פייטון מאנינג. כל המדינה נגדו (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
פייטון מאנינג. לראות אותו בלי הפרעות (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

מספרן הרב של הפסקות הפרסומות בזמן שידורי משחקי הפוטבול האמריקאי הוא בעיה מוכרת לחובבי הענף, ולעיתים נראה שהזמן המצטבר של הפרסומות עולה על משך המשחק עצמו. וזה אכן כך.

בניגוד לכדורגל, למשל, שבו אין הפסקות במהלך המחציות עצמן, לפי חוקת הפוטבול נקבעו לכל מחצית עשר הפסקות לפרסומות: שתיים מהן קבועות- אחת בסוף רבע והשניה שתי דקות לפני סיום המחצית. שמונה האחרות ניתנות לבחירה בכל זמן נתון. בסופרבול מטפס המספר ל-62 הפסקות פרסומות בסך-הכול. ועוד לא אמרנו מילה על כל ההפסקות לפסקי זמן.

הפרסומות מניבות לזכייניות סכומים אסטרונומיים, שרק הולכים וגדלים מדי שנה. רק לשם המחשה, זמן אוויר של 30 שניות לפרסומת במשחק ליגה רגיל יעלה למפרסמים כ-340 אלף דולר. בסופל בול מטפס המחיר בצורה דראסטית. השנה הוא מוערך בכ-2.5-2.8 מיליון דולר.  

לקראת גמר ה-NFL - לא רק אירוע הספורט הגדול והפופולארי ביותר באמריקה אלא גם אירוע תקשורתי של ממש - מעלה הניו-יורק טיימס את השאלה: מה היה קורה אלמלא שידרו פרסומות שימלאו את החלל הזה?

מי שצריכה להתמודד עם הבעיה הזאת היא רשת ESPN, שצפויה להפיק ולשדר את המשחק. בניגוד ל-CBS, שגם היא תשדר את המשחק, ESPN היא רשת כבלים. הרשת, שילמה 1.1 מיליארד דולר לעונה עבור זכויות השידור מ-2006 עד 2013, אינה מרוויחה מפרסומות כי אם ממנויים, בדומה לחברות הכבלים והלוויין בישראל. 

ג´נט ג´קסון (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
ג´נט ג´קסון (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

אז איך מתכוונים ב- ESPN למלא את החלל של 62 הפסקות ללא פרסומות? בעיקר על ידי הקרנת פרומואים וטיזרים ללוח המשדרים של הרשת. הניו יורק טיימס בדק כיצד נהגה הרשת במהלך שידור משחק פוטבול בנובמבר ומצא כי ב-21 הפסקות שודרו פרומואים למשחקים אחרים בליגה, 18 עסקו בניתוח שחקנים ספציפיים, 6 למשחקי ליגת ההוקי, 6 למשחקי ליגת הבייסבול (שמתחילה רק באפריל) ו-12 למשחקי פוטבול מכללות. הפסקות נוספות נוצלו לקידום תוכניות מגזין של הרשת. 

בעיה נוספת בה נתקלת הרשת לקראת שידור המשחק היא בעיה מוכרת נוספת עבור חובבי הספורט האמרקאי מחוץ לארה"ב: שעת המשחק המאוחרת שבה הם משודרים. באירופה ובמזרח-התיכון ישנם כ-16 מיליון מבת-אב המנויים לרשת, שיהיו מעוניינים לצפות בשידור החי של המשחק ביום ראשון (מתחיל בארה"ב בשעה 19:00). אמנם, המשחק עצמו נמשך 60 דקות בלבד, אבל משך השידור הוא כשלוש שעות.

שחקני הסיינטס חוגגים (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
שחקני הסיינטס חוגגים (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

זאת אומרת, שהם ייאלצו לשבת מול המסכים מאחת אחר חצות ועד לשעות הקטנות של הלילה. בהקשר זה, מציין מנהל התקשורת של ESPN, פול מלווין, את העובדה, כי הפרסומות המשודרות בארה"ב אינן רלוונטיות לשווקים באירופה ובמזרח-התיכון, דבר שעשוי למנוע מהם מלצפות בשידור הישיר.

ואמנם, כל עוד יהיו בסופרבול פרסומות, והעסק רק גודל משנה לשנה, מומלץ לצופים בארץ ובאירופה המסוגלים להתאפק, לצפות בשידור החוזר וליהנות ממשחק שוטף וקולח יותר, עם מינימום של הפרעות.