בניית האצטדיון האולימפי בלונדון 2012 (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
האצטדיון האולימפי הנבנה. זיהום אוויר גבוה (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

תושבי לונדון ידעו שהגזירות הקשות יגיעו בסופו של דבר בעקבות אירועי אירוח האולימפיאדה בשנת 2012, אולם לא ידעו מה בדיוק יפילו עליהם. עכשיו מאיימים עליהם מדענים כי מצב זיהום האוויר של לונדון במצב כה קשה, עד כדי כך שהדבר יפגע בניהול האולימפיאדה והם מציעים לעיר להתעורר ובמהירות. 

בראש הדוברים ניצב פרופסור פרנק קלי מקינגס קולג', שעמד בראש צוות חוקרים של איכות הסביבה. הפרופסור קלי חוזה שחורות, תרתי משמע, לאוויר שנושמים תושבי לונדון.  

הוא טען כי צריך להתחיל לחוקק תקנות נגד זיהום אוויר לפעילות מיידית וללא רחמים, וכלל בהמלצות שלו איסור גורף על שימוש בכלי רכב, משאיות, אוטובוסים ומנועים מזהמים אחרים בתעשיה.

קלי הזהיר כי לונדון כבר עכשיו נחשבת לאחת הערים עם האוויר המזוהם ביותר באירופה בגלל התחבורה הצפופה שלה והתעשיה הגדולה, בנוסף לכך, העירייה והממשלה אינן עושות לטענתו כמעט שום דבר. זיהום האוויר גורם בלונדון למותם של כ-3,000 איש מדי שנה. 

"אם לא יתחילו לאסור ולהגביל תנועה של כלים מזהמים, ראשי האולימפיאדה יגיעו למצב שהם יצטרכו להזיז את לוחות האירועים של האולימפיאדה בגלל הזיהום", אמר קלי

לונדון 2012. בקהאם ואואן כבר מחכים (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
סמל האולימפיאדה. התושבים יצטרכו להתרגל לגזירות (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

בלונדון חיים כ-7.5 מיליון תושבים, אבל נכנסים אליה עוד כמה מיליונים הכוללים עובדים מחוץ לעיר, ספקים, המוני התיירים ואנשי העסקים שגודשים את העיר בכל ימות השנה. במרכז העיר כבר הופעלה מערכת של גביית מס גודש ממי שנכנס לעיר עם רכב פרטי – אבל אחרי המהומה בתחילת הפעלת התכנית הזו, האגרה הזו לא פתרה את בעיית הצפיפות והפקקים בעיר. 

לונדון השיקעה רשמית במשחקים האולימפיים כ-9.3 מיליארד ליש"ט – באחד מהפרויקטים הגדולים בתחום הבניה והתשיתיות שידעה אירופה. גורמים שונים סבורים כי התקציב גדול בהרבה ויגיע בפועל ל-12 מיליארד ליש"ט. 

בייג´ין 2008. עמדו בהצלחה במשימה להגבלת זיהום האוויר (רויטרס) (צילום: מערכת ONE)
בייג´ין 2008. עמדו בהצלחה במשימה להגבלת זיהום האוויר (רויטרס) | צילום: מערכת ONE

לפי הוועדה המארגנת, באולימפיאדה ב-2012 אמורים להשתתף כ-14,000 אתלטים. אליהם יצטרפו 20,000 איש מצוותי התקשורת השונים ועוד האוהדים והתיירים הרבים. בלונדון מתכננים למכור 9 מיליון כרטיסים לתחרויות ולמשחקים השונים.  

בעיית הזיהום המחריפה חורגת גם מהתקנות של השוק האירופי המשותף. מי שכבר התנסה בסיפור דומה הם הסינים שנלחמו בזיהום באולימפאדה ב-2008 בבייג'ין. הסינים שסבלו מ-3.3 מיליון מכוניות שנכנסות לעיר בכל יום – קבעו תקנה שמנעה כניסה של כ-70 אחוזים מהמכוניות ודאגו לאכוף אותה בצורה משולמת. אזור האצטדיון האולימפי למשל, היה נקי לגמרי מתחבורה פרטית.