשית. אלא שעד להגשת העתירה, למעלה מ- 4.5 שנים לאחר פרסום החוק ומעל שלוש שנים מכניסתו לתוקף, טרם הותקנו ופורסמו כל התקנות הדרושות ליישום החוק.

הכנסת. החוק יובא לקריאה ראשונה ושלישית (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
הכנסת ישראל. עוד לא יישמו את החוק (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

גברי לוי משוכנע כי לענף יש פוטנציאל אדיר: "זה ספורט יוצא מן הכלל עם אוהדים רבים. יש אנשים שרוצים לתת חסויות, יש רצון לשדר בטלוויזיה, אבל כרגע אי אפשר להתקדם". לוי צפוי להיפגש בימים הקרובים עם השר לביטחון הפנים, יצחק אהרונוביץ', כדי לקבוע את כמות השוטרים והסדרנים בכל מרוץ.

להערכת גדי אבירם, בעלים ומנכ"ל חברת מטרו, יישום חוק הנהיגה יאפשר לאלפי חובבי הנהיגה הספורטיבית לרכב במקומות מיועדים המוסדרים לכך ולמנוע רכיבה שאינה חוקית, מוסדרת או מותאמת לצרכי הרוכבים, ובכך להפחית משמעותית את כמות תאונות הדרכים הכרוכה בכך ופגיעות הנגרמות בהן. עוד מעריך אבירם, כי יישום החוק יוביל לפיתוח ענף תיירות פנים וחוץ חדש, אשר יאפשר לציבור גדול להנות מאחד מענפי הספורט הפופולריים והמרתקים בעולם.

תגובת משרד התמ"ת: "הואיל והוגשה עתירה לבג"צ נגד משרד התמ"ת תגובתנו תועבר לבית המשפט ולכן אנו לא נוכל להיעתר לבקשה להגיב על טענותיה של העותרת באמצעות העיתונות".

במשרד הספורט השיבו לטענות: "עד למועד כניסתה של השרה לבנת לתפקיד (אפריל 2009) אושרו בוועדת החינוך של הכנסת רק מחצית מהתקנות, וזאת על אף שהחוק נכנס לתוקפו לפני חמש שנים. מאז כניסת השרה לתפקידה הואץ קצב הטיפול ביישום החוק, כך שבמהלך השנה האחרונה אישרה ועדת החינוך עוד 7 תקנות, ולמעשה בכך הושלמה בהצלחה כל סדרת התקנות הנהיגה הספורטיבית.

עם זאת, בשל הסיכון הגבוה ומגבלות השוק, חברות הביטוח בישראל אינן מעוניינות להשתלב בענף זה. נבהיר כי למרות העובדה שהסדרת נושא ביטוח הנהגים וצד שלישי הינו על פי חוק באחריות הנהגים, ואינו תחת אחריות משרד התרבות והספורט, אנו פועלים כדי לקדם נושא זה ולאתר פתרון לסוגיה.

במסגרת זו נפגש ראש מינהל הספורט, ד"ר אורי שפר, עם נציגי האוצר, נציגי חברת הביטוח הממשלתית 'ענבל', הממונה על הביטוח, ואף מקיים מגעים עם חברות ביטוח בחו"ל. משרד התרבות והספורט ימשיך במאמצים אלה, כך שבמהלך 2010 יצאו לדרך המרוצים הראשונים.

השימוש במסלולים ארעיים הוסדר מול משרד הפנים ומנהל מקרקעי ישראל, ובתוך כך סוכם כי המסלול הארעי יהיה תקף למשך שנה, בכפוף לאישורם. לגבי מסלולים סגורים- ניתן סיוע למועצה המקומית בני שמעון שבשטח שיפוטה מיועדים 320 דונם (הידועים בכינוי "שדה תימן") לפארק מוטורי - הנושא מצוי כעת בהליכי תכנון מתקדמים. במקביל, נערכים ברחבי המדינה סיורי שטח על מנת לאתר שטחים נוספים ולהכשירם כמסלולים סגורים".