תוכנית האצטדיון בנתניה. מקווים שהעבודות יתקדמו כעת (צילום: מערכת ONE)
אצטדיון נתניה העתידי | צילום: מערכת ONE

שלוש קבוצות יחלו את העונה ללא אצטדיון ביתי. מכבי והפועל פתח תקווה וכן הפועל עכו ייאלצו לנדוד. העבודה על האצטדיונים בעכו ובפ"ת נמצאת בשלבים מתקדמים ובתוך שנה לשלוש הקבוצות צפויים להיבנות מגרשים לתפארת. בינתיים יארחו העונה שתי הפתח תקוואיות באצטדיון רמת גן והעכואים ימשיכו לנדוד לנצרת עלית.

שתי קבוצות נוספות בליגת העל, מכבי נתניה והפועל באר שבע, יארחו גם העונה במתקניהם הרעועים, אך בתקופה הקרובה יהנו מהיכלי כדורגל לתפארת.

האצטדיון הראשון שאמור להיות מוכן הוא גם הפרוייקט הכי פחות שאפתני מבין הארבעה, עם מקום ל-5,000 צופים בלבד, בעכו. צד אחד של יציעים כבר נבנה והצפי הוא להשלים את העבודות עד סוף השנה.

קרוב ל-40 מיליון שקלים הושקעו בפרוייקט, 15 מיליון מתוך הסכום הגיעו מהטוטו ו-17 מיליון נתנה רכבת ישראל, כפיצוי על כך שפרוייקט הכפלת המסילה במסלול לתל אביב הביא לסגירת האצטדיון הקודם. שאר הכסף הגיע מתורמים ומהעירייה. מיקומו של האצטדיון הוא בצדה הדרומי של העיר, ביציאה מעכו. המגרש, שיהיה מקורה, יעמוד בתו התקן האירופאי.

האצטדיון בפ"ת צפוי להיפתח לקהל הרחב בתחילת העונה הבאה, באוגוסט-ספטמבר 2011, ולהחליף את אצטדיון האורווה, שנפרד מליגת העל בעונה שעברה. היציעים במתקן הנבנה כבר עומדים, עבודת הגג הסתיימה ולמעשה נותר רק לשים כיסאות כדי להשלים את האצטדיון בן 12 אלף המקומות.

מפרקים את האורווה (שי לוי) (צילום: מערכת ONE)
מפרקים את האורווה (שי לוי) | צילום: מערכת ONE

תקציבו הסופי של האצטדיון ינוע בין 150 ל-200 מיליון שקלים, הרוב במימון העירייה, כש-50 מיליון נתן הטוטו. כרגע נידונה אפשרות להוסיף לאצטדיון יציע דרומי בן 4,000 מקומות, בתקצוב הטוטו, שיגדיל את תכולתו לכ-16 אלף. מיקום הפרוייקט: צפון העיר, סמוך לדרך אם המושבות.

לפני כשבועיים נבחרה חברה שתמשיך את בניית האצטדיון בנתניה - א. דורי. חברת הבנייה תחל בעבודות בחודש דצמבר ותשקוד על הקמת היציעים וחדרי ההלבשה.

מי שזכתה במכרז המקורי לבניית האצטדיון הייתה חברת רמט, שנקלעה לקשיים עקב המשבר הכלכלי של 2008 והפסיקה את העבודות. א. דורי אמורה להכניס את כלי העבודה למתחם האצטדיון בשבועות הקרובים והפרוייקט צפוי להיות מוכן עבור פתיחת עונת 2012/2013, עם מקום ל-14 אלף צופים במקום 12 אלף לפי התכנון המקורי. במהלך אותה עונה צפוי האצטדיון להתרחב בכ-2,000 מקומות נוספים, כדי שיוכל לקבל את פניהם של 16 אלף אוהדים.

אוהדי באר שבע (קובי אליהו) (צילום: מערכת ONE)
אוהדי באר שבע (קובי אליהו) | צילום: מערכת ONE

עלות האצטדיון החדש, שיחליף את המתקן העלוב המכונה 'הקופסא', היא באזור ה-130 מיליון שקל. הטוטו העניק 33 מיליון ושאר הסכום הינו השקעה של עיריית נתניה.

גם באר שבע תהנה בעתיד הלא רחוק מאצטדיון העומד בסטנדרטים נאותים, במקום וסרמיל המיושן. וסרמיל הוקם במקור ב-1959 אך לשמו הנוכחי זכה רק ב-1988 לאחר השיפוצים, מכספי תרומתה של לילי פרידמן-וסרמיל, שבקשה להנציח את שם בנה ארתור, שנספה בשואה במחנה ההשמדה מיידנק.

המכרז לבניית האצטדיון פורסם בקדנציה של ראש העירייה הקודם יעקב טרנר, אך מחליפו רוביק דנילוביץ' ביטל אותו והוציא מכרז חדש.

איצטדיון הקופסא (ONE) (צילום: מערכת ONE)
איצטדיון הקופסא (ONE) | צילום: מערכת ONE

הפרוייקט של דנילוביץ' כולל אצטדיון כדורגל חדש של 16,000 מושבים, היכל ספורט של 3,000 מושבים ומתחם מגרשי אימונים לכדורגל. בחודשים הקרובים יושלמו העבודות במתחם מגרשי אימונים לכדורגל בהשקעה כוללת של כ-25 מליון שקל. מתחם האימונים כולל חמישה מגרשי כדורגל, מתוכם מגרש דשא סיננתי (בשלבי ביצוע) ומבני מלתחות. 3 מגרשי אימונים כבר מוכנים ופועלים כחלק ממערך קריית הספורט. המתחם ממוקם בצפון העיר, סמוך לשכונה ר'.

באצטדיון הכדורגל הושקעו 160 מיליון שקל ובנייתו צפויה להסתיים ב-2014. שלב התכנון של האצטדיון על כל היבטיו הסתיים למעשה. לאור זאת, בחודשים הקרובים יחלו עבודות עפר ופינוי מטרדים מהאתר כאשר עוד בשנת 2010 יפורסם מכרז ראשון לבניית יסודות האצטדיון.

בניית האצטדיון תכלול הקמת גג מקורה, יציע אח"מים ותקשורת, הצבת תאורה מודרנית ואפשרות לקהל לשבת קרוב למגרש ולצפות באופן טוב יותר במשחקים, חניה מסודרת חינם בשפע ועוד.